A právě na něho a jeho bratra Karla jsem si vzpomněl minulý týden, když jsem procházel expozicemi světového průmyslového veletrhu v Hannoveru. Nevládli zde roboti, ale roboty.
Sluší se připomenout geniálního spisovatele Karla Čapka, který v roce 1920 napsal divadelní drama R.U.R. o výrobě, vzpouře, ale i lásce strojů podobných lidem.
Tyto umělé bytosti prý chtěl nejprve pojmenovat labor, od slovesa laborovat, zkoušet, ale jeho bratr Josef mu navrhl název robot z českého slova robota, tedy úmorná práce bez myšlení.
Pojmenování se ujalo a proniklo do celého světa. Ostatně Čapkova humanitní vize o možném zneužití techniky byla přeložena do více než 30 jazyků, včetně esperanta.
Jak si Karel Čapek představoval robota, nevíme, ale kostýmy do prvního provedení hry na scéně Národního divadla v Praze v roce 1921 navrhl právě Josef Čapek. Upřímně řečeno, od naší představy robota se jeho kostýmní návrh hodně liší.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz