Dalibor Uhlíř: Letiště České Budějovice – kouřová clona a kde je zdravý rozum?

07.02.2020 13:35

„Tak máme letiště a budeme lítat z Budějc na dovolenou do celýho světa!“ Chtělo by se zvolat. Ale realita je mnohem složitější a pro vedení kraje ne příliš dobrá vizitka.

Dalibor Uhlíř: Letiště České Budějovice – kouřová clona a kde je zdravý rozum?
Foto: Archív Dalibora Uhlíře
Popisek: Dalibor Uhlíř (vpravo) během kontaktní kampaně Trikolory ve Strakonicích

V poslední době se objevily články, jak k nám z Prahy budou létat čínští turisté, jak se objevila firma se zájmem vstoupit do jednání s krajem apod. Nemohu se ubránit dojmu, že před krajskými volbami jde pouze o „PíáR“ vedení kraje a kouřovou clonu, kterou politici chtějí zakrýt svůj obří průšvih.

Naše slavné letiště totiž z kapes nás Jihočechů spolykalo už téměř 1,5 miliardy Kč!! Je hodně laciné říct: „Zavřeme letiště a už ani korunu“, jako je stejně laciné napsat „Budeme létat na dovolenou do celého světa“. Bohužel se ukazuje, že vedení kraje nejedná s odpovědností řádného hospodáře, že strategická rozhodnutí neřeší předem, ale až když je téměř pozdě. Narovinu je třeba si ale přiznat, kdo všechno pro letiště zvednul ruku a celý megalomanský projekt průběžně podporoval. Tato hlasování jsou všechna veřejná a dostupná, takže stejně laciné je dnes říkat „my nic, my muzikanti, říkali jsme to přece od začátku“
 
Že celou situaci vyřeší Cargo a nákladní letecká doprava je hodně odvážné tvrzení a hlavně 5 minut po dvanácté. Toto se mělo řešit s investory před zahájením a v průběhu projektu, toto se mělo řešit při plánovaní jižní tangenty, která sice může nákladní dopravu k letišti dostat, ale zato složitě a zdlouhavě a navíc bez garance, že na to nedoplatí obyvatelé Roudného a dalších obcí. Není to tedy spásná myšlenka, která projekt zachrání.
 
Není vyřešena ani ochrana letiště, kterou je navíc v tomto okmžiku kvůli rozlehlosti pozemků souvisejících s letištěm téměř nereálné zvládnout. Myslíte, že teroristé dneška se budou složitě dostávat na po zuby chráněná evropská letiště, nebo si „vystačí“ s jedním přístupným regionálním?
 
Nejsem příznivcem různých auditů a trestních oznámení, ale 1,5 miliardy z peněz jihočeských daňových poplatníků už je slušný zásek. Ukazuje to, jak nehospodárně a nesmyslně kraj vynakládá investiční zdroje, bez politické i trestně-právní odpovědnosti. A další a další posudky za miliony nové informace nepřináší a problému nás nezbaví.
 
Letecká doprava není levná, nemá být levná a pro každého, není ani ekologická a v podmínkách naší malé země ani rychlá. Nebo máte pocit, že letadlem z Prahy se dostanete do Českých Budějovic rychleji, když na letišti musíte být minimálně hodinu před odletem? Doprava má být rychlá, plynulá, bez různých omezení a zbytečných komplikací. Proto potřebujeme především dokončení Dálnice D3 a propojení Prahy s Lincem, potřebujeme prodloužení Dálnice D4 a její pokračování, potřebujeme rychlé spojení mezi okresními městy v kraji, dokončení obchvatů, opravu dvojek a trojek.
 
Závěr je bohužel neradostný. Provoz letecké dopravy je v našich podmínkách ztrátový a vždy bude. Kolem nás je velké množství takovýchto regionálních letišť, které mají stejný problém. Úkol zní tedy jasně: minimalizovat škody, tedy již provedené investice, a nezadlužovat do budoucna Jihočechy a kraj. Neslibovat vzdušné zámky a linky do celého světa, ale vrátit se z oblaků zpět na zem, protože přistání může být tvrdé
 
Dalibor Uhlíř 
Trikolora, hnutí občanů 
Předseda jihočeské krajské organizace

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: .

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…