V Česku prý všechny dražší zakázky na zabezpečení tratí vyhrává jedna firma. Teď budeme muset vše vysvětlovat v Bruselu

03.01.2015 8:16

Správa železniční dopravní cesty investuje miliardy korun do pokrytí hlavních železničních tratí signálem GSM-R, který má zajistit bezpečnější provoz vlaků a snadnější dorozumívání strojvedoucích s řídícími provozu. Teď ale bude muset v Bruselu vysvětlit, jak zakázky vypisuje. Stěžuje si na ni totiž firma Nokia, podmínky vnímá jako diskriminační.

V Česku prý všechny dražší zakázky na zabezpečení tratí vyhrává jedna firma. Teď  budeme muset vše vysvětlovat v Bruselu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Železnice, ilustrační foto

SŽDC ale nyní bude muset vysvětlit Evropské komisi, jak je možné, že veškeré zakázky na zabezpečení hlavních tratí signálem GSM-R končí zatím stále u české pobočky rakouské firmy Kapsch.

Stížnost do Bruselu totiž podala firma Nokia Networks. Finský výrobce považuje soutěže na GSM-R za diskriminační, protože se do nich nemůže přihlásit firma s jinou technologií než od Kapsche. MF Dnes připomíná, že ve hře jsou přitom nejen miliardy korun ze samotných zakázek, ale i evropské dotace do dopravy.

Podle šéfa Nokia Networks v Česku Aleše Voženílka se Nokia obrátila na Evropskou komisi poté, co připomínkám nevyhověla ani SŽDC, ani antimonopolní úřad. Ten přestal soutěž řešit, protože mezitím SŽDC podepsala smlouvu s Kapschem.

Situaci v Česku Voženílek přirovnává k Polsku. „Na základě našeho upozornění Evropské komisi na neférové zadání byla soutěž zrušena a vypsána znovu. Zakázku jsme získali a polský stát ušetřil výrazné prostředky. To bez tvrdého konkurenčního prostředí není možné,“ řekl MF Dnes Voženílek.

SŽDC odmítá, že by v zakázkách zvýhodňovala technologii jedné firmy

Konkurenti Kapsche si stěžují, že správa vypisuje zakázky tak, že se nemůže přihlásit jiný dodavatel technologie. Víc uchazečů by prý mohlo státu výrazně ušetřit. Konkurence odhaduje, že by oproti projektovým cenám mohla hodnota zakázek klesnout minimálně o 30 procent.

Ve hře jsou velké peníze. Aktuálně běží soutěže za více než miliardu korun, dosud SŽDC zadala firmě Kapsch či Kapsch Carrier Com zakázky za více než dvě miliardy. Všechny doplňují evropské dotace, takže SŽDC výrazně pomáhá snižovat hrozbu nedočerpání evropských peněz. Jenže z této pomoci se může nakonec stát opak, píše MF Dnes. Pokud Evropská komise dospěje k závěru, že zakázky odporují evropským pravidlům, hrozí Česku škrtání evropských dotací do dopravy a zaplatit je bude muset stát ze svého.

Neúspěšní zájemci si stěžují, že podmínky soutěže stojí tak, že je nelze splnit technologiemi jiných výrobců. V zadávací dokumentaci totiž chce SŽDC dodání základnových stanic BTS, ale už ne jejich ovladačů BSC. „Tento fakt vylučuje, aby spolu uměly komunikovat technologie různých výrobců,“ říká předseda představenstva Vegacomu Ladislav Beran. BSC stanice totiž budou nadále výlučně od Kapsche.

Kapsch prý na dotaz, čím si vysvětluje, že všechny soutěže dosud vyhrál, odpověděl, že jejich „technologie a nabídky na její dodání byly ve všech případech shledány jako nejvýhodnější pro zadavatele“. Podle mluvčího Davida Šimoníka je jejich technologie certifikovaná tak, že nic nebrání tomu, aby byla kompatibilní s jinými výrobci.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: dkr

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

4:46 Je mi z toho na zvracení. Politický analytik Baránek a jiní o fotce slovenského exministra obrany s českou „nánou“ Černochovou

„Přijde k většímu a staršímu bratrovi, protože tak se to tradovalo, a tak moc se mu chce dostat do a…