„Stát dlouhodobě deklaroval, že chce liberalizovat své služby,“ řekl k nabízení dálkových tratí Michalčík. „Nějakou dobu trvá soutěž. A dopravce, který v ní zvítězí, si bude muset nechat vyrobit další vlaky,“ popsal situaci muž z ministerstva dopravy. Dal také jasně najevo, že on nezastupuje České dráhy jako takové. Ty mají představenstvo, dozorčí radu, řídící výbor a valnou hromadu. U těchto orgánů je prý třeba hledat odpovědnost.
Dominantní dopravce nesmí jezdit v režimu podnákladových cen
Jančura a Novotný se ale shodli na tom, že stát v liberalizaci postupuje příliš pomalu. K tomuto zdržování prý není důvod. „Existuje pět až šest tratí, o které máme zájem a chceme zde provozovat dopravu bez jediné koruny dotací a chceme, aby stát přestal podporovat České dráhy na těchto tratích,“ poznamenal Novotný. Podporu ČD ze strany státu považuje za neférovou. „Ministerstvo stále objednává vlaky a ČD zato dostávají dotace ve výši 360 milionů korun, podotkl k tomu Jančura. Následně zdůraznil, že podle zákona nesmí dominantní dopravce udržovat svou dopravu pod nákladovými cenami, což se prý děje. Dopouštějí se tak tzv. predátorského jednání. Definitivní slovo k tomu ovšem řekne až soud, na který se soukromí dopravci obrátili.
A kdy se konkurence dočkáme i na jiných tratích než Praha - Ostrava, např. Praha - Brno? Stát na jiných tratích s konkurencí zatím nepočítá. Novotný a Jančura ale slibují, že dojde i na ně. Šéf RegioJetu prozradil, že náklad na sedačku v autobusu a ve vlaku je stejný a pokud jsou dopravci schopni poskytovat kvalitní služby v autobusové dopravě, zvládne to i s vlakem. Pokud tedy stát nebude ČD na tratích dále dotovat.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp