I v loňském roce tak pokračoval trend přesunu poptávky z kamenných prodejen na internet. A tento trend ještě zdaleka nekončí. Silný růst maloobchodu v loňském roce je jednoznačně odrazem dalšího zlepšení situace na pracovním trhu. Pokles nezaměstnanosti v kombinaci s rychlejším růstem mezd se odráží do vyšší ochoty spotřebitelů nakupovat i takové zboží, jehož nákup by si před několika lety rozmysleli.
Rok 2016 byl pro většinu obchodníků s růstem tržeb o 5,6 % velmi úspěšný a navázal tak na příznivý rok 2015. Za prosinec se sice očekávala silnější čísla, avšak výsledný meziroční růst tržeb o 3,0 % nelze rozhodně označit jako zklamání.
Na prosincovém růstu maloobchodu se podílely především prodeje nepotravinářského zboží s růstem o 4,1 % meziročně, zatímco prodeje potravin se zvýšily jen o 0,1 %. Tradičně nejsilnější růst tržeb zaznamenaly v prosinci prodeje přes internet a zásilkový prodej s 15,9 %. Rostly však i tržby farmaceutickým obchodům, prodejcům kosmetiky, sportovních potřeb a počítačů.
Při pohledu na čísla za rok 2016 rostly tržby rychleji prodejcům nepotravinářského zboží (o 6,8 %) než prodejcům potravin (o 3,3 %). Suverénně nejrychlejším tempem však rostly prodeje přes internet a pomocí zásilkové služby (o 21,9 %). I v loňském roce tak pokračoval trend přesunu poptávky z kamenných prodejen na internet. A tento trend ještě zdaleka nekončí.
Silný růst maloobchodu v loňském roce je jednoznačně odrazem dalšího zlepšení situace na pracovním trhu. Pokles nezaměstnanosti v kombinaci s rychlejším růstem mezd se odráží do vyšší ochoty spotřebitelů nakupovat i takové zboží, jehož nákup by si před několika lety rozmysleli. Maloobchodní prodeje tak potvrzují, že spotřeba domácností byla hlavním zdrojem růstu domácí ekonomiky i v závěru loňského roku.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV