Bohužel jsme svědky toho, kdy se jádro celé věci, tedy problematika islámu, obchází, a dělá se, že hlavním důvodem proti-imigračních myšlenek není islám, ale strach, xenofobie, primitivismus, odpor k imigraci obecně atp. Avšak to, že je v české společnosti přítomný primitivismus a xenofobie ve vztahu k současné imigrační krizi je stejným faktem, jako to, že samotný islám jako nikoliv pouze náboženství, ale jako určitý „návod k životu“, je taktéž zdrojem xenofobie, nesnášenlivosti a netolerance ke kulturním odlišnostem (a tedy zdrojem navýsost anti-multikulturních myšlenek). Když to řeknu jinak: řada lidí dnes v České republice správně protestuje proti přijímání uprchlíků, avšak ze špatných důvodů. Důvodem pro nepřijetí uprchlíků by neměla být etnicita, rasa, země původu atd., nýbrž pouze to, vyznává-li daný člověk ideologii, která je založená na absolutní etice, která hlásá nadřazenost, xenofobii, netoleranci, nesnášenlivost, potlačování odlišných kulturních prvků atp.
Uprchlíky bychom pochopitelně přijímat měli. Novodobá evropská tradice má totiž kořeny nikoliv v křesťanství, ale v ideálech humanismu, jež byly obnoveny v renesanci a navazují na antiku, ve které má humanismus (prostřednictvím epikúreismu) svůj původ. Humanistická a vzdělanostní Evropa NEMŮŽE zůstat slepá vůči utrpením ostatních. Prvek solidarity je zakořeněn v tom, čím Evropa je, v tom, co Evropu dělá Evropou, v tom, co Evropu definuje. Odstraňme solidaritu, odstraňme toleranci, odstraňme chuť pomáhat jiným v nouzi a Evropa přestane být Evropou. Na těchto hodnotách totiž stojí. Avšak ptejme se zároveň: Budou myšlenky solidarity, tolerance a vzájemné pomoci jakkoliv rozvinuty tím, že budeme naše území zamořovat, znovu opakuji, ideologií, jež je založená na absolutní etice a které je jako taková z principu nereformovatelná?
Nikoliv. Pomáhejme těm, kteří to potřebují skutečně nejvíc. A kterápak menšina, vážení akademici, podepsaní v petici „Vědci proti strachu a nenávisti“, čelí v oblasti Severní Afriky a Blízkého Východu největší diskriminaci, perzekucím a pronásledování? Nikoliv křesťané, nikoliv tzv. umírnění muslimové (křesťané, jakožto tzv. Lid knihy, disponují, na rozdíl od ateistů a agnostiků, alespoň nějakými právy). Jsou to ateisté a agnostici, na jejichž diskriminaci a perzekuci se často obě zmíněné náboženské skupiny často podílejí (např. v Egyptě v tomto ohledu křesťané s muslimy spojili své síly). Ano, přijímejme uprchlíky z Maroka, Tuniska, Libye, Egypta, Sýrie či Iráku. Přijímejme tamní ateisty, tedy takové lidi, kteří sami mají zájem na tom budovat bezpředsudečnou, tolerantní, solidární a vzdělanostní společnost.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV