Železniční válka přímo ve studiu. Když někam vlezeme my, chtějí tam i oni, čílil se Jančura

29.09.2014 22:09

V pondělním Hyde Parku České televize se tváří v tvář setkali Ondřej Michalčík, ředitel odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy; Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet a holdingu Student Agency a Leoš Novotný - majitel společnosti LEO Express. Řešili problematiku konkurence na železnici a pustili se do sebe pěkně zostra. Hádali se o "predátorské ceny", padly i věty ve stylu: Kam vlezeme my, musí i oni.

Železniční válka přímo ve studiu. Když někam vlezeme my, chtějí tam i oni, čílil se Jančura
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radim Jančura, šéf Student agency

„Stát dlouhodobě deklaroval, že chce liberalizovat své služby,“ řekl k nabízení dálkových tratí Michalčík. „Nějakou dobu trvá soutěž. A dopravce, který v ní zvítězí, si bude muset nechat vyrobit další vlaky,“ popsal situaci muž z ministerstva dopravy. Dal také jasně najevo, že on nezastupuje České dráhy jako takové. Ty mají představenstvo, dozorčí radu, řídící výbor a valnou hromadu. U těchto orgánů je prý třeba hledat odpovědnost.

Dominantní dopravce nesmí jezdit v režimu podnákladových cen

Jančura a Novotný se ale shodli na tom, že stát v liberalizaci postupuje příliš pomalu. K tomuto zdržování prý není důvod. „Existuje pět až šest tratí, o které máme zájem a chceme zde provozovat dopravu bez jediné koruny dotací a chceme, aby stát přestal podporovat České dráhy na těchto tratích,“ poznamenal Novotný. Podporu ČD ze strany státu považuje za neférovou. „Ministerstvo stále objednává vlaky a ČD zato dostávají dotace ve výši 360 milionů korun, podotkl k tomu Jančura. Následně zdůraznil, že podle zákona nesmí dominantní dopravce udržovat svou dopravu pod nákladovými cenami, což se prý děje. Dopouštějí se tak tzv. predátorského jednání. Definitivní slovo k tomu ovšem řekne až soud, na který se soukromí dopravci obrátili.  

A kdy se konkurence dočkáme i na jiných tratích než Praha - Ostrava, např. Praha - Brno? Stát na jiných tratích s konkurencí zatím nepočítá. Novotný a Jančura ale slibují, že dojde i na ně. Šéf RegioJetu prozradil, že náklad na sedačku v autobusu a ve vlaku je stejný a pokud jsou dopravci schopni poskytovat kvalitní služby v autobusové dopravě, zvládne to i s vlakem. Pokud tedy stát nebude ČD na tratích dále dotovat.

Připustil zároveň, že na tratích z Prahy do Plzně či do Brna asi nemohou jezdit hned 3 dopravci. Celá věc má ještě jeden háček. Zatímco zaplnit autobus není tak těžké, zaplnit dlouhý vlak už není tak snadné. „Ale kdyby ČD nedržely tak nízko ceny z Prahy do Ostravy, tak naše dvě společnosti budou ve významných ziscích a mohli bychom rozjet podnikání i na dalších tratích,“ řekl své k problému Novotný.  

Ve studiu z Jančurových úst také zaznělo, že pro soukromé dopravce jsou ekonomicky zajímavější kratší tratě, které stát dotuje. Nevadí tudíž, když tam jezdí méně cestujících. To je prý pro dopravce mnohem pohodlnější, ale Jančura trval na tom, že na dlouhých tratích jako z Prahy do Ostravy lze jezdit i bez dotací. I tito dopravci ale získávají „kompenzace“ za přepravu handicapovaných spoluobčanů či seniorů. „Tyto kompenzace tvoří asi 8 procent našeho obratu a představují jen zlomek dotací, které dostávají ČD,“ řekl Jančura.

Kam vlezeme my, musí i oni

Soukromí dopravci poukázali i na to, že se České dráhy hodlají objevit i všude tam, kam se dostali oni. Platí to i o slovenských tratích. Jančura se podivoval, proč to vlastně dělají. Kdyby si vybrali jiné tratě a tam ukázali, co umí, tak by to bylo lepší, než když se na jedné trati budou „mlátit“ tři dopravci.

A když už jsou tři, bude možné spolupracovat například v oblasti vzájemného prodeje jízdenek? Zatím se to prý nedaří. „Ale když už se nemůžeme dohodnout se státem, tak se snažíme domluvit s autobusovými dopravci na zavedení kombinované jízdenky, se kterou bude možné přestoupit z vlaku na autobus,“ prozradil Novotný.

Strach odborů

Dodal k tomu, že průměrný Čech jezdí vlakem třikrát méně než průměrný Rakušan, což ukazuje, že na trhu české železniční dopravy existuje velký potenciál, podobně to platí i v jiných zemích. Jančura ale oponoval, že náklady na železniční dopravu jsou mnohem vyšší než na dopravu autobusovou. Silnice se udržuje pro auta i autobusy, zato některé trati jen pro krátké vlaky. To potvrdil i muž z ministerstva dopravy. Kraje i stát se prý ale zřejmě bojí toho, že by musel čelit tlaku odborů na železnici, kdyby dal přednost autobusové dopravě. Stejně tak by musel řešit problém nezaměstnanosti, ČD zaměstnávají tisíce lidí a pro řadu z nich by najednou nebyla práce.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: mp

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

12:50 Do války nepůjdu, ať si tam jde Putin. Hlášení z Kavkazu. Po Rusech prý chudoba

„Jedu se setkat s mamkou. Už jsme se léta neviděli. Jsme z Doněcka a já nechci bojovat za Putina. Už…