Milan Faltus: To nám naši Turci neměli dělat!

28.04.2017 14:39

Erdogan to u Turků žijících v Německu vyhrál, aneb český pohled Turky v Německu.

Milan Faltus: To nám naši Turci neměli dělat!
Foto: Archiv vydavatele Vaše věc
Popisek: Turecká vlajka, graffiti.

Bílé Turecko v Blatničce
Do vinárny Blatnička v Michalské ulici vešla před časem drobná černovláska s obličejem jako panenka, usadila se na barové židličce a požádala o jídelní lístek.  
Vybrala si jídlo se spoustou zeleniny, které přišlo na obrovském talíři.  
Napadlo mě, že doba potřebná k tomu, aby byl celý obsah talíře přepraven na místa, kde bude předán odpovědným orgánům, bude spíše delší než kratší a dala by se zpestřit nějakou konverzací.
Pokus byl úspěšný. Slovo dalo slovo a za chvíli řeč takzvaně plynula.

Dozvěděl jsem se, že se slečna jmenuje Selin, pochází z Istanbulu a vrací se z  Belgie, kde byla navštívit svého přítele.
O Praze už hodně slyšela, tak si řekla, že si tu udělá zastávku a podívá se na město. Nezklamalo ji, naopak.
Studuje medicínu v druhém ročníku. Mluvila elegantní angličtinou s dobrou slovní zásobou, Evropu měla procestovanou. 
Snažil jsem se, aby naše konverzace nebyla příliš náročná a neumenšovala gastronomický zážitek. Kuchař Martin je totiž vyhlášeným mistrem. 
Přístupová jednání Turecka k EU a další prekérní otázky jsme tedy neprobírali.

Spíše jsem se pokoušel na evropské poměry současné i minulé nahlédnout z humornější stránky. Překvapilo mne, jak dobře Selin „respondovala“ na české černohumorné historky. Jelikož jsme seděli několik set metrů od kavárny Montmartre, kam chodíval Jaroslav Hašek, dozvěděla se něco i o něm.

O tureckých ženách a dívkách jsem toho moc nevěděl. Pokud jsem měl ale do té doby dojem, že turecká žena je domácí puťka, která chodí dva metry za svým manželem, Selin mě z něj rychle vyvedla. 
Předvedla chování individualistické zcestovalé ženy se samostatnými názory, dobrým přehledem o situaci v Evropě a vyhraněným smyslem pro humor - to vše v míře větší než malé zvláště vzhledem ke svému mládí.

Bílí a černí Turci
Na Selininu návštěvu jsem si vzpomněl, když jsem četl reakce na výsledek hlasování „západních“ a hlavně německých Turků při referendu o změně turecké ústavy.
Selin patří jednoznačně k takzvaným bílým Turkům a podle toho také asi volila. Jako bílí Turci se označují vzdělanější sekulární a evropštější obyvatelé velkých měst na západě Turecka s lépe placeným a kvalifikovanějším zaměstnáním. Černými Turky jsou nazýváni obyvatelé východních částí země nebo přistěhovalci odtamtud, zemědělci a venkované, kteří upřednostňují tradiční hodnoty a islám. Erdogan se považuje za Turka černého.

Německá reakce na to, že 63 % německých Turků volilo ve prospěch Erdoganovy změny ústavy, byla hodně odmítavá. Německá média jsou plná úvah a diskusí na toto téma. 
Většina se podivuje, že se Turci žijící v liberální německé společnosti mohou vyslovovat pro utužení poměrů ve své domovské zemi a volit ve prospěch Erdogana. 
Považuje se to za určitý druh nevděku: 
„Vy si tady žijete v demokracii se svobodným tiskem a lidskými právy a přitom volíte ve prospěch režimu, který směřuje k diktatuře“ zní častá výčitka. 
Sociálně-demokratický poslanec Spolkového sněmu Mahmut Özdemir s tureckými kořeny říká: “Očekávám od lidí, kteří v Německu absolvovali mateřskou školku, školu, odborné vzdělání nebo univerzitu, určitý vděk.“
Objevují se i hlasy, aby se lidé, kteří fandí Erdoganovi, vrátili do Turecka. Připomíná to dobu, kdy byli levicoví kritici v západním Německu posíláni do NDR, „když se jim ten komunismus tak líbí“.

Při průzkumu příčin se dochází k různým výsledkům. Redaktor Respektu Tomáš Lindner, který týden zkoumal situaci mezi berlínskými Turky i dr. Serhat Karakayeali, vědecký pracovník v oblasti migrace z Humboldtovy univerzity v Berlíně s tureckými kořeny, shodně hovoří o tom, že ti, kdo hlasovali pro Erdoganovu reformu, nemají pocit, že by volili cestu k diktatuře. 
Jejich chápání demokracie je jednodušší, prostě vyhrává většina, máme tu parlament, tak jaképak strachy z diktatury. 
Ve velké většině jsou to lidé z Anatolie, „černí Turci“, kteří nejsou „stavěni“ na nějaké politologické finesy (jako dělba moci zákonodárné, výkonné a soudní, nezávislá média a systém brzd a rovnováh/check and balances). Demokracie, kterou jim nabízí Erdogan, jim vyhovuje, zvlášť, když jim to jako dobrý řečník všechno hezky vysvětlí.
Karakayeali v rozhovoru pro Spiegel online komentuje onu zdánlivou rozpolcenost: 
„Podle výzkumů by turečtí státní příslušníci v Německu, pokud by mohli volit, volili z 60 procent sociální demokraty, pak Zelené a Levici. To je diametrálně odlišné od jejich volebních preferencí v Turecku“.

Karakayeali říká: „Tito lidé ale postupují zcela racionálně. V Německu volí strany, které jsou přátelské vůči migrantům nebo vůči dělníkům. Mnoho přistěhovalců pochází z dělnického prostředí. V Berlíně máte Turky, kteří volí stranu Levice a na druhé straně Erdoganovu pravicovou AKP.
Oni si nemyslí, že jsou antidemokratičtí. Považují naopak ústavní reformu a Erdoganovu linii za plně demokratické. Bohužel se jedná o dost primitivní chápání demokracie, u něhož takové věci jako dělba moci a právní stát nehrají roli; hlavním demokratickým výdobytkem je, že většina prostě rozhodne o tom, kudy se půjde. 
A že to německá veřejnost nechápe je jim tureckými státními médii vysvětleno následovně: Němci jsou rasisté a nepřátelé muslimů. Nejhorší je, že na tom něco je. Když má například někdo jméno jako já, bude to mít s hledáním bytu těžší“.
Otázka Spiegelu: „To ale nevysvětluje, proč turečtí voliči v Německu volili tak jednoznačně. Ve Velké Británii a USA to bylo jinak“.
Karakayeali odpovídá:
„V turecké diaspoře v Německu pocházejí lidé z jiných prostředí než v USA, Velké Británii nebo Norsku. Tam se přistěhovalo mnoho těch, kteří utekli před vojenským pučem v roce 1980 nebo pocházejí z jiných sociálních vrstev. Do Německa přišli jako ´gastarbeiteři´ v šedesátých letech jiní lidé.“
Redaktor Lindner upozorňoval v rozhovoru na Radiu Plus na ostré debaty, které se vedou o věci v politických talkshow v německé televizi.

Talkshow Maybritt Illnerové a volby
Jedna z hlavních je čtvrteční debata u Maybritt Illnerové na ZDF.
Minulý týden byli pozváni Bülent Bilgi, generální sekretář Unie evropsko-tureckých demokratů, Ali Ertan Toprak, předseda Kurdské obce v Německu, Mustafa Karadeniz, německo-turecký podnikatel z Berlína,  Serap Güler, mluvčí sekce Integrace za CDU v zemském sněmu Severního Porýní-Vestfálska a viceprezident Evropského parlamentu Alexander hrabě Lambsdorff.  
Zjednodušíme-li důvody volby pro a proti, rýsují se u hlasů proti jako hlavní důvody přemíra pravomocí, kterými bude prezident Erdogan vybaven i jeho osoba jako taková. Podle odpůrců reformy to vše povede k diktatuře jednoho muže s omezením práv opozice, médií atd.

