Jiří Tichý: Na hrobech

02.11.2014 17:24

Babí léto odvál sychravý čas. Sako pověsil jsem na ramínko, z něhož jsem svěsil podzimní raglán, zakoupený před dvaceti lety v tomto čase v pařížském sekáči. Po týdnech prodlouženého jara proměnilo se město provoněné uměním z hodiny na hodinu ve větrnou hůrku.

Jiří Tichý: Na hrobech
Foto: Hans Štembera
Popisek: Hřbitov, ilustrační foto

Vzpomenu na toto vždy v dušičkovém čase, který jsem tenkrát nevnímal ještě jako upomínkový den na blízké zemřelé, nýbrž jako den, kdy se ze zarputilých ateistů stávají zčistajasna věřící, obléhající zahradnictví a květinové stánky, aby na příslušném hřbitově či v krematoriu položili květinu.

Neptal jsem se, zda tuhle výroční vzpomínku na duše v očistci chápou v náboženském významu, tedy křesťanském, či jen z letitého zvyku realizují připomínku, že se tak má dít, vytištěnou v kalendáři. 

Ač i já měl už tenkrát důvod položit kytku, zapálit svíčku a poklonit se zemřelému bratrovi, babičce, mamince a jejímu manželovi vzhledu Mojžíšova, nebylo tohoto každoročního aktu zapotřebí. S květinou ve váze a zapálenou svíčkou trávili jsme se ženou i ostatní dny v roce.

S tímto obdobím, nejen s konkrétním dušičkovým dnem, spojuji si spíš po stromech a starých náhrobcích pnoucí se břečťan, jehož vůni vnímám odlišnými smysly, a chůzi v žloutnoucím spadaném listí. A s první kapkou pod nosem. Rána jsou chladná i na pohled.

V mládí se o smrti nepřemýšlí, nemáme-li sebevražedné úmysly, naopak ve stáří, kdy blízcí zesnulí rozšiřují naše řady, začíná být raný listopad zvlhlý slzami. 

Smrt začíná být všudypřítomná, a zapálenou svíčku na prostřeném stole i bílou chryzantému vedle začínám i já vnímat spíš v symbolice úcty ke smutku, než pouze coby estetické doplňky zkrášlující interiér příbytku.

I nyní v tyto dny vzpomínám na dávné toulky v těch ztichlých parcích s náhrobky slavných i ničím významných, učenců i laiků, boháčů i chudých, předčasně zemřelých i nebožtíků v kmetském věku. „Kde jste vy, byli jsme i my, kde jsme my, budete i vy!“ připomínají nám z povalených i stále v hřbitovní zemi pevně usazených a břečťanem porostlých náhrobků naši předkové.

My buď slyšíme, nebo jsme hluší, každý dle svého naturelu. A je lhostejné, volají-li na nás varovné memento z Olšanských hřbitovů malíři Jansa s Maroldem a Slavíčkem, sochaři Mařatka se Schnirchem anebo spisovatelky Karolína Světlá s Eliškou Krásnohorskou, jejichž kamenné podoby na Karlově náměstí jsem v dětství neomylně zaměňoval.

Nebo ze Starého židovského hřbitova básník Avigdor Kara, měšťan Aharon Mešullam či Rabbi Low, vlastním jménem Jehuda Liva ben Becalel. Rozdíl je pouze v tom, že prvně jmenovaným pokládáme k místu posledního odpočinku květiny, zatímco druhým nosíme na hrob kamínky. Ani včera nevynechal jsem procházku ztichlými místy, jen místo na Staré Město zajel jsem do Košíř.

Post skriptum: „Tázal jsem se květin, kde myšlenky jejich jsou nejzdravější. A odpověděly: Na hrobech!...“, napsal básník intenzívní smyslovosti. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Mgr. Ing. Taťána Malá byl položen dotaz

znásilnění

Dobrý den, prý pro novou definici znásilnění hlasovalo 169 poslanců. A co ten zbytek? To byl někdo proti? Zajímalo by mě kdo. A ještě víc by mě zajímalo, jak to bude vypadat v praxi. Jak bude oběť prokazovat, že říkala ne? A zvyšují se s novelou i tresty za znásilnění, protože když občas slyším o ně...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

12:26 Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

Chtěl bych se dožít toho, až naše silnice budou brázdit jen elektrické vozy. Jak říkají pirátští pos…