Miroslav Zeman: Trh životních pojistek – výše provizí a orientace na zisk. Jak deformují trh?

18.06.2014 18:00

Životní pojištění je jistě dobrý a za určitých podmínek výhodný produkt. Stále častěji nám do redakce bankovnipoplatky.com docházejí stížnosti čtenářů na praktiky poradců a zprostředkovatelů, kteří zřízení životního pojištění s klientem sjednávali. Terčem kritiky je také výše provizí za zprostředkování uzavření smlouvy, které poradci zastupující distribuční společnosti účtují.

Miroslav Zeman: Trh životních pojistek – výše provizí a orientace na zisk. Jak deformují trh?
Foto: Hans Štembera
Popisek: peníze, ilustrační foto

„Podepsal jsem si smlouvu o zřízení životního pojištění, teprve při jeho ukončení jsem zjistil, jak nevýhodné podmínky pro mě z předčasného ukončení smlouvy vyplývají. Zprostředkovatele jsem přitom před podpisem smlouvy výslovně informoval, že chci ukončit pojištění dříve. Byl jsem ujištěn, že nebude žádný problém a nebudu vůbec nic tratit.“ Říká čtenář Jaroslav. To je také jedna z mnoha stížností čtenářů na nefér postup zprostředkovatelů při uzavírání pojištění.

Je zde cítit jednoznačné zaměření na prodej za každou cenu. Zprostředkovatel, který vystupuje jako odborník na danou problematiku s velkým přehledem, získává důvěru u svého klienta, když mu nabízí různé možnosti, alternativy, zmiňuje výhody, zpočátku i nevýhody některých produktů a nabízí produkt, který by měl být šitý na míru potřebám klienta. Tyto priority zprostředkovatel během svého jednání s klientem zjistí a nabídne pro klienta zdánlivě nejvýhodnější produkt. O tom, že se jedná o produkt, který může vykazovat nejvyšší provizi, už se poradce jaksi nezmíní. Na již nepříjemné a problematické dotazy klienta, který se před podpisem smlouvy snaží zjistit skutečný stav a parametry produktu už poradce tyto obavy zlehčuje, případně uvádí informace, které nejsou přesné a snaží se zamlčet různá sankční ustanovení, která by mohla klienty odradit.

Výsledkem je skutečně uzavřená smlouva, kdy klient uzavřel něco, co nechtěl, ale v danou chvíli o tom ještě neví. Tuto nepříjemnou informaci se klient dozvídá často až ve chvíli, kdy řeší nějaký problém, plnění, nebo chce pojistku ukončit. V té chvíli však už bývá většinou pozdě. Klientův hněv se tak často obrací na pojišťovnu, která produkt poskytla, ta však může být ve věci nevinně. Veškeré produkty a jejich podmínky pojišťovny většinou srozumitelně zveřejňