Dominik Duka: Přednáška k dominikánům v Paříži

09.02.2016 18:31 | Zprávy
autor: PV

Na setkání s dominikánskými spolubratry v Paříži ve dnech 5.-8. února při příležitosti 800 let existence let dominikánského řádu pronesl kardinál Duka přednášku o historii dominikánského řádu, jeho vztahu k tradici a dominikánském povolání.

Dominik Duka: Přednáška k dominikánům v Paříži
Foto: Filip Ferbie
Popisek: Kardinál Dominik Duka

Mám-li hovořit o dominikánském povolání, považuji za nutné, abychom se vrátili k momentu, kdy svatý Dominik zakládá „svaté kázání“. Nacházíme se v roce 1216. Jsme v jižní Francii, v Toulouse, v městě, které mělo již ve středověku právě ve 13. st. slavnou univerzitu, kterou zakládají bratři kazatelé. Víme, že toto svaté kázání se rodí z duchovní zkušenosti svatého Dominika, muže, který nese v sobě onen odkaz španělského zápasu, reconquisty. Nemyslím v duchu vojensko-rytířských zápasů a bitev, ale především je to ten zápas, který je potřebný i v duchovní rovině. Španělsko doby svatého Dominika není doba totality, ale jeho panovník sv. Ferdinand III. se podepisuje jako král trojího náboženství: katolického, respektive křesťanského, židovského a islámského. Máme téma, které je navýsost moderní a aktuální; je to století, o kterém říkáme, že se v něm zrodila západní civilizace.

Při nedávné přednášce na podobné téma v německé Vechtě jsem musel rozlišovat mezi slovy kultura a civilizace. Hovořím-li zde, v Paříži o civilizaci, pak si vzpomínám na učebnici, (která mi především posloužila - jako samoukovi - k naučení se francouzského jazyka), byla to učebnice nakladatelství Hachette Livre „Cours de Langue et Civilisation Française“, učebnice jedinečná, i v tom, že nezploštila pojem civilizace. To teprve postmoderní svět vytvořil civilizaci, která se jeví jako uniformita. Všichni jsme s walkmanem na uchu, všichni nosíme texasky, všichni posloucháme jeden druh hudby.

Civilizaci 13. století dominují dvě instituce: katedrály a univerzity. Je to ale i civilizace, která stavěla na dvou duchovních sloupech, kterými jsou víra a čest. Myslím, že i tyto dvě skutečnosti jsou zrovna tak aktuální, jako mezináboženský dialog křesťanství, judaismu a islámu.

Ale rád bych se vrátil zpět do doby 13. století: Naše křesťanská civilizace je civilizací měst, můžeme mluvit o urbanistické civilizaci. 13. st. vytvořilo v rámci evropské globalizace spolu s urbanizací, především v prostoru za Alpami, nový svět. A tak dochází k prohloubení a setkávání mezi západní, střední a východní Evropou. To jsou však důležité momenty i pro současnost. Globalizace s urbanizací je naší civilizací i v duchovním rozměru a dominikánské povolání vychází právě z těchto naznačených zdrojů, nebo fenoménů.

Jsou to především tři města, (polis), která vytvořila civilizaci 13. st.: Jeruzalém, Athény, Řím.

Jeruzalém:

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

Tomio Okamura byl položen dotaz

Proč jste na ministra nenavrhli někoho, kdo má české občanství?

Podle mě by to měla být jedna z hlavních podmínek a divím se, že není ze zákona, a že zrovna vy nevyberete někoho, kdo má naše občanství. Děkuji za odpověď. Bartošová

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dominik Rusinko: Povedený rok pro korunu. Udrží své zisky v roce 2026?

9:44 Dominik Rusinko: Povedený rok pro korunu. Udrží své zisky v roce 2026?

Česká koruna má za sebou nad očekávání dobrý rok. Na jeho začátku byli analytici (včetně nás) nastav…