Martin Červíček: 4 miliardy ročně považuji za nutné minimum pro údržbu dlouhodobě zanedbaných silnic v regionu

17.02.2019 21:19

Komentář na facebookovém profilu k událostem uplynulého týdne.

Martin Červíček: 4 miliardy ročně považuji za nutné minimum pro údržbu dlouhodobě zanedbaných silnic v regionu
Foto: ODS
Popisek: Martin Červíček

Pondělí
… Porada vedení kraje - na programu první letošní diskuze nad individuálními dotacemi. Dále už den v senátorské kanceláři a celá řada setkání s občany – například:
… zajímavé setkání s panem Davidem z Ruprechtic, zapáleným železničářem, který se zajímal o plány kraje na rozvoj železniční dopravy. Informoval jsem ho o záměrech i konkrétně již realizovaných krocích například k tzv. Vysokovské spojce nebo záměru navýšení počtu spojů, cestovního komfortu i dosažení rychlejšího spojení bez zbytečných přestupů. Na oplátku jsem se dozvěděl, že trať vedoucí z Chocně do Meziměstí byla postavena již v roce 1875 a byla „bránou“ z Rakousko-Uherska do Pruska. Oproti tomu dnes máme po provedené rekonstrukci v budově meziměstského nádraží prostory pro divadlo a tělocvičnu.
… manželům Veigertovým, kteří přinesli žádost na opravu komunikace, jsem rád prozradil, že už se na přípravě rekonstrukce silnice Velké Poříčí směr Atlas a křižovatky na Brném pracovat začalo.
… v podvečer zastupitelstvo obce Vysokov, na němž jsme rozhodli, že budeme usilovat o získání dotací na opravu místní silnice tzv. Vítův kopec, revitalizaci rybníka v horní části obce a snad se dočkáme i chodníku směrem na Starkoč.

Úterý
… Senát PČR a Poslanecká sněmovna - jako nedůležitější považuji setkání s ministrem dopravy Ťokem po jeho tiskové konferenci, na které zveřejnil informaci o potvrzené dohodě s dodavateli na stavbě úseku D11 HK- Smiřice. Z mého pohledu je to pro náš kraj nepochybně dobrá zpráva, ale jsem stále přesvědčen, že k této dohodě mohlo v kontextu existujících smluv – tedy v mezích zákona – dojít již před několika měsíci bez zbytečného vyvolání paniky a prodlevy ve stavebních pracích. Předmětem našeho setkání s ministrem a dalšími politiky, kteří se o řešení naší regionální dopravy zajímají, bylo zejména o dálkové železniční dopravě. Cílem jednání bylo najít řešení pro posílení a zefektivnění spojení mezi Prahou – HK, HK a Polskem. Ze strany ministra zazněl příslib k navýšení prostředků k posílení dálkové vlakové dopravy v KHK v rámci aktuálních ekonomických možností. Tím bychom mohli část prostředků z krajského rozpočtu na regionální spoje v těchto úsecích použít na posílení spojů v dalších oblastech kraje. Možnosti rozšíření dálkové železniční dopravy musím však ještě také projednat s kolegy z Dolnoslezského vojvodství. Snad společně nějaké smysluplné řešení najdeme.
… v podvečer příjemné neformální setkání s bývalými kolegy z hraničního přechodu v Náchodě - Bělovsi. Sloužil jsem na tomto útvaru úplně nejdéle – cca 6 let - ve své celé policejní kariéře. Bylo úsměvné zavzpomínat, jak jsem tenkrát nastoupil jako jejich nadřízený ke kolegům, kteří věkem a délkou služby byli starší o jednu generaci. Ale vzhledem k tomu, že mne i po letech pozvali – snad jsem nebyl úplně špatným šéfem.

Středa
… Bezpečnostní komise Asociace krajů v Brně - během tří hodin jsme stačili velmi věcně probrat všechny body programu. Diskutovali jsme také o problematice ochrany tzv. měkkých cílů v ČR - zde mám ale bohužel pocit, že vše – zejména ze strany řízení ministra vnitra - úplně systémově není. Vedle přijatých usnesení se žádostmi o přijetí opatření souvisejících se zapojením regionů, a nejenom s ohledem na potřebné investice do bezpečnostní ochrany, mám pro vyvolání jednání s ministrem vnitra řadu témat. A bohužel – přes ze strany hejtmana Jihomoravského kraje výborně připravený a svižný průběh jednání - cesta z Náchoda do Brna a zpět svižná zdaleka nebyla. „Model“ 3 hodiny na cestě tam, 3 hodiny jednání a 3 hodiny na cestě zpět rozhodně nepatří mezi ty, které by se daly označit za přijatelné, neřku-li efektivní. Snad stavba D35 a vize propojení s dálnicí D1 prostřednictvím tzv. D43 v trase Moravská Třebová - Černá Hora – Kuřim, by nám Východočechům mohla při cestách do Brna a zpět jednou způsobit úsměv na tvářích.

Čtvrtek
… Příprava na jednání s dopravci příští týden probíhá – po vyžádání jsme od dopravců, kteří vypověděli stávající smlouvy (Arriva Východní Čechy, Audis Bus, BusLine KHK, CDS Náchod, ČSAD Ústí nad Orlicí, Krkonošská autobusová doprava Vrchlabí, P-transport a Trutnovská autobusová doprava), obdrželi dokumenty s informacemi o nákladových cenách. 18. a 20. února proběhnou první jednání nad konkrétními čísly. Ročně u autobusových dopravců KHK objednává na 18,5 milionů kilometrů za více jak 366 milionů korun. Věřím, že přestože nás čekají velmi intenzivní jednání, od 1. 4. pojedou autobusy veřejné dopravy v našem kraji beze změn.Od roku 2020 by měly autobusy jezdit v rámci desetileté smlouvy, na kterou vedení kraje loni vypsalo veřejnou soutěž.
…zastavil jsem se ve Smiradech, abych ve společnosti místní starostky zkontroloval opravu silnice,na kterou dotací Královéhradecký kraj obci přispěl a věřím, že přes určitý diskomfort, způsobený pracemi těžké techniky v průběhu stavby, převáží výhody jízdy po nové komunikaci.
…odpoledne avizované jednání Podvýboru pro energetiku a dopravu v Senátu PČR a již podruhé v tomto týdnu setkání s ministrem dopravy. A přes očekávané otázky „na tělo“ zejména k dálnicí D11 oceňuji jeho ochotu se i o nepříjemných věcech bavit odpovědně a věčně. Vyslechl jsem si důvody, proč došlo k „dohadování se“ s ŘSD o pokračování stavby na D11 – byť s výslednou dohodou o jejím pokračování (přestože to mohlo být dřív a bez křiku). Zajímalo mě ale hlavně, jaká je připravenost dalších úseků a zda se nemusíme obávat obdobného „humbuku“?! Jsem rád za ujištění o intenzivní přípravě v dalších úsecích z Jaroměře směrem na Trutnov a státní hranici. Ministr i ředitel ŘSD deklarovali stejný – tedy jak doufám - odpovědný přístup k přípravě staveb na dálnici D35 z HK do Jičína. Své jsem si řekl i k práci na D1 a ke koordinaci ŘSD, zimní údržby a činnosti Policie při mimořádných událostech na dálnicích v zimním období. Zajímavá pro mě byla informace k D43 – viz výše v návaznosti na cestu z Brna do Náchoda:-). Neshodu nám s ministrem dopravy v souvislosti s podporou státu při financování oprav krajských silnic. Pravidelnou - tedy systémově (a ne po každoročním „vyžebrání“) alokovanou částku 4 miliardy korun ročně ve státním rozpočtu – považuji za nutné minimum, aby při zapojení svých peněz byly kraje schopny dát alespoň trochu dohromady dlouhodobě zanedbané silnice v regionu. Rozešli jsme se s příslibem další diskuze k tomuto tématu a snad ministr dopravy pochopil, že politici z regionů se ne vždy dají odbýt
…v podvečer z Prahy „rychle“ do Litomyšle, abych stihl začátek jednání Asociace krajů - resp. její Dopravní komise. Musím se přiznat, že byl celkem příjemný - kromě neformální diskuze o zítřejším programu zpestřený ochutnávkou vína.

Pátek
… v rámci zasedání Dopravní komise rady Asociace krajů ČR jsme projednali hlavní záměry rozvoje železniční infrastruktury, dlouhodobé financování výstavby a oprav silnic ze státního fondu dopravní infrastruktury a aktuální plány výstavby dálnic a silnic I. třídy.
… zpáteční cestu jsem si krátil četbou komentářů a zpráv na internetu a mimo jiné jsem zachytil i tuto tiskovou zprávu na stránkách ministerstva vnitra: https://www.mvcr.cz/docDetail.aspx…
 Přesto, že mám k celkovému řešení nejenom novely o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů, ale i dalším (ne)koncepčním řešením v této oblasti v mnohých ohledech výhrady či odlišné názory, nerad jenom kritizuji. A tentokrát mohu jen souhlasit s ministrovým odmítnutím předkládaných dílčích, ale nesystémových změn. Bylo by dobré, aby takto pan ministr přistupoval ke všem nesystémovým krokům v souvislosti s novelou zákona.

Sobota, neděle
… ještě něco málo z médií:
https://www.euro.cz/…/britanie-se-i-po-brexitu-podilet-na-e…
Dobrá zpráva, že Velká Británie chce nadále vytvářet součinnost při zajišťování bezpečnosti Evropy i sesterský postoj německé ministryně a patrně nelze než souhlasit i s respektováním NATO jako hlavní obranné síly. Nicméně, jsem přesvědčen, že zásadní pro evropskou bezpečnost je zajištění suverénní vnitřní bezpečnosti každého jednotlivého státu. Pro tu je ale nezbytné vytvořit odpovídající podmínky a ne donekonečna vytvářet kočkopsa nekoncepčními obměnami, které jsou jenom okamžitými prostředky některých jednotlivců, jak získat plusové body.
 Víkend ve znamení hokeje se starším synem, kvůli kterému si ani téměř nestíháme pořádně uvědomit, že v těchto dnech dosáhl své dospělosti. Tedy my rodiče si to vlastně ani tak moc uvědomit nechceme, protože to nepříjemně zavání nezadržitelností času. Ale určitě to při nejbližší příležitosti oslavíme. Přeji Vám krásný zbytek víkendu, slunečný a pro vyznavače zimních sportů ještě sněhově příznivý týden.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…