Jan Ziegler: Lipany - porážka husitských fanatiků, šťastný den českých dějin

30.05.2014 13:58 | Zprávy

Společně s Bílou Horou a bitvou na Moravském poli patří Lipany v již překonaném Palackého pohledu na české dějiny mezi údajné trio našich nejtragičtějších proher v dobách minulých.

Jan Ziegler: Lipany - porážka husitských fanatiků, šťastný den českých dějin
Foto: Hans Štembera
Popisek: Na pražském Vítkově proběhla oslava Dne vítězství. Uplynulo již 69 let od skončení druhé světové války

V tomto případě je však opak pravdou a onen den před 580 lety 30. května 1434 patří naopak mezi nejradostnější okamžiky naší historie. Porážkou radikální sirotčí a táboritské sběře přestalo patnáctileté válečné šílenství, které devastovalo české země. Přitom dle slov Karla Havlíčka Borovského husitský konflikt začal proto, „..zda se má jíst Boží tělo s omáčkou či bez omáčky.“

Vzpomínám si na scénu z Vávrova filmu Proti všem, jak mladý Oldřich z Rožmberka utíká od své armády po neúspěšném obléhání Tábora v roce 1420. Ovšem jak se říká, „první vyhrání z kapsy vyhání“. Jeho osudový den přišel po čtrnácti letech u Lipan, kde vojáci v barvách rožmberské červené pětilisté růže, jako součást spojeneckého vojska katolíků a umírněných kališníků, se výrazně podíleli na definitivním rozdrcení husitských násilníků.

Válčení v té době už totiž postrádalo smysl. Řím splnil hlavní požadavek Čechů a neměl námitek proti přijímání podobojí, tedy i Kristovy krve z kalicha. Další válka v zemi, která byla po patnáctiletém neustálém válčení totálně zdevastovaná, by byla kontraproduktivní a dále by zhoršila život obyčejných lidí. V tom má pravdu jeden z nejlepších českých historiků všech dob Josef Pekař. Rozumní lidé si uvědomili, že ani jedna strana katolická a kališnická nemá šanci na definitivním vítězství a toužili po míru. Ne tak ovšem husitští táborští a sirotští fanatici, kteří si chtěli násilím podrobit zemi a přinutit všechno obyvatelstvo v Čechách, aby přijalo jejich náboženské bludy.

Husitské války vrhly české země civilizačně a kulturně o desítky let zpět. Markantní to bylo s Karlovou univerzitou, která se změnila ze světově uznávané instituce na provinční učiliště s jedinou artistickou fakultou. Husité hlavně ve vypálených klášterech zničili mnohé vzácné kulturní a literární památky.

Přitom husitství bylo čistě náboženskou záležitostí, o nějakém zlepšení života poddaných lidí nemohlo být ani řeči. Sám Mistr Jan Hus, katolíci, umírnění kališníci i radikální táborité se shodli v nauce O trojím lidu, kterou podrobně rozpracovali francouzští biskupové Adalbert z Laonu a Gerhard z Cambrai v 11. století. Podle ní se společnost dělila na duchovenstvo, které se modlí, vojáky (šlechtu), jež ji brání a ty, kteří svou prací živí ostatní. Sám husitský Tábor byl feudálním vlastníkem desítek vesnic v okolí a ke svým poddaným se určitě nechoval lépe než jeho dlouholetý rival Oldřich z Rožmberka. Čili husitství bylo o reformě církve a nikoliv o zlepšení sociálního postavení chudých lidí.

V roce 1434 tak většina české společnosti chtěla mír. Jelikož táborská a sirotčí polní vojska, která drancovala zemi, vypalovala vesnice, vraždila jejich obyvatele, ničila majetky lidí, což způsobilo dramatický pokles obyvatelstva a zbídačování většiny, konec válčení odmítla, jediným řešením zůstal boj.

Rozhodlo se předposlední květnový den roku 1434 u Lipan ve středních Čechách. Spojenecká kališnická a katolická vojska zahájila klamný útok proti vozové hradbě radikálů. Nedaleko od ní se dala na předstíraný útěk. Sirotci a táboři vedeni Prokopem Holým otevřeli vozovou hradbu a začali nepřítele pronásledovat. Katolickokališničtí vojáci ovšem po chvíli zastavili útok a vrhli se na překvapeného protivníka, na kterého udeřily i další zálohy. Husitští radikálové se pokusili dostat zpátky za svoji vozovou hradbu, to se jim však nepovedlo, a nakonec byli zničeni.

Je fakt, že po bitvě vítězové upálili v blízkých stodolách několik set zajatců. Na tom se prý podíleli hlavně bojovníci rožmberští. Musíme si však uvědomit, že táboři a sirotci byli prohlášeni za zemské škůdce, na které se nevztahovala žádná právní ochrana, a které, když byli chyceni, čekala okamžitá poprava. Upalování nepřátel také nebylo v té době ničím neobvyklým, a mají je na svědomí obě strany. Jan Žižka, když s táborskými husity dobyl v listopadu 1420 Prachatice, nechal upálit v místním kostele všechny zdejší muže, kterých bylo necelých tři sta.

Vítězství zdravého rozumu skutečných českých vlastenců nad náboženským fanatismem husitským znamenalo mír pro české země, a proto bitva u Lipan patří k nejšťastnějším okamžikům českých dějin.

Doporučená literatura:
Ze zpráv a kronik doby husitské, Praha 1981
Josef Pekař, O smyslu českých dějin ad k výročí Lipan, Praha 1990
Petr Čornej, Lipanská křižovatka, Praha 1992

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Zdravé školní jídelny a kvalitní výživa od útlého věku

Jsem jedině pro, ale uvědomujete si, že právě zdravou stranu si čím dál víc lidí nemůže dovolit? Vždyť už teď řada rodičů nemá ani peníze na školní obědy, a jestli by byli kvalitnější, což jsem pro, asi by byli i dražší, a tím pádem na ně nebude mít ještě víc lidí. Nebo máte snad řešení? Jaké?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Kde je zakopaný pes

17:30 Jiří Weigl: Kde je zakopaný pes

Jedním z brizantních témat letošních voleb je blížící se zavedení systému obchodování s emisními pov…