Adam Černý: Německé mýtné jako kulatý čtverec

01.03.2015 13:26

Před každými volbami do Bundestagu je největší starostí bavorských křesťanských sociálů vymyslet nějaké téma, které by přesahovalo obzor svobodného státu pod Alpami a oslovilo i voliče z jiných částí Spolkové republiky.

Adam Černý: Německé mýtné jako kulatý čtverec
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Takto se předloni v září zrodil slib zavést na německé dálnice mýtné, které by pomohlo vybrat více peněz na opravu málo opečovávaných silnic a mostů a hlavně které by tyto peníze nevytáhlo z kapes německých řidičů.

Ti si již nějaký čas stýskají, že v sousedních zemích musí za použití dálnic platit, zatímco Spolkovou republikou se všichni projíždějí zadarmo, navíc s luxusem neomezené rychlosti.

Jak se tento týden začalo ukazovat při projednávání v německém parlamentu, jedna věc je dostat nápad a jiná uvést ho v život. Bavorské CSU původně připadalo, že by to nemělo být těžké, protože koaliční partneři, křesťanští a sociální demokraté, jistě pochopí, že politikům z Mnichova je třeba pomoci plnit jejich hlavní předvolební slib.

Pravda je, že CDU i SPD by se možná také líbilo vybírat od zahraničních řidičů eura na opravu zanedbávané silniční sítě. Hlavní potíž však spočívá v nalezení formule, která by vyhověla bavorskému zadání a zároveň by nevypadala jako cílená a vědomá diskriminace zahraničních řidičů ve srovnání s těmi domácími.
Pořekadlo „kde vůle, tam i možnost“ se osvědčilo i v případě bavorského nápadu, protože řešením má být mýtné, které se sice bude vybírat ode všech řidičů beze zbytku, ale které by ti němečtí dostali fakticky zpět ve slevě ze silniční daně.

Aby taková konstrukce fungovala, bude zapotřebí složitý systém registrace, protože zatímco němečtí řidiči by měli platit mýtné jen celoročně, zahraniční by měli možnost si koupit i mýtné na deset dní nebo dva měsíce.

Předpokládaný výnos má dosáhnout sedm set miliónů eur, ze kterých by dvě stě představovaly náklady na provoz nového systému.
Hlavní háček, ne-li přímo skoba se ukrývá v nejistotě, jak bavorský nápad posoudí Evropská komise, která má v popisu práce mimo jiné dohlížet, aby se ke všem řidičům přistupovalo stejně. Už nyní se nechala slyšet, že je nepředstavitelné, aby se mýtné nějak spojovalo se silničními daněmi.

Možná, že ministr dopravy Alexander Dobrindt doufal, že se mu podaří v případě mýtného dát dohromady pověstný kulatý čtverec, není však vyloučeno, že nakonec si bude muset mezi kruhem a čtvercem vybrat.

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Český rozhlas

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…