Zakázka na sanaci sesuvu na ústecké dálnici byla přidělena bez soutěže. Firmě, kterou dobře známe

27.10.2014 19:06

Společnost Eurovia CS získá bez soutěže zakázku za zhruba 72 milionů korun. Za tuto sumu má stabilizovat sesuv zeminy, který loni v červnu zavalil rozestavěnou dálnici D8 u obce Dobkovičky v Ústeckém kraji. Vláda dnes schválila návrh ministra dopravy Antonína Prachaře, uvedl dnes po jednání kabinetu premiér Bohuslav Sobotka.

Zakázka na sanaci sesuvu na ústecké dálnici byla přidělena bez soutěže. Firmě, kterou dobře známe
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

"Rok a čtvrt tam ten zával leží, brání dalšímu pokračování výstavby této důležité dálniční komunikace," uvedl Sobotka. "Já jsem rád, že vláda dnes přijala rozhodnutí, které umožní, abychom se konečně tím sesuvem začali intenzivně a prakticky zabývat," dodal.

Eurovia staví samotnou dálnici D8, zároveň se přitom se státem soudí o miliardy korun kvůli zvlněnému úseku dálnice D47. Server Týden.cz přitom dnes dopoledne uvedl, že mu Prachař potvrdil, že se minulý týden sešel se zástupci Eurovie. Server upozornil na to, že se tak mělo stát v době, kdy se poslanci usnesli, že problematickou D47 prověří vyšetřovací komise Sněmovny. Sobotka měl v reakci na to uvést, že bude po Prachařovi požadovat vysvětlení okolností a důvodů schůzky.

Zakázka nejde do výběrového řízení kvůli nedostatku času

Skutečností, že Eurovia je zhotovitelem zavalené dálnice, a také nedostatkem času ministerstvo odůvodnilo to, proč zakázku nepošle do standardního otevřeného výběrového řízení. V rámci ní by měla firma odtěžit nestabilní zeminu, stabilizovat svah a vytvořit retenční nádrž pro shromažďování dešťové vody. Současná zakázka, jejíž součástí je odtěžení části svahu, má podle ministerstva pouze zabránit dalším hrozícím sesuvům. Pro další stavební práce, které nebudou po stabilizaci svahu tak urgentní, bude úřad dodavatele vybírat později.

Cena vzrostla údajně kvůli tomu, že odvodnění bude složitější, než se počítalo

Server iDNES.cz dnes upozornil na to, že zakázka je o tři čtvrtiny dražší než na kolik odhadovalo první etapu odstraňování následků obřího sesuvu v létě Ředitelství silnic a dálnic. Prachař následně uvedl v České televizi, že oproti původnímu odhadu cena v dopracovaném projektu vzrostla zhruba na 80 milionů korun. Zjistilo se prý totiž, že odvodnění bude složitější, než se původně předpokládalo. "Máme představu, že ta cena by se mohla pohybovat okolo 70 milionů, že o 20 procent by měla být snížena oproti rozpočtu," řekl s tím, že podobné ceny dosahuje ministerstvo i ve veřejných výběrových řízeních. Zadání zakázky bez výběrového řízení by podle Prachaře mělo zrychlit odstranění sesuvu.

Ústecký hejtman žádosti ministra nevyhověl

Postup ministerstva kritizovala v neděli ekologická organizace Děti Země. Podle ekologů je spěch ministerstva 16 měsíců od sesuvu jen alibismus.

Kvůli nedostatku času požadoval ministr po hejtmanovi Ústeckého kraje vyhlášení stavu nebezpečí, který by ministerstvu dal volnou ruku při zadání zakázky na odstranění závalu. Koncem září ale hejtman Oldřich Bubeníček (KSČM) ministerskou žádost zamítl s tím, že pro ni neexistují zákonné důvody.

"Likvidaci sesuvu a realizaci sanačních prací je potřeba zahájit ihned. Jakékoliv zdržení může mít v konečném důsledku nepříznivý vliv na životy a zdraví obyvatel níže položené obce a stejně tak způsobit škody na jejich majetku a dálničním tělese," uvedlo v materiálu ministerstvo dopravy.

Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové

Na nebezpečí dalšího sesuvu zeminy poukazují geologické posudky už od loňského léta, až do letošního roku se ale v místě sesuvu žádné kroky pro jeho odstranění neuskutečnily. Firmu pro geologický průzkum začalo Ředitelství silnic a dálnic shánět letos v březnu.

Stanovená cena zakázky vychází podle ministerstva z projektu zpracovaného společností AZ Konzult, která prováděla geologický průzkum nestabilního svahu. Firma zakázku vyčíslila na skoro 90 milionů korun. Konečných 72 milionů, které ministerstvo považuje za maximální sumu, odpovídá 20procentnímu snížení ceny, kterého by úřad údajně měl dosáhnout, kdyby zakázku soutěžil v otevřeném řízení, dodalo v materiálu ministerstvo.

Kromě rozestavěné dálnice zavalil utržený svah zhruba 200metrový úsek železniční trati mezi Úpořinami a Chotiměří a poškodil zařízení kamenolomu Dobkovičky. Na nevhodně vybranou trasu dálnice dlouhodobě upozorňovali ekologové ze sdružení Děti Země. Podle nich už v roce 2005, kdy se o budoucí dálnici jednalo, upozorňovali geologové na riziko půdních sesuvů.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vam, čtk

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Bitevní stodola.“ Smáli se, ale funguje to. Rusové vyzráli na ukrajinské drony

20:13 „Bitevní stodola.“ Smáli se, ale funguje to. Rusové vyzráli na ukrajinské drony

Válka na Ukrajině přinesla do moderního válčení použití dronů a dalších bezpilotních letounů, které …