Vládne tu morální chudoba a duchovní chaos. Žijeme v obrovském hypermarketu, míní farář

21.04.2014 10:57

Velikonoční tradice rok od roku na mnoha místech v Česku upadají. Podle římskokatolického faráře Josefa Opluštila je to dáno především morální chudobou a duchovním chaosem v naší společnosti. Žijeme prý ve světě, který se dá připodobnit k obrovskému hypermarketu, kdy nebývalé množství nabízených produktů a služeb je spíše na škodu, protože člověk pak přestává vědět, co vlastně chce.

Vládne tu morální chudoba a duchovní chaos. Žijeme v obrovském hypermarketu, míní farář
Foto: Roman Dobusch
Popisek: Velikonoční pomlázka
reklama

Fakt, že lidé mají dnes čím dál menší zájem o dodržování velikonočních tradic, má podle otce Josefa z římskokatolické farnosti ve Velké Bystřici na Olomoucku několik příčin. „Důvody ubývání krásných velikonočních tradic spočívají především v morální chudobě a duchovním chaosu v naší české společnosti,“ uvedl pro ParlamentníListy.cz s tím, že stav duše národa vystihuje známý pojem Václava Havla „blbá nálada“.

Globální kultura válcuje svátky

„Žijeme ve světě, který se v současnosti dá připodobnit k obrovskému hypermarketu. Nebývalé množství je spíše na závadu, protože člověk přestává vědět, co vlastně chce. Lidi dnes bohužel daleko víc zajímá fotbalová liga nebo výprodeje v supermarketech. Globální kultura tyto svátky válcuje,“ doplnil.

Na vině je i školství

Na vině je prý také školství. „Když se třeba slaví 8. květen nebo 28. říjen, děti akorát vědí, že jsou prázdniny. Je to možná i dluh školy, kdy rámcové osnovy neumožňují, aby děti přišly do kostela a dozvěděly se, co je smyslem nějakého církevního svátku nebo určitého období,“ podotkl s tím, že tradice nejsou předávány dál také proto, že dnešní čtyřicátníci a padesátníci byli o dodržování tradic ošizeni vlivem minulého režimu.

Chybí vztah k Bohu

Velkobystřický farář dále upozorňuje, že v případě největších křesťanských svátků je nesmírně těžké řešit otázku předávání tradic s nimi spojených bez chybějícího vztahu k Bohu. „Stabilní láskyplné rodinné prostředí je především pro děti a dospívající tím nejlepším katalyzátorem, který ovlivňuje správnou hermeneutiku (výklad) toho, co je nepopsatelné - Boží lásku ke každému člověku. Teprve potom velikonoční zvyky a rituály v životě společnosti mohou správně  tlumočit obsah toho, co lidé nedokážou vyslovit. Právě to může umožnit komukoliv z lidí najít vyšší kvalitu naplnění touhy po štěstí, než  je v našem 'obřím globálním supermarketu' k mání,“ řekl kněz.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: Petr Kupka
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Minář? Ne, Dan Landa! padlo. A scéna, jak zpěvák utřel ČT

15:22 Minář? Ne, Dan Landa! padlo. A scéna, jak zpěvák utřel ČT

„Větší šanci na přetáhnutí voličů ANO a SPD mají aktivity Dana Landy než Mikuláš Minář z chvilek,“ z…