„Podepsal jsem si smlouvu o zřízení životního pojištění, teprve při jeho ukončení jsem zjistil, jak nevýhodné podmínky pro mě z předčasného ukončení smlouvy vyplývají. Zprostředkovatele jsem přitom před podpisem smlouvy výslovně informoval, že chci ukončit pojištění dříve. Byl jsem ujištěn, že nebude žádný problém a nebudu vůbec nic tratit.“ Říká čtenář Jaroslav. To je také jedna z mnoha stížností čtenářů na nefér postup zprostředkovatelů při uzavírání pojištění.
Je zde cítit jednoznačné zaměření na prodej za každou cenu. Zprostředkovatel, který vystupuje jako odborník na danou problematiku s velkým přehledem, získává důvěru u svého klienta, když mu nabízí různé možnosti, alternativy, zmiňuje výhody, zpočátku i nevýhody některých produktů a nabízí produkt, který by měl být šitý na míru potřebám klienta. Tyto priority zprostředkovatel během svého jednání s klientem zjistí a nabídne pro klienta zdánlivě nejvýhodnější produkt. O tom, že se jedná o produkt, který může vykazovat nejvyšší provizi, už se poradce jaksi nezmíní. Na již nepříjemné a problematické dotazy klienta, který se před podpisem smlouvy snaží zjistit skutečný stav a parametry produktu už poradce tyto obavy zlehčuje, případně uvádí informace, které nejsou přesné a snaží se zamlčet různá sankční ustanovení, která by mohla klienty odradit.
Výsledkem je skutečně uzavřená smlouva, kdy klient uzavřel něco, co nechtěl, ale v danou chvíli o tom ještě neví. Tuto nepříjemnou informaci se klient dozvídá často až ve chvíli, kdy řeší nějaký problém, plnění, nebo chce pojistku ukončit. V té chvíli však už bývá většinou pozdě. Klientův hněv se tak často obrací na pojišťovnu, která produkt poskytla, ta však může být ve věci nevinně. Veškeré produkty a jejich podmínky pojišťovny většinou srozumitelně zveřejňují. Ne všechny informace však může pojišťovna uvést, například kritizované provize, které se promítají v ceně produktu, nemůže vždy pojišťovna sdělit a to ať už z důvodu, že se výše provizí v čase mění, tak i z důvodu že s tímto zveřejněním nesouhlasí konkrétní distributor, tedy společnost MLM (multi-level marketingu).
Ve velké většině případů omyl u klienta nezpůsobuje sama pojišťovna poskytující produkt, ale poradce, který o produktu neposkytne dostatečné, přesné či pravdivé informace. Smyslem práce poradce či zprostředkovatele není a nemá být pouze samotný prodej produktu za štědrou provizi, ale především podpora a poradenství klientovi, který od zprostředkovatele očekává skutečně pravdivé informace, podporu a poradenství.
Faktem je, že prostředí, které se vyvinulo v posledních dvaceti letech, kdy distribuci pojistných produktů ovládá několik velkých MLM společností, které obsadili trh a mohou si diktovat ceny a výši provizí, vede k nadměrnému nárůstu výše provizí. Tento nárůst a orientace na provizi ze strany nejen samotných distribučních společností, ale i ze strany jednotlivých poradců, které pro tyto společnosti pracují, vede k tomu, že pro poradce je rozhodující zisk a uzavření smlouvy za každou cenu.
Čtenář Karel k tomu dodává. „Poradce mi může sdělit cokoliv a já nemám možnost si tuto informaci ověřit. Navíc nemůžu dokázat, že mi poradce něco řekl, nebo mi něco slíbil, nebo prostě řekl nějakou blbost. Vše je na úrovni tvrzení proti tvrzení a poradci toho velmi často využívají.„
Nedostatek kontroly prodeje a kvality prodeje pojistných produktů ze strany poradců společností MLM je dalším příznakem nedostatečné kontroly a regulace odvětví. Kontrola je v podstatě neefektivní a často i nemožná.
Dle informací a zjištění, které jsme získali, dosahují výše provize pro zprostředkovatele až 200 procent ročního pojistného. To v praxi znamená, že celé dva roky klienti platí v platbách životního pojištění pouze náklady na zprostředkování často i nekvalitního poradce. Jedná se tak o zcela nepřiměřené náklady, které nese na svých bedrech klient. Poradce sice přímo neplatí, ale tyto náklady zaplatí v ceně produktu.
V následujícím díle článku o trhu životního pojištění se budeme věnovat možnostem pojišťoven při nápravě nepříznivé situace na trhu a možnostem řešení, která by poměry v prodeji pojišťovacích produktů výrazně zlepšily.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva