Dominik Duka: Nerezignovat a nevzdávat se, i když reálný pohled budí dojem ztracených zápasů

19.09.2017 14:21

Kázání Jeho Eminence Dominika kardinála Duky OP na poutním mariánském místě Panny Marie Těšitelky zarmoucených v Kevelaer v Německu

Dominik Duka: Nerezignovat a nevzdávat se, i když reálný pohled budí dojem ztracených zápasů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Kardinál Dominik Duka

Rád bych poděkoval za pozvání, abych s vámi mohl slavit Eucharistii a uctít zde, na tomto mariánském poutním místě, Pannu Marii Těšitelku zarmoucených (Trösterin der Betrübten) v roce stého výročí zjevení Panny Marie ve Fatimě v údolí Cova da Iria. Již samotný titul Matky Boží zde v Kevelaeru nám přiblížil především 18. verš 24. kapitoly z knihy Ježíše Siracha: „Jsem Matka krásného milování.“ Mariánský kult nejen že oslovuje svou jedinečností, ale sám upevňuje lidskou důstojnost a jedinečnost člověka, tedy ženy, muže i dítěte. Proč chápeme tato slova o mateřské lásce? Tato otázka má jen jednu odpověď: porozumět a pochopit tuto lásku krásného milování jsme se učili v mateřském lůně pod srdcem naší matky, v jejím náručí jako bezmocné děti, ale přitom šťastni v bezpečí lásky, která je nepřemožitelná. To je také první důvod proč zhruba 800 000 poutníků, mužů žen i dětí zde přichází každý rok, na toto místo k Panně Marii Těšitelce zarmoucených.

V době třicetileté války osloví Panna Maria podomního obchodníka Hendricka Bußmanna a jeho ženu: mají zhotovit kapli, zadání, které se opakuje téměř na každém poutním místě. Tak jako na všech mariánských poutních místech i zde Panna Maria oslovuje prosté lidi či dokonce malé děti. Jen namátkou si připomeňme: Guadalupe, Lurdy nebo Fatimu; mladý Mexičan domorodec, prostá dívka z chudé rodiny či děti pasáčci z Cova da Iria, jím je svěřována velká úloha předat poselství. Jejich neoblomná láska a nezměrné úsilí, jim dodává neuvěřitelnou odvahu, s kterou si vybojují předání Mariina poselství určeným adresátům. Vždy je to však v době naplněné bolestí a zápasy, utrpením, válečnými hrůzami, nebo pronásledováním a obavami. Pokaždé se jedná o svobodu či vysvobození z otroctví útlaku válečných hrůz a nouze.

Mariánský kult nepřináší jen emoce a citové naplnění, ale staví ohroženého člověka na nohy, dává odvahu nerezignovat a nevzdávat se, i když reálný pohled budí dojem ztracených zápasů. Panna Maria nás povolává v dějinách k heroickým zápasům: 1456 u Bělehradu, 1571 u Lepanta, 1683 u Vídně. Láska a odvaha spojená s nadějí a vírou vlastní tomuto mariánskému kultu, jsou klenotem naší víry katolicismu, o který se nemůžeme nechat okrást. Evangelijní úryvek v podání svatého Jana nás přivádí na Kalvárii pod kříž, stavíme se do řady s Ježíšovou Matkou a její sestrou Marií Kleofášovou, svatým Janem a Maří Magdalenou. Ježíšova slova k Janovi „Hle, tvá matka“, platí i nám. To je důvod proč jsem začal tuto homilii náčrtem mateřské lásky, slova Janova evangelia potvrzují pravdivost naši úvahy. Neztrácejme však ze zorného pohledu Krista na kříži, tak jako o Vánocích v betlémské jeskyni hledíme na dítě v náručí jeho Matky, tak na Kalvárii hledíme na otevřenou náruč jejího Syna, ale v její přítomnosti. Nelze tedy tvrdit, že mariánská úcta odvádí od Krista, ale z toho, co jsme si řekli, vyplývá, že naopak skutečná mariánská úcta vede ke Kristu, vede k Bohu, vede ke zdroji, kterým je Láska.

Před mým zrakem vidím Michelangelův Poslední soud na čelní straně v Sixtinské kapli v době konkláve, které zvolilo papeže Františka. Kristus soudce a vládce zvedá ruku v senátorském gestě, aby promluvil, vyřkl nad námi soud. Nebudeme souzeni na základě našich chyb a pokání, ale podle míry naší lásky, kterou jsme se učili v lůně své matky, kterou jsme se učili od Jeho Matky, naší duchovní Matky. Panna Maria pohlíží na svého Syna a my víme, že na nás nikdy nezapomínala a nezapomene. Poznáváme smysl slov 18. verše: „Ich bin die Mutter der schönen Liebe, der Gottesfurcht, der Erkenntnis und der frommen Hoffnung.“ Matka a Syn, Bůh a člověk, člověk stvořený k Božímu obrazu, jak říká Bible, jako muže a ženu jej stvořil. Stali jsme se obrazem Boží lásky. Právě u svatého Jana čteme novozákonní definici Boha: „Bůh je láska“. Této definici nemůžeme porozumět bez znalosti mateřské a otcovské lásky.

Konrad Adenauer řekl o poutních místech, která také rád navštěvoval: „Jsou to hlavní města, kde se v modlitbě rozhoduje o osudu světa!“ Proto i zde hledali sílu a útěchu věřící v době třicetileté války, v době kulturního boje (Kulturkampf) za kancléře Bismarcka, kdy téměř polovina biskupů byla vězněna nebo internována. U Panny Marie Trösterin der Betrübten hledal sílu ve svém zápase s nacismem i ministerský biskup kardinál Clemens Graf von Galen, to on se zasloužil o schválení textu votivní mše svaté k Panně Marii začínající slovy: „Ave spes nostra.“ Tedy ještě jednou a naposledy cituji 18. verš 24. kapitoly z knihy Ježíše Siracha: „ Jsem Matka čisté lásky, bázně, poznání a důstojné naděje. Jsem Matka krásného milování.“

Kázání J. Em. Dominika kardinála Duky OP na poutním mariánském místě Panny Marie Těšitelky zarmoucených v Kevelaer v Německu 17. září 2017.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

15:52 Zbyněk Fiala: Velké sny a prázdná kapsa

Končící Evropská komise zkouší ještě udat strategii pro příští volební období, s nejasnými návrhy, n…