Miroslav Zeman: Trh životních pojistek – kdo nese jakou odpovědnost?

02.06.2014 15:00 | Zprávy

Do redakce nám aktuálně dochází mnoho stížností od našich čtenářů na postupy poradců a zprostředkovatelů životního či jiného pojištění. Kritizují se nejen nereálné sliby, ale i nepřiměřené odměny poradců. Nesouhlas veřejnosti se tak obrací i proti pojišťovnám, jejichž produkty poradci a zprostředkovatelé "prodávají". Mohou za nepříznivou situaci na trhu pojištění v ČR skutečně i pojišťovny jako takové, nebo se i ony stejně jako jejich klienti stávají obětí špatného a neregulovaného systému v ČR?

Miroslav Zeman: Trh životních pojistek – kdo nese jakou odpovědnost?
Foto: Hans Štembera
Popisek: Peníze, ilustrační foto

Pověst poradců i pojišťovnictví obecně je zejména v posledních letech špatná. Tuto skutečnost prokazují nejen naši čtenáři, stížnosti do naší redakce a sekce vrba, ale i poslední průzkumy názoru veřejnosti. V měsíci květnu tak byl zveřejněn průzkum, který uskutečnila poradenská firma Deloitte ve spolupráci se společnosti STEM/MARK. Dle toho průzkumu klienti a občané kritizovali přemrštěné provize poradců, které tvoří až dvacetinásobek toho, co by občané byli ochotni vynaložit, kdyby jim tato provize byla předem sdělena. Průzkum odhalil i další negativní zjištění, která se týkají krátké životnosti nových smluv, nekvalitní práce poradců apod.

Jak se na nelichotivém stavu tuzemského pojišťovnictví podílejí i sami klienti napovídá i průzkum, který provedla společnost Cofidis, který se sice zabývá úvěrovými smlouvami, ale výsledky a zjištění lze stáhnout i na smlouvy o zřízení životního či jiného pojištění. Dle tohoto průzkumu, který zveřejnila i ČTK, studuje 30 procent klientů podmínky a smlouvy na zřízení produktu méně než pět minut. Dalších 10 procent klientů nečte tyto smlouvy pro jistotu vůbec. Je však pravdou, že mnoho klientů se spoléhá na tvrzení a ujišťování poradců, kteří představují, nebo by měli představovat při jednání určitou autoritu a zdroj skutečně pravdivých a objektivních informací o nabízeném pojistném produktu.

Proč trh životního pojištění nefunguje, jak by měl

Příčin současného neuspokojivého stavu na trhu životního pojištění je hned několik. Prvním problémem je rozdělení trhu na tvůrce produktu, tedy pojišťovny jako takové a distribuce a prodej produktu konečným zákazníkům, který opatřují z většiny poradenské a finanční společnosti MLM (multi-level marketingu). Tyto společnosti získávají stále větší podíl na trhu prodeje a stávají se tak dominantními distributory. Mezi pojišťovnami pak probíhá zápas o to, aby právě jejich produkt byl do nabídky těchto silných distributorů zařazen a to i přes požadavek vysokých provizí za uzavření smlouvy ze strany těchto distributorů.

Pojišťovny mají přitom možnost tomuto tlaku vzdorovat následujícími způsoby:

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

Článek obsahuje štítky

finance , bankovnípoplatky.com

autor: Tisková zpráva

Jak se postavíte k výsledku voleb?

Budete respektovat vůli voličů a dáte šanci sestavit vládu tomu, kdo volby vyhraje? Řeší se teď třeba jmenování Babiše, který je trestně stíhaný, ale jestli to lidem nevadí a zvolí ho, neměl by dostat šanci sestavit vládu? A byl byste pro, aby trestně stíhaný člověk nemohl kandidovat? Třeba mě by to...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
style="min-height:300px;"> reklama
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Foltán: Ústavní soud – třetí komora parlamentu?

21:25 Pavel Foltán: Ústavní soud – třetí komora parlamentu?

Komentář k historii tribunálu, o kterém se opět mluví.