Optimismus se jim postupně dostává do žil a to s sebou přináší první pozitivní zprávy. Klíčová zpráva přišla z průmyslu, kde nálada výrazně vzrostla z -3,3 bodů na -0,3 bodu. Hlavní pozitivum je zde rostoucí poptávka a také očekávání do budoucna, které se zlepšuje. S tím, jak české podniky pomalu zaznamenávají zlepšující se situaci například v Německu, roste i jejich důvěra. I na domácích trzích se tak postupně objevují pozitivní zprávy, a i díky tomu roste například využití kapacit v průmyslu.
Nálada klesla v sektoru obchodu, kde se dostala z 8 bodů na 5,7 bodu. Obchodníci se postupně připravují na Vánoční sezónu, zatímco spotřebitelé k ní mají ještě daleko. Už vloni bylo vidět ze strany spotřebitelů posunutí sezóny ještě blíže k Vánocům a hlavně na povánoční slevy, a to samozřejmě bude obchody znervózňovat. Přesto z jejich strany je vidět pozitivum, když ve výhledu na další půlrok očekávají zlepšení.
Stavebnictví ani tentokrát nepřišlo se zásadní zprávou, že by se situace měla zlepšit. Obor si na svou resuscitaci ještě bude muset počkat. Ale ani příští rok nebude vyhráno. Tlak na cenu od zadavatelů je a bude obrovský. Ale i samotní spotřebitelé vnímají ekonomickou situaci pozitivněji. Saldo jejich indikátoru vzrostlo z -14,3 bodu na -13,5. I když nejde o tak velké zlepšení jako před měsícem, tak každý bod je zde důležitý. Češi jsou v tomto zarytí pesimisti, a situaci vnímají negativně, i když k tomu není zásadní ekonomický důvod. Nezaměstnanost je výrazně pod evropským průměrem, nesrovnatelně nižší než například na Slovensku, včetně velmi nízké inflace. Přesto se zvýšily obavy z rostoucí nezaměstnanosti. Na druhou stranu pozitivní informace je, že lidé začínají přemýšlet o pořizování věcí dlouhodobé spotřeby. To by mohlo pomoct českému maloobchodu a celé ekonomice.
Ing. Michal Kozub
Analytik
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Názory, ParlamentniListy.cz