Vládou dnes projednávané nařízení o stanovení národního seznamu evropsky významných lokalit, je klíčovým dokumentem pro budoucnost odvětví vodní dopravy v České republice. V důsledku dlouhodobé nerealizace projektů plavebních stupňů Děčín a Přelouč je možné provozovat vodní dopravu v České republice bez omezení v průměru jen asi polovinu ročního období, což se ještě výrazně zhoršilo v loňském extrémně suchém roce. Hospodaření podnikatelů ve vodní dopravě, našich členů, je následkem toho v akutním ohrožení a přibližuje se tím i možný zánik české plavby, a to přesto, že tato doprava je prokazatelně nejšetrnější k životnímu prostředí, a je proto také podporována Evropskou unií.
Výstavba zmíněných plavebních stupňů je ohrožována návrhem nových evropsky významných lokalit Porta Bohemica a Louky u Přelouče. Vymezení jejich předmětů ochrany je přitom opřeno o závěry tzv. biogeografického semináře z března 2011, který vycházel z nekvalitních, mylných a zčásti účelově zkreslených výsledků mapování biotopů z let 2000-2004. Přestože je známo, že zmíněné mapování biotopů bylo v řadě případů odborně chybné včetně jeho interpretace, a existují nová mapování i analýzy dat, potřebné korektury nejsou v materiálu MŽP uplatňovány. Argumenty ekologických iniciativ, které MŽP nekriticky přejímá, že lze splavnost Labe v oblasti Plavebního stupně Děčín vyřešit bez jeho výstavby, byly specializovanou odbornou studií jednoznačně vyvráceny. Aktuální rozbory významu potenciálních předmětů ochrany v uvedených lokalitách vzhledem ke zbytku ČR má Hospodářská komora k dispozici.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV