Železniční válka přímo ve studiu. Když někam vlezeme my, chtějí tam i oni, čílil se Jančura

29.09.2014 22:09 | Zprávy

V pondělním Hyde Parku České televize se tváří v tvář setkali Ondřej Michalčík, ředitel odboru veřejné dopravy Ministerstva dopravy; Radim Jančura, majitel společnosti RegioJet a holdingu Student Agency a Leoš Novotný - majitel společnosti LEO Express. Řešili problematiku konkurence na železnici a pustili se do sebe pěkně zostra. Hádali se o "predátorské ceny", padly i věty ve stylu: Kam vlezeme my, musí i oni.

Železniční válka přímo ve studiu. Když někam vlezeme my, chtějí tam i oni, čílil se Jančura
Foto: Hans Štembera
Popisek: Radim Jančura, šéf Student agency

„Stát dlouhodobě deklaroval, že chce liberalizovat své služby,“ řekl k nabízení dálkových tratí Michalčík. „Nějakou dobu trvá soutěž. A dopravce, který v ní zvítězí, si bude muset nechat vyrobit další vlaky,“ popsal situaci muž z ministerstva dopravy. Dal také jasně najevo, že on nezastupuje České dráhy jako takové. Ty mají představenstvo, dozorčí radu, řídící výbor a valnou hromadu. U těchto orgánů je prý třeba hledat odpovědnost.

Dominantní dopravce nesmí jezdit v režimu podnákladových cen

Jančura a Novotný se ale shodli na tom, že stát v liberalizaci postupuje příliš pomalu. K tomuto zdržování prý není důvod. „Existuje pět až šest tratí, o které máme zájem a chceme zde provozovat dopravu bez jediné koruny dotací a chceme, aby stát přestal podporovat České dráhy na těchto tratích,“ poznamenal Novotný. Podporu ČD ze strany státu považuje za neférovou. „Ministerstvo stále objednává vlaky a ČD zato dostávají dotace ve výši 360 milionů korun, podotkl k tomu Jančura. Následně zdůraznil, že podle zákona nesmí dominantní dopravce udržovat svou dopravu pod nákladovými cenami, což se prý děje. Dopouštějí se tak tzv. predátorského jednání. Definitivní slovo k tomu ovšem řekne až soud, na který se soukromí dopravci obrátili.  

A kdy se konkurence dočkáme i na jiných tratích než Praha - Ostrava, např. Praha - Brno? Stát na jiných tratích s konkurencí zatím nepočítá. Novotný a Jančura ale slibují, že dojde i na ně. Šéf RegioJetu prozradil, že náklad na sedačku v autobusu a ve vlaku je stejný a pokud jsou dopravci schopni poskytovat kvalitní služby v autobusové dopravě, zvládne to i s vlakem. Pokud tedy stát nebude ČD na tratích dále dotovat.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: mp

Ing. Markéta Šichtařová byl položen dotaz

Myslíte, že vystoupením z EU bychom se vyvázali z její politiky?

Nedošlo by jen k tomu, že by se rozhodovalo o nás bez nás, protože jsme třeba závislí na exportu a vůbec jsme s ostatními zeměmi dost provázáni, už jen třeba tím, když tam cestujeme? Pustí nás tam pak třeba s auty na spalovacími motory, když budou zakázané? Není pro nás setrvání v EU jedinou šancí, ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Fiala vyrazil do Plzně. Jenže tam byl spolu s Okamurou. A byl řev

20:02 Fiala vyrazil do Plzně. Jenže tam byl spolu s Okamurou. A byl řev

Plzeň se dnes stala dějištěm dvou předvolebních akcí – setkání koalice SPOLU s premiérem Petrem Fial…