Zaplaťte si reportáž na ČT. Získali jsme ceník. A skandál, jaký tu ještě nebyl, je na světě

14.02.2017 15:45

Můžete si koupit reportáž ve státem zřizované České televizi, která má být objektivní? Naznačuje to případ brněnské městské části, která platila přes 120 tisíc korun, a součástí dodávky PR služeb od agentury bylo i zajištění reportáže ve veřejnoprávní televizi. Světe, div se, reportáž se na webu ČT skutečně objevila.

Zaplaťte si reportáž na ČT. Získali jsme ceník. A skandál, jaký tu ještě nebyl, je na světě
Foto: Hans Štembera
Popisek: ČT 24, ilustrační foto

Městská část Brno-střed si loni objednala služby PR agentury za účelem propagace svého záměru zajistit obyvatelům levný mobilní tarif. Plán nakonec nevyšel, ale podstatnější je jiná věc. Předmětem objednávky Brna-střed byla kromě jiného reportáž v České televizi. A to je problém. PR agentura za zakázku inkasovala přes 120 tisíc korun.

Tamní radní si před časem naplánovali, že zajistí zhruba 90 tisícům obyvatel své městské části levné volání. Vyzvali mobilní operátory k předložení nabídky tarifu s neomezeným voláním, SMS zprávami a objemem dat za 300 korun. Na výzvu ovšem žádný z operátorů nereagoval a necelých sto tisíc Brňáků se levnějšího volání nedočkalo.

120 tisíc za propagaci projektu, který se neuskutečnil

Přesto však brněnská část pod vedením Žít Brno celkově utratila za PR služby od agentury Taktiq communications 121 tisíc korun za propagaci výše uvedeného záměru. Součástí toho měla být i reportáž v ČT.

V textu objednávky, který je volně dostupný v registru smluv, se doslova píše: „Cílem prezentace a PR je zajistit reportáže na TV Nova, TV Prima, ČT, rozhovor na DVTV, články v běžných, odborných (telco) a bulvárních médiích.“ Podrobnosti v registru smluv.

Česká televize coby veřejnoprávní médium zřizované zákonem má ale ve svém závazném Kodexu ČT pevně stanovené podmínky, kterým uvedená objednávka jednoznačně odporuje.

OutStreamVideoPlayer

Došlo k porušení Kodexu ČT?

„Česká televize nepřipustí, aby inzerent mohl ovlivnit obsah pořadů. Nesmí učinit ani jakékoliv přísliby, které by byly v rozporu s tímto pravidlem. Vysílat reklamu a další zákonem dovolené formy komerční prezentace (sponzoring a teleshopping) lze pouze tak, aby divák mohl zřetelně rozpoznat, že jde o komerční projevy osob odlišných od České televize,“ uvádí se v Kodexu ČT, konkrétně v článku, který upravuje komerční části programu.

Brno-střed si tedy prostřednictvím soukromé PR agentury krom jiného objednalo i zajištění reportáže v České televizi. A na webu České televize se 7. prosince loňského roku přesně na totéž téma objevil článek.

V obsáhlém textu na webu ČT se vyjadřoval jak radní Svatopluk Bartík, tak starosta Brna-střed Martin Landa. Oba jsou členy politického hnutí Žít Brno, přičemž Bartík měl z titulu své kompetence v radě městské části naplnění této objednávky na starosti.

Jak je to s Kodexem ČT a nutností jeho dodržování? Preambule kodexu uvádí, že „Zákon o České televizi předjímá přijetí Kodexu, který má stanovit zásady naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání závazné pro Českou televizi a její pracovníky. Zákon určuje, že se porušení Kodexu kvalifikuje jako porušení pracovní kázně podle zvláštního právního předpisu, zákoníku práce“.

Vedle otazníků nad možným počínáním veřejnoprávní televize došlo prý také k neetickému jednání brněnské radnice. ParlamentnímListům.cz to řekl mediální analytik Štěpán Kotrba, podle něhož je nepřijatelné, aby si samospráva prostřednictvím PR agentury zadávala zpracování reportáže v ČT. „Ze strany radnice Brna-střed je to stejně neetické, jako kdyby si tahle městská část objednala za 30 tisíc znásilnění malé holčičky,“ řekl ParlamentnímListům.cz Kotrba.

Žít Brno doplatilo na kritiku Haška za Mrencovou

Po sociálních sítích se už objevily posměšné komentáře vůči hnutí Žít Brno. Když totiž před časem média psala o údajné falešné mluvčí tehdejšího hejtmana Michala Haška (ČSSD), místo níž ve skutečnosti tiskové zprávy kraje rozesílala lobbistka a podnikatelka Jana Mrencová, členové Žít Brno za to Haška ostře kritizovali. Nyní se objevují srování, že jde o něco podobného.

Jednatelem PR agentury Taktiq communications, která měla PR služby pro Brno-střed zajistit, je Michal Uryč-Gazda, v současné době podnikatel v marketingu. Ten dříve krom angažmá v časopisu Týden psal pro Bakalovy Hospodářské noviny nebo úzce názorově vyhraněný Respekt.

Zastupitelem městské části Brno-střed je i nejvýraznější postava Žít Brno Matěj Hollan, který mediálně nejvíce poslední dobou proslul, když byl chycen revizorem při jízdě na černo v MHD. Masivní dopad na sociálních sítích mělo i video, kde se nechal bičovat patrně prostitutkou v sadomaso klubu na Ukrajině.

Na radnici v Brně-střed vládne koalice, kde má hnutí Žít Brno většinu hlasů. Na vládě se Žít Brno podílí i v celé moravské metropoli, kde je Hollan náměstkem primátora. Výrazný rozruch před pár dny rozvířily informace, že město schválilo multikulturní plán s rozpočtem 10 milionů na začleňování migrantů do společnosti (psali jsme ZDE, ZDE a ZDE).

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Radim Panenka

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

Bety.cz TESTOVÁNÍ - Testujte s námi nové produkty či služby a o své názory a doporučení se podělte s ostatními čtenářkami Bety.cz.

Prostřeno.cz - recepty on-line - vaření, recepty, gastronomie

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Tyhlety militantní feministky, zvláštní existence... Ekonomka Šichtařová debatovala s šéfkou České ženské lobby. Po jejích argumentech se už neudržela

17:21 Tyhlety militantní feministky, zvláštní existence... Ekonomka Šichtařová debatovala s šéfkou České ženské lobby. Po jejích argumentech se už neudržela

Ekonomka Markéta Šichtařová a předsedkyně České ženské lobby Eliška Kodyšová se střetly v pořadu Bez…