SITA podíl koupila údajně za 400 milionů eur od německého vydavatele Rheinisch-Bergische Verlaggesellschaft, která u nás donedávna vlastnila MF Dnes a Lidové noviny. Druhou polovinu vlastní Prvá slovenská investičná skupina pana Petra Vajdy. Dle dosavadních informací podává skupina 65 redaktorů deníku SME výpověď a chce založit nový deník, protože je přesvědčena, že noviny kupuje SITA proto, aby umlčela novináře, kteří Pentu kritizují. SME doposud prodávala asi 40 000 exemplářů denně.
Protože se o této transakci hovořilo již delší dobu, už minulý týden šéfredaktor SME Matúš Kostolný a jeho redaktoři v otevřeném dopise pohrozili, že pokud se prodej uskuteční, dají výpověď. Šéfredaktor již údajně odstoupil. Důvodem je kromě ztráty nezávislosti i minulost skupiny Penta, která byla spojována s největší dva roky starou slovenskou korupční aférou Gorila, která vedla až k předčasným volbám. Finanční skupina podle odposlechů, jenž před třemi lety unikly na internet, podplácela slovenské politiky a vysoké státní úředníky výměnou za vliv na privatizaci a na chod některých podniků. Penta takové jednání popírá.
Penta nedávno ve spolupráci s nizozemskou investiční společností V 3 Media Holdings ovládla přední slovenská vydavatelství 7 Plus a Trend Holding. První z nich je vydavatelem bulvárního deníku a řady lifestylových a dětských časopisů, druhé vydává týdeník Trend a čtrnáctideník Profit.
Protože odchodu redakce se Penta zalekla, navrhuje údajně, že by si zanechala jen kontrolní 49 procentní podíl a manažerské řízení by zůstalo v dosavadních rukou. Kdyby redaktoři odešli, mohl by totiž hrozit celkový rozpad firmy, která vydává dalších třicet titulů a provozuje nejnavštěvovanější web na Slovensku s návštěvností 2,1 milionů.
Za těmito kroky jsou zřejmě dvě skutečnosti: selhání tradičních politických stran, jak koneckonců ukázaly i poslední volby u nás, které vedlo k okouzlení úspěšnými byznysmeny. Jsme tedy svědky zvláštní formy podnikatelského populismu, jak říká Jiří Přibáň, který ohrožuje fungování ústavní demokracie stejně jako populismus nacionální, a antimonopolní úřad se tomu už neumí bránit.
A toto okouzlení umožnilo snadný vsup podnikatelů i do médií, které způsobuje nabourání tradičního napětí mezi veřejnými a soukromými zájmy a statky, na němž byla demokracie založena. Dochází totiž k rušení rozdílů mezi politickou logikou moci, ekonomickou logikou zisku a mediální logikou volného toku informací. Náš prezident Miloš Zeman si to na rozdíl od odborníků nemyslí a považuje to za normální ekonomickou operci.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Český rozhlas