Jaroslav Vyskočil: Astronom, který obevil Pluto, letí za svým snem

29.01.2016 17:33

„Jak například maceška ví, které složky z půdy vybrat pro svůj barevný květ? To je velký zázrak. Myslím si, že je tu za tím vším nějaká vyšší moc. Vidím to v přírodě." Těmito myšlenkami se zabýval jeden z nejpracovitějších astronomů historie.

Jaroslav Vyskočil: Astronom, který obevil Pluto, letí za svým snem
Foto: pixabay.com
Popisek: Sluneční soustava, ilustrační fotografie

Objevitel planety, jež byla předmětem diskusí po celá desetiletí. Clyde Tombaugh patří ve společnosti mezi méně známé, jeho objev je však opakem – nazývá se Pluto.

Clyde Tombaugh byl velmi významný americký astronom. Ve čtvrtek 4. února 2016 si připomeneme 110. výročí narození tohoto obdivuhodného člověka. V polovině minulého roku celý svět oslavoval velmi zásadní triumf kosmonautiky. Sonda New Horizons (Nové obzory) doletěla ke svému cíli, k Plutu. A Clyde Tombaugh tuto planetu před léty objevil, od roku 2006 je klasifikována jako trpasličí planeta. O planetě Pluto a sondě New Horizons bylo podrobně psáno v příloze VTC v Literárních novinách 7/2015.

Tombaugh se narodil v roce 1906 v americkém městě Streator ve státě Illinois, a to v rodině farmáře. Ve dvou letech se přestěhovali do Kansasu. Pocházel z chudých poměrů, a proto nemohl pomýšlet na studia. Jako náctiletý si zakoupil knihy o algebře a geometrii a začal se zajímat o astronomii. Sám si stavěl čočkové a zrcadlové dalekohledy a začal pozorovat oblohu. Nejdříve prováděl náhodná pozorování oblohy, ale postupem času se tato pozorování stala systematickými. Převážně se věnoval sledování a zakreslování planety Mars a Jupiter.

Mladý Clyde by se chtěl astronomii věnovat profesionálně, a proto posílá své kresby na Lowell Observatory do Flagstaffu. Tam získávají uznání, a v důsledku toho si Tombaugha zvou na pohovor. Tombaugh dává dohromady peníze na vlak – vystačí jen na jednu cestu. Přijíždí tedy do Flagstaffu. A slaví úspěch. Od 1. ledna 1929 se stává zaměstnancem Lowell Observatory a jeho úkol je jednoznačný. Nalézt neznámou Planetu X, která se pohybuje někde za drahou planety Neptun.

Ředitelem Lowell Observatory je známý astronom Vesto Melvin Slipher. Je velmi ctižádostivý a chce být objevitelem nové Planety X. Tombaugh tedy v noci snímkuje vybrané části oblohy a Slipher je přes den s manželkou zpracovává a snaží se nalézt světlý bod, který by měnil polohu vůči hvězdám. Tombaugh je však natolik výkonný a snímků dodává tolik, že Slipher zpracování přestává stíhat a práci přesune na mladého Clyda. Ten tedy v noci pořizuje snímky a přes den je zpracovává a hledá neznámou planetu. Asi po 10 měsících pořídil 21. ledna 1930 Tombaugh snímek ze souhvězdí Blíženců. Tu noc foukal silný vítr a docházelo k otřesům aparatury s dalekohledem. Proto byl tento snímek značně nekvalitní. I proto tuto oblast fotografuje Tombaugh znovu 23. a 29. ledna. V polovině února snímky zpracovává a nachází malý světlý bod, který se pohybuje vůči hvězdnému pozadí. V březnu objev nové planety zveřejňuje a Clyde Tombaugh a Lowel Observatory získávají slávu po celém světě. Oficiální oznámení o objevu nové planety je datováno na 13. března 1930, v roce 75. výročí narození Percivala Lowella. Tombaugh si je však vědom toho, že objevená planeta neodpovídá očekáváním. Pluto je málo jasné, je tedy malé a i ostatní parametry tohoto tělesa se dosti liší od právoplatných planet. Pozoruje tedy oblohu až do roku 1943 a snaží se objevit jinou, větší planetu za drahou Neptunu.

Tombaugh usiloval o to, aby dostudoval, ale byl odmítán, například na univerzitě v Arizoně mu bylo řečeno, že by svým objevem moc vynikal mezi ostatními studenty. V roce 1939 konečně získal magisterský titul, ale Ph.D. nikdy nezískal. Z Lowell Observatory byl po 2. světové válce propuštěn a nové zaměstnání nachází až na raketové základně v Novém Mexiku. Zde mimo jiné testuje rakety V2 pro účely výzkumu zemské atmosféry. Pracoval i pro armádu a hledal objekty létající kolem Země, které by mohly být potenciálním nebezpečím pro umělé družice. V roce 1973 je penzionován, je však dále vědecky aktivní. Umírá v Novém Mexiku, krátce před svými narozeninami, 17. ledna 1997.

Pluto byl po dlouhou dobu velkým tajemstvím pro všechny vědce. Proto v lednu roku 2006 odstartovala z Floridy raketa nesoucí sondu New Horizons. Sondu určenou pro výzkum trpasličí planety Pluto a jejich systému měsíců. Když startovala ze Země, byl Pluto ještě v klasifikaci planet, poté v srpnu 2006 vytvořila Mezinárodní astronomická unie novou kategorii, tzv. trpasličí planety, kam Pluto dnes patří. K Plutu sonda New Horizons dolétla v červenci roku 2015. Vědci získali zcela převratné a nové informace o této planetě. Sonda nese na své palubě malou ampuli s popelem Clydea Tombougha. Tímto lidstvo vzdává hold tomuto vytrvalému a úspěšnému astronomovi.

Percival Lowel (1855–1916) se narodil v Bostonu, vystudoval na Harvardu matematiku, ale začal se věnovat obchodu. Deset let pobýval obchodně ve východní Asii. Po svém návratu začíná budovat observatoř v arizonském městě Flagstaff, kde plánuje pozorování Marsu. Je slavným pozorovatelem marsovských kanálů (později bylo dokázáno, že takové útvary na Marsu neexistují). V pozdějších létech svého života se věnoval objevu neznámé Planety X. Provádí několik pozorování a fotografuje oblohu na skleněné desky. Planetu X neobjevil. Aniž by pozorování dokončil, v listopadu 1916 umírá. Paradoxní je, že při pozdější analýze Lowelových fotografií oblohy, byla neznámá planeta objevena. Byla však tak málo jasná, že ji Lowell nevyhodnotil jako planetu.

Vesto Melvin Slipher (1875–1969) byl americký astronom, který svými měřeními radiálních rychlostí galaxií poskytl základní údaje pro expanzi vesmíru. Celý svůj vědecký aktivní život strávil na Lowell Observatory v městě Flagstaff v Arizoně. Na observatoř přišel po dokončení Ph.D., začínal jako asistent a postupem let se vypracoval do pozice ředitele, kde setrval až do penze r. 1952.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami.

autor: PV