Velký návrat legendy: Historický letoun si to namířil z Austrálie zpátky na Moravu

07.02.2024 9:35

Letadlo Aero 145 se dostalo na svůj vrchol, když zkušený pilot Richard Santus úspěšně dovedl stroj z australských obzorů zpět do Kunovic, kde byl vyroben před 64 lety. Tento vzácný letoun podstoupil neuvěřitelných 20 tisíc kilometrů při své pouti z Austrálie zpět do České republiky, překonávaje oceány i pevninské území.

Velký návrat legendy: Historický letoun si to namířil z Austrálie zpátky na Moravu
Foto: Árchiv PL
Popisek: Předseda Východočeského aeroklubu Pardubice František Treml

„Konečně zpátky doma,“ prohlásil Santus, když se letadlo Aerovka bezpečně dotklo kunovického ranveje. Jeho dobrodružná cesta, která původně měla trvat měsíc, se protáhla na téměř dva měsíce kvůli různým výzvám. Pobyt v Dubaji, kde čekal na povolení k přeletu Saúdské Arábie, se stal nečekaným mezipřistáním. „S přelety a přistáním byly v asijských zemích problémy, podezírali mě, že pašuju zboží nebo převážím drogy. Na čtyřech místech jsem byl omezený na svobodě, pak už jsem si skoro zvyknul. Byly to zkrátka nervy,“ podělil se Santus o své dojmy.
 
Letadlo Aero 145 s australskou registrací VH-DUH, vyrobené v Kunovicích v roce 1960, se nyní vrátilo na místo svého vzniku. „Jsme velmi pyšní, že letoun vyrobený v Kunovicích před více než šedesáti lety přeletěl půlku světa. Úspěch je důkazem kvality a spolehlivosti našich strojů,“ prohlásila Alena Medová, předsedkyně představenstva Aircraft Industries. „To by však nebylo možné bez pilota Richarda Santuse, který se rozhodl tuto cestu podniknout. Jeho výkon je opravdu obdivuhodný,“ dodala Medová.
 
V padesátých letech bylo v Praze a Kunovicích vyrobeno celkem 580 letadel Aero 145. Stroj mohl uletět až 1700 km a dosahoval cestovní rychlosti 250 km/h. Jediným nedostatkem byla absence topení, což Santus pocítil při letech nad evropským kontinentem. Ale s chladem si poradil. „Vzal jsem si čtvery ponožky, troje kalhoty a pět svetrů,“ řekl s úsměvem, nevylučuje možnost, že své zážitky zpracuje do knižní podoby.
 
Po příletu do Kunovic pokračuje Aerovka v cestě směrem k letišti Podhořany, kde bude obohacovat sbírku historických letadel v muzeu. Tento čtyřmístný stroj tak zanechá své vlastní stopy v historii na RAF Station Czechoslovakia.
 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Karel Výborný

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Čína Rusko prohrát nenechá. Nechce v tom být sama, myslí si komentátor

18:55 Čína Rusko prohrát nenechá. Nechce v tom být sama, myslí si komentátor

Globální šachovnice je v současné době rozehraná na velmi nebezpečnou hru. USA chtějí Čínu donutit, …