Alena Maršálková: Boj občanů s úředníky a politiky o pozemky za stovky milionů

24.06.2025 9:44 | Glosa
autor: PV

Byrokracie, nečinnost a neschopnost úředníků, blokuje několik hektarů pozemků, na kterých by mohly vyrůst desítky rodinných domků a další stavby kolem letiště v Českých Budějovicích. Proč?

Alena Maršálková: Boj občanů s úředníky a politiky o pozemky za stovky milionů
Foto: Alena Maršálková
Popisek: Mgr. Alena Maršálková, úvodní signatářka Charty 2022 a mediální poradkyně

Úřady odmítají zrušit ochranné hlukové pásmo, přesto, že je tam zbytečné. Vlastníci pozemků bojují za svá práva už několik let, mají v rukou dva pravomocné rozsudky soudů, přesto ministerstvo dopravy dál hraje roli mrtvého brouka a letiště si zase hraje na nástupce armády. Zdá se to až neuvěřitelné, ale vzhledem k tomu, že jde o České Budějovice, tak se není čemu divit. Co se skrývá za nečinností úředníků? Plní něčí úkoly či příkazy? Nejde zase o politickou sofistikovanou hru, jak získat pozemky za směšnou cenu a pak z nich udělat lukrativní pozemky za stovky milionů korun? Pozorně čtěte, protože tahle ta rozehraná partie o pozemky, stojí za to.

Je třeba na úvod říct, že žádné regionální letiště v ČR nemá ochranné hlukové pásmo. Brno odbavilo v loňském roce 700 tisíc pasažérů, České Budějovice 55 tisíc. Brno nemá hlukové pásmo, Ostrava nemá hlukové pásmo, Karlovy Vary ho nemají, ale mají ho České Budějovice v nevídaném rozměru. Pojem nevídaný rozměr obhájím odborným názorem, pracovníků Úřadu pro civilní letectví, kteří chtěli z moci úřední to ochranné hlukové pásmo zrušit, že je těžko zdůvodnitelné, nadbytečné, nafouknuté,“ vysvětluje občanský aktivita, bývalý náměstek primátora města České Budějovice, který bojuje proti bezpráví kolem ochranného hlukového pásma, protože tam je zákon ohýbaný tak, že ho to doslova děsí.

Jak a kdy vzniklo ochranné hlukové pásmo kolem letiště

V době, kdy jsem byl náměstkem primátora, tak se řešilo, co bude s armádou a letištěm. Bylo na rozhodnutí armády, jestli letiště zruší, zachová, nebo co bude dál. Proč? To bylo proto, že v Českých Budějovicích byly unikátní dílny vybaveny strojně, personálně na opravy letadel. To byl moment, kdy armáda uvažovala ve své době, že tady bude vojenské letiště se smíšeným provozem. Takové, jako je dnes v Pardubicích,“ vzpomíná občanský aktivista. Ministerstvo obrany proto požádalo o vydání územního rozhodnutí o ochranném pásmu letiště Planá u Českých Budějovicích. Tehdejší stavební úřad v Českých Budějovicích rozhodnutí vydal a právní moc nabylo v polovině roku 1995.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Mgr. Adéla Šípová byl položen dotaz

Migrační pakt

Mě by spíš zajímalo, jak řeší migrační pakt nebo cokoliv/kdokoliv to, aby se sem nelegální migranti vůbec nedostávali? K čemu je takové poloviční řešení, že je sem necháme přicestovat a pak budeme řešit, jak je vrátit nebo co s nimi? A když ten pakt tak hájíte, vy souhlasíte i s tou povinnou solidar...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: Politické školení mládeže v režii V. Moravce a ČT

12:17 Jiří Paroubek: Politické školení mládeže v režii V. Moravce a ČT

Na Štědrý večer jsem k svému překvapení zahlédl na ČT24 od 21 hodin probíhající pořad Václava Moravc…