Lukáš Kovanda: Letečtí dopravci v Evropě čelí „tsunami“ propouštění, v těžké situaci je i tuzemská Smartwings

05.05.2020 11:53

Evropské aerolinky čelí nejtěžší situaci své moderní historie. Víra v rychlé oživení po koronakrizi bere zasvé a dopravci se připravují na novou realitu: lidé budou trvaleji létat o dost méně než před úderem koronaviru.

Lukáš Kovanda: Letečtí dopravci v Evropě čelí „tsunami“ propouštění, v těžké situaci je i tuzemská Smartwings
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ekonom Lukáš Kovanda

Jen v minulém týdnu evropské aerolinky oznámily, že sníží stavy zaměstnanců o desetitisíce pracovníků. Dopravci Ryanair, Lufthansa, British Airways, Scandinavian Airlines a Air France-KLM dohromady zruší 32 tisíc pracovních míst. Další aerolinky je v tomto budou následovat.

Snižování stavů bude probíhat několika i způsoby, které by měly zmírnit jeho tíživý sociální dopad, například přeřazováním pracovníků z plných úvazků na částečné, rozsáhlými stop-stavy nebo realizací předčasných odchodů do starobního důchodu.

Anketa

Vadí vám, že policie a soudy stále popotahují Petra Nečase?

12%
88%
hlasovalo: 9934 lidí

Například 80 tisíc z celkem 130 tisíc zaměstnanců Lufthansy už nyní funguje v režimu zkrácené pracovní doby. Letový rozvrh německého leteckého dopravce číslo jedna se intenzitou zajišťovaných linek vrátil zhruba na úroveň roku 1955. Na tři tisíce denních letů společnosti je zrušeno a 92 procent její letecké flotily uzemněno.

V dalších měsících dorazí opravdová „tsunami“ propouštění, varují experti z letecké branže. Bez pomoci vlád bude prý odvětví zcela zdecimováno. Aerolinka British Airways minulý týden oznámila, že bude zřejmě muset propustit více než čtvrtinu svých zaměstnanců.

Celosvětové tržby civilní letecké dopravy letos poklesnou až o 55 procent, což odpovídá 314 miliardám dolarů, uvádí International Air Transport Association.

Vlády se zřejmě výrazně vloží do situace a budou aerolinky masivně zachraňovat. Lufthanasa intenzivně vyjednává s německou vládou o finanční pomoci. Pomoc už získala od švýcarské vlády, jedná také s vládou rakouskou a belgickou. V problémech je také tuzemský dopravce Smartwings, ani on se zřejmě neobejde bez pomoci vlády.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…