Jaroslav Kvapil: Něco z pasty »Pražského jara« venku zůstalo

20.08.2015 8:36 | Zprávy

Sovětská okupace z 21. srpna 1968 byla národní tragédií, ale bezprostředně po ní si lidé ještě zachovali hrdost a důstojnost. Co nás však zatlačilo do malosti, přízemnosti a pokřivilo nám charaktery, byla následná normalizace.

Jaroslav Kvapil: Něco z pasty »Pražského jara« venku zůstalo
Foto: Ústav pro soudobé dějiny
Popisek: Intervence vojsk Varšavské smlouvy do Československa v srpnu1968

Historie sice nepřipouští žádná kdyby, ale v úvahách o roce 1968 v Československu se často spekuluje o tom, co by se bývávalo vyklubalo z tehdejšího takzvaného »obrodného procesu« nastartovaného »Pražským jarem«, kdyby bývalo nebylo srpnového vpádu sovětských a jiných tanků a jak by to vše dopadlo. Jelikož ale víme, jak to dopadlo ve skutečnosti, můžeme o tom – co by, kdyby – přemítat donekonečna a stejně se ničeho nedobereme. Možná ale právě v tom tkví kouzlo podobných úvah i analýz.

S každým dalším výročím 21. srpna se o »obrodném procesu« hovoří ale méně (kdo ví ještě nyní, co to vlastně bylo?) a zítra máme již 47. výročí okupace tehdejší Československé socialistické republiky vojsky pěti států vojenského paktu »Varšavská smlouva«, jehož byla ČSSR členem a o těch zemích její komunistická moc mluvila jako o »bratrských«. Jenom v suchém popisu oné smutné události je absurdit habaděj. Bylo to šokující a lidé u nás vpád chápali coby tragédii. Ovšem nejtragičtější bylo, že pak následovala jednadvacetiletá etapa, které se říkalo »normalizace«. A zase, normalizací bylo zváno období, kdy normální nebylo vůbec nic, neboť země žila pod kuratelou Sovětského svazu a za přítomnosti jeho vojáků na našem území, kdyby na to chtěl někdo zapomenout nebo o tom pochybovat.

Lidé si navykli uzavírat se doma před poměry

Nejhorší na normalizaci bylo, že nutila lidi křivit si charaktery, učila je přetvářce, malosti, přízemnosti, lhostejnosti, pasivitě, zbabělosti a (promiňte mi ten výraz) »předposranosti«. Lidé si navykli uzavírat se doma (v panelových králíkárnách a na chatách) před poměry, co tady panovaly. Mimo domov byli v zaměstnáních členy brigád socialistické práce, přijímali socialistické pracovní závazky, práci pak oslavovali v prvomájových průvodech, přátelili se organizovaně se Sovětským svazem a ještě víc v listopadu, který byl kvůli výročí říjnové bolševické revoluce měsícem »zostřeného« přátelství, jak překřtili termínem z vězeňství oficiální měsíc československo-sovětského přátelství, v únoru oslavovali bolševický puč z roku 1948 a tak dále a tak dále. Doma a v hospodách pak nadávali na komunisty a na jejich režim, jemuž ale poklonkovali a sloužili, když se však dřív ujistili, že neposlouchá nikdo nebezpečný, hlavně donašeč estébé. Mimo oficiální sféru se snažili přikrádat si seč mohli, předcházeli si zelináře a řezníky, sháněli »bony« do Tuzexu, obchodu se zbožím ze zahraniční, které bylo považováno za luxusní, aby si tam za ně koupili džíny, francouzskou hořčici apod. S tuzexovými poukázkami – bony kšeftovali takzvaní veksláci, kteří na tom bohatli (uplatnili se vesměs po sametové revoluci). A lidé vůbec sháněli zboží všeho druhu.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Hubert Lang byl položen dotaz

migrace

Zajímalo by mě, jaký je ten váš zmiňovaný recept na migraci, když tvrdíte, že ,,my jako hnutí ANO říkáme, že máme svůj vlastní recept na pakt víz a migrace, na migraci jako celek." Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Přemysl Votava: Komu budeme mávat?

11:34 Přemysl Votava: Komu budeme mávat?

Vidím těch starostí kolem májových oslav 80. výročí konce války, jakou vlajkou mávat, koho nepřipomí…