Ivan Poledník: Vědecky doložená realita Božího Těla a Krve. Kristus je stále s námi

29.05.2016 13:04 | Zprávy

Ivan Poledník popisuje řadu zázraků spojených s Tělem a Krví našeho spasitele, připomíná podstatu eucharistie a vysvětluje význam velkých křesťanských svátků.

Ivan Poledník: Vědecky doložená realita Božího Těla a Krve. Kristus je stále s námi
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dřevěný kříž s Kristem

Ve čtvrtek jsme slavili slavnost Těla a Krve Páně, v pátek 3. června nás čeká svátek Nejsvětějšího Srdce Ježíšova. Zatímco mnohé křesťanské svátky a zvyklosti mají dosud svůj odraz i v části naší společnosti od Boha odvrácené - s jistou mírou pochopení, znalosti reálií či významu některých obsažených symbolů - význam těchto svátků se již pro mnoho lidí definitivně ztrácí v mlze.

Nejsvětější Srdce Páně či Nejsvětější Srdce Ježíšovo je symbol Ježíšovy lásky k nám, a jako takové je předmětem veřejné úcty. Slavnost Těla a Krve Páně, lidově Boží Tělo, je svátek, jímž se zdůrazňuje reálná přítomnost Ježíše Krista jako Boha i jako člověka v eucharistii. Jeho slavení je charakterizováno průvodem, v němž je nesena Nejsvětější svátost oltářní, a na čtyřech předem určených místech se konají krátké pobožnosti.

Účast v průvodu je kromě samotného aktu úcty také veřejným přihlášením se ke Kristu před okolním světem. Demonstrací vědomí Boží existence, všudypřítomnosti, velikosti a lásky. Dnes, kdy je naše dříve společně sdílená křesťanská víra vytlačena na okraj společnosti, narazíte na takovýto průvod málokde. I mnohými křesťany je totiž vlastní víra v důsledku vnějších tlaků i hlubokého vnitřního úpadku Církve považována za cosi intimního, vykázaného kamsi do úkrytu. Vždyť i samotné kostely jsou dnes často považovány spíše za veřejná multifunkční zařízení, nikoli za místo modlitby a oběti mše svaté.

Podstata eucharistie

Středobodem slavnostního průvodu je kněz nesoucí Tělo Ježíše Krista. Tělo a krev Ježíše Krista jsou skutečně obsaženy ve svátosti oltářní pod způsoby chleba a vína, Boží mocí proměněnými co do podstaty (transsubstanciovány) - chléb v tělo a víno v krev. Abychom dosáhli tajemství jednoty, přijímáme od něho to, co on přijal od nás.

Jak známo, chléb se při konsekraci mění v tělo Kristovo a víno v Kristovu krev takovým způsobem, kdy zůstávají pouhé případky (accidentia), tedy vnímatelné vlastnosti chleba a vína (tvar, chuť, vůně, barva apod.), ale podstata (substantia) obou živlů „nepokračuje v existenci“ a je nahrazena podstatou těla a krve Kristovy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

PhDr. Ivan Bartoš, Ph.D. byl položen dotaz

Dobrý den.

Čeho se bojíte víc? STAČILA nebo SPOLU?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Letní neradostné přemítání

17:44 Jiří Weigl: Letní neradostné přemítání

Prázdniny a dovolené jsou obdobím, kdy má člověk příležitost obvykle častěji cestovat po naší zemi a…