Tržby za prodej a opravy motorových vozidel totiž vzrostly o 7,8 %, a zbytek maloobchodu rostl jen o 0,8 %. Tržby za potraviny dokonce meziročně klesly o 1,7 %, a tak k zásadní otočce nedošlo.
Z hlediska spotřebitelů je vidět, že nakupují hlavně nepotravinářské zboží. Tržby za prodej a opravy automobilů rostou. Lidé vnímají současnou situaci jako vhodnou pro obměnu svého vozového parku. Ekonomická situace se zlepšuje a to jim dodává odvahu k větším investicím. Podobně to je i u dalšího zboží: počítače a telefony rostou meziročně o 12,7 %, oblečení a obuv o 11,7 %, vybavení domácností o 3,5 %. Naproti tomu klesá prodej potravin o 1,7 %. Proto i když se celkově maloobchodu daří a přináší dobré výsledky, neplatí to rozhodně pro všechny obory. Spotřebitelé sice postupně nakupují více, ale rozhodně to není bezhlavé utrácení. Je to vidět na tom, že maloobchodní tržby rostou pozvolna a jen ve vybraných segmentech. U každodenních nákupů, které se týkají právě potravin, spotřebitelé stále šetří, neutrácejí více.
Maloobchodní trh se tak celkově zlepšuje a dostává se do lepší kondice. Podobný výhled platí i pro další měsíce. Prozatím totiž nijak nehrozí, že by se spotřebitelská poptávka měla opět propadnout.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz