Jiří Hrebenar: Zavedou ČD vlaky pro homosexuály, Romy nebo jiné minority?

06.02.2012 7:28

České dráhy přišly s naprostou novinkou. Vypravují vagony určené čistě pro ženy. Mužským je vstup zakázán.

Jiří Hrebenar: Zavedou ČD vlaky pro homosexuály, Romy nebo jiné minority?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vlaky ČD - ilustrační foto

Že by šlo o další pokus o bezpečnější způsob cestování? No nevím. Otevírá se tady velmi nebezpečný precedenc. Když se zřizují vagony pro ženy, je pouhý kousek k dalšímu uplatnění rasismu a škatulkování občanů. Dočkáme se také vagónů s cedulkami: VSTUP ZAKÁZÁNÝ HOMOSEXUÁLŮM, VSTUP ZAKÁZANÝ VĚŘÍCÍM, VSTUP ZAKÁZANY ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝM?

České dráhy se snaží opět být takzvaně světovými, aby ukázaly, že jim moc a moc záleží na bezpečnosti přepravy cestujících. Problém je v tom, že pokud skutečně projde záměr určený pouze pro ženy, najde se tady další filuta, který využije svého rasismu a nenávisti k posunutí další pomyslné klapky o kousek dál. Je vůbec třeba zřizovat nějaké takové segregované cestování?

Lidé se často bojí jezdit vlakem, a tak raději volí cestu autem nebo autobusem. Proto možná České dráhy sahají k dalšímu podivnému řešení. Chtějí navodit zdání, že to jsou právě oni, kdo pečují o bezpečí svých cestujících. Za pojmem bezpečí se může skrývat také touha povznést rasismus a nenávist ve formě segregace během veřejné přepravy. Zrovna takto vše probíhalo v Jihoafrické republice v období apartheidu. Jasně, toto řešení určené jen pro ženy a pro ostatní není zatím o apartheidu. Ale pokud nějaký majitel cetovní společnosti sáhne k podobnému způsobu segregace, jak se zachovají úřady?

Jsou to například příznivci Strany svobodných občanů, kteří volají po právu majitelů přepravních společností určit si  koho chtějí přepravovat. Každá špatnost začíná nějakou hlavní pohnutkou. Zde je celkem nevinný zájem zajistit bezpečnost přepravy žen. Co když se nějaká severočeská nebo severomoravská přepravní firma na základě rasistického sklonu jejího majitele rozhodne vypravovat autobusy nebo vlaky zvlášť pro Romy a pro většinovou společnost? Majitelé přepravních firmiček také budou říkat, že jim jde jenom o zabezpečení přepravy zákazníků.

České dráhy se inspirovaly v zahraničí a tak zkušebně vypraví pár vagónů EuroCity mířících do Německa, Rakouska a Slovenska oddělenou zónou pro ženy a pro ostatní. Ostatně, jsou to právě České dráhy, kdo nedůstojně zacházely s přepravovanými vozíčkáři. Kvůli nedostatku vlaků kdysi vypravovaly poštovní nevyhřívané vagóny právě pro handicapované. Již tenkrát neoficiálně docházelo k vypravování speciálních vagónů určených jenom pro zdravotně postižené. Jak se tenkrát zacovali politici a společnost? No, trošku problematiku komentovali, ale potom bez problému o všem pomlčeli.

Jakákoli segregace ať už kohokoli, je velmi nebezpečná. Je to trapné otevírání vrátek, které by měly být raději zavřené a totálně zamčené. Když mohou mít zvláštní vagóny ženy, je kousek od toho, aby měli vlastní vagóny homosexuálové, zdravotně postižení, věřící, jeptišky, muslimové, Vietnamci a řada dalších minorit žijících na území České republiky. Pokud by k tomuto došlo, otevřela by se další cesta k dalšímu, mnohem většímu rasismu.

Samostatné přepravování jen pro ženy je v Evropě používané v hojné míře pouze v Rakousku, kde jsou vagóny EoroCity a InterCity vyčleněné jen pro ženy a ostatní. Ne vždy všechna inspirace z ciziny je správná a v pořádku.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Hampl: O ruských špionech

16:14 Petr Hampl: O ruských špionech

Denní glosy Petra Hampla.