Takto byla pojmenována talkshow Maybritt Illnerové minulý čtvrtek (podtitulek – hrdí, frustrovaní, cizí?). Název pořadu kritizoval jediný pozvaný „proerdoganovec“ Bülent Bilgi, který moderátorce Illnerové vyčetl, že Erdogan přece není nějaké fotbalové mužstvo, aby se hovořilo o jeho „fanoušcích“, paní Merkelová má přece taky příznivce a ne fandy (i když byl Erdogan zamlada poloprofesionálním fotbalistou – otec byl ovšem proti a Erdogan musel kopačky schovávat v uhláku).

Když se mluví o německých Turcích, kteří Erdogana podpořili, je si třeba uvědomit, že nešlo o nějakou drtivou převahu. Uvádí se číslo 63 procent. To jsou ovšem procenta z těch, kdo volili. Spočítáme-li to celkově z počtu Turků žijících v Německu, vychází nám procent čtrnáct. 
To zdůrazňuje místopředseda Evropské komise hrabě Lambsdorff, když vybízí, abychom ode dneška nepovažovali Turky v Německu za nějaký jednotný proerdoganovský blok.

Zatímco o motivech těch, kdo Erdoganovu reformu odmítli, nejsou velké spory, je u jeho příznivců situace záhadnější. Z důvodů, pro které to voliči současnému prezidentovi „hodili“, jsou nejčastěji uváděny následující (možné jsou i jejich kombinace):
O první kategorii – voličích, kteří si nemyslí, že hrozí nějaké zhoršení demokratických poměrů směrem k diktatuře, už byla řeč, prostě hlavní věcí pro ně je - pod Erdoganem to půjde kupředu.
U další velké skupiny se předpokládá, že se jednalo o vzdorovitou reakci na to, že se s nimi v Německu jedná jako s občany druhé kategorie, že německá média Erdogana a poměry v Turecku stále a přehnaně kritizovala. „Erdogan nám dodal pocit hrdosti na naši vlast“. Výsledkem byl prý postoj „tak my to Němcům ukážeme“. 
Ve Spiegelu se to označuje jako „diskriminační faktor“. Šéf Turecké obce v Německu Gökay Sofuoglu říká: “Chtěli tak vyjádřit protest proti tomu, co zde už po desetiletí zažívají.“ 
Mnoho lidí to pokládá za dostatečné vysvětlení, mnozí Němci z toho sebekriticky vyvozují, že jejich snaha o integraci Turků selhala a že se musí snažit dále a lépe.

Manžel proti, manželka pro
O téhle kategorii „trucujících“ ovšem nic neví Mustafa Karadeniz, turecko-německý podnikatel z Berlína, který se svoji manželkou představují příkladně tolerantní dvojici, kdy ona volila pro a on proti Erdoganovi. Když se ho moderátorka ptá, zda on chápe manželku a ona chápe jeho, je odpověď kladná.  
Když vysvětluje, proč má pro volbu své ženy pochopení, říká:“Erdogan vypadá dobře, je vysoký (smích v publiku), umí mluvit, nemá za sebou žádné skandály, je příkladným otcem a manželem. V posledních letech dodal sebevědomí ´malému člověku´, stará se i o ty, kteří doma v Anatolii ´zasekli sekeru´ a přistěhovali se do Německa, dává jim hlas.

Když je dotázán, jestli voliči pro Erdogana volili „z trucu“ nebo z opravdového přesvědčení nebo z obou důvodů, Karadeniz odpovídá: 
“Nemyslím si, že by to bylo z ´trucu´ nebo aby to ´Němcům ukázali´. Až se jednou vrátí, chtějí se prostě vrátit do Turecka prosperujícího. 
To, co Erdogan dosud pro Turecko jako prezident a ministerský předseda udělal, bylo i podle Karadenize přínosem, země se značně pozvedla. 
Tihle lidé si přejí, aby to pokračovalo, a mají to spojeno s jeho osobou, ne s určitým systémem; v jejich chápání nejde o to, jestli budeme mít nějakého sultána nebo jaká bude demokracie …“.

Karadeniz vysvětluje, jak on sám musel mezi tureckými známými a přáteli obhajovat svoje NE. Vyzýval je, ať mu uvedou něco konkrétního, kde dojde ke zlepšení, ať už v ohledu hospodářském, sociálním nebo politickém. 
Nic se nedozvěděl, prostě ti lidé věří „že s Erdoganem bude lépe“, říkají, „počkejme a uvidíme“. Ale na pouhé víře se přeci nedá stavět žádná reforma a změna systému, říká Karadeniz.
Na otázku po politickém nátlaku během kampaně uvádí Karadeniz, jak mu vstávaly vlasy na hlavě, když se doslechl, že se při výuce koránu v německých mešitách ptali vyučující dětí, koho budou rodiče volit nebo když slyšel, že kazatelé v mešitách byli aktivní jako zpravodajci turecké tajné služby. “To jsme v 21. století?“, ptá se německo-turecký podnikatel.

Proč jich tolik zůstalo doma?
Když přijde řeč na to, proč byla účast voličů tak nízká – z 1,500 000 oprávněných voličů přišlo k urnám 750 000 (z toho bylo 450 000 pro Erdogana), hovoří Kurd Toprak o tom, že mladí lidé prostě asi takový zájem neměli, ale také o tom, že někteří Turci se na konzulát bojí zajít. 
Byly totiž případy, že když si tam zašli, aby se vzdali tureckého občanství, byl jim cestovní pas zabaven a teď se nemají vůči německým úřadům čím prokázat. 
Bilgi jako důvod nízké účasti uvádí, že míst, na kterých Turci mohli volit, bylo málo – celkem jen 13 volebních místností. Když byly v Německu evropské volby, bylo míst, na kterých se mohlo volit, 8 000.

Konkrétní výtky na adresu Erdoganovy nové ústavy chce slyšet jediný obhájce prezidenta „v rundě“, Bülent Bilgi, generální sekretář Unie evropsko-tureckých demokratů; ten odmítá, že by šlo o diktátorskou ústavu. „Z čeho tak usuzujete“, ptá se opakovaně Bilgi Serap Gülerové, poslankyně za CDU. Ta odpovídá: „Erdogan parlament zbaví pravomocí“. 
Bilgi to odmítá a vysvětluje, že pokud prezident předloží určitý dekret a v této věci už bude existovat usnesení parlamentu, bude prezidentský dekret tímto usnesením zablokován, čili systém „checks and balances“ (takový, jaký je ve Francii nebo v USA) tu bude existovat. 
Mimoto může parlament prezidenta i odvolat. Bilgi dále obhajuje novou ústavu a vybízí oponenty, aby mu jmenovali konkrétní body, které jsou podle nich sporné a nemluvili jen v obecné rovině.

Kurd Ali Ertan Toprak žádá výše uváděnou moderátorku Illnerovou o slovo a vybízí ji, ať mu řekne, že pan kolega Bilgi je satirik nebo to prý jinak už nevydrží. 
To přece pan kolega nemůže myslet vážně; když maluje idylický obraz vyvážené ústavy podle vzoru USA nebo Francie, Toprak neví, zda se má smát nebo plakat. 
I jej vybízí Bilgi, ať mu řekne, který z 18 bodů nové ústavy mu nevyhovuje. 
Poznamenává také, že má dojem – shodně i s oponentkou Gülerovou – že tady šlo o volbu ze sympatie nebo antipatie k Erdoganovi a lidé, kteří šli k urnám, se o obsahu nové ústavy informovali velmi málo nebo vůbec ne.

Tento dojem dělají všechny debaty a úvahy kolem referenda – spíš se probírají osoba Erdogana, aktivity jeho vlády a policie od pokusu o puč, uvěznění novináři a oponenti.

Řeč se mluví, voda teče a Turci - veselé kopy
Leckterý skeptik by mohl poznamenat, dobrá, dobrá, probralo se to i ono, z té i oné stránky, ale jak to půjde dál? V německé talkshow v Kolíně nad Rýnem s elegantní moderátorkou Maybritt Illnerovou se to všechno dá pojednat s mnoha úsměvy i s tolerancí k názoru oponenta; jak to ale půjde dál v zemi samotné? Jaký bude prostor pro kritiku „pána nejvyššího“?

Tužší režim se jak známo snáze přežívá s humorem. Jestli bude na cestě k novému Erdoganovu Turecku zapotřebí více či méně humoru, a jestli to bude spíš humor černý, ukáže čas. Zvláštní je, že to, co čteme o slábnoucí pozici politické satiry v Turecku, by se dalo aplikovat i na situaci u nás, kde zatím diktátora nemáme.

Socioložka Melike Boylanová z Middle Eastern Technical University, která minulý rok napsala knihu o satirické scéně v Turecku, v rozhovoru pro Deutschlandradio Kultur říká: 
“V Německu si možná lidé myslí, že Turci nemají humor. Ale opak je pravdou. Jen si Turci – na rozdíl třeba od Angličanů – nejsou vůbec vědomi toho, jaké jsou veselé kopy. Přitom se to opírá o prastarou tradici. Od Osmanů až dodnes existuje v této zemi průběžně politický tlak. A humor byl a je vždy cestou, jak se s ním vypořádat“.
Situace kolem politické satiry v televizi se zhoršuje:
„Dříve bylo úplně normální, že člověk viděl i v televizi, jak se politici imitují a parodují. Ale jejich kůže je čím dál tenčí – to je vidět podle toho, že dneska už se takové věci objevují jen v magazínech s karikaturami a na sociálních médiích. Televize, která osloví opravdu masy, se stále více cenzuruje." 
Ceren Sözeri, vědecká pracovnice zabývající se médii na univerzitě Galatasaray v Istanbulu k tomu poznamenává:
"Téměř všichni bossové z médií jsou v Turecku současně investory v energetickém, stavebním a turistickém sektoru. Stát v těchto hospodářských odvětvích hraje velkou roli, a proto si dávají mediální bossové při všem, co dělají, pozor na to, aby pěstovali dobré vztahy s vládou. Kritika je prostě tabu".

Kreslíři a karikaturisté z Istanbulu a odjinud přesto i nadále nacházejí dost prostoru v magazínech s karikaturami vydávaným často vlastním nákladem. Satirické internetové noviny "Zaytung" pravidelně obveselují celou zemi. Nepěstují se urážky, ale jemný slovní humor a hodně ironie.
„Melike Boylanová ale varuje:
Je zjevné, že tolerance vůči politické satiře se u nás v Turecku stále zmenšuje. Ale právě ve společnostech, kde se tlak stupňuje, je vidět, že se humor stále vyvíjí. Myslím si, že turečtí satirici jsou nejodvážnější a nejkreativnější lidé v naší společnosti.“
Situaci Erdoganových oponentů přirovnává k situaci dítěte po výprasku:
"Představte si dítě, kterému táta nabije a ono ještě se slzami v očích volá: ´Heč, stejně mně to nebolelo´. Samozřejmě, že ho to bolelo, ale těmi slovy si uleví. Takhle je to v Turecku: skupina, která se neúčastní politických rozhodovacích procesů a je potlačována, se brání a pomáhá si humorem“.

Když se v talkshow Maybritt Illnerové hovořilo o tom, že bude možná zaveden trest smrti, přichází ke slovu turecký smysl pro černý humor, o kterém byla řeč úvodem.
Po ukázkách nadšení v německých ulicích, kde oslavovali Erdoganovi příznivci, se televizní kamera vydala do čajovny v Kolíně nad Rýnem, kde sledovala rozhovor dvou tureckých důchodců Birkana a Sezera. 
Birkan se ptá:
„… ale proč zrovna Erdogan, proč zrovna on?“
Sezer odpovídá:
„Protože pod ním půjde země kupředu“.
Birkan pokračuje:
„Zavede trest smrti. To je nezákonné“.
Sezer odpovídá:
„Když nebudeš zlobit a nestaneš se teroristou, o hlavu nepřijdeš“.

Illner

 

 

 

 

 

 

 

VIDEO: Talkshow Maybritt Illnerové

 Autor příspěvku je překladatelem. Mimo jiné se zabývá humorem v německy mluvících zemích.

Vyšlo v rámci mediální spolupráce s Literárními novinami.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 352. díl. Schmeedovy paměti

18:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 352. díl. Schmeedovy paměti

Čtenářský zážitek Petra Žantovského z pamětí Woodyho Allena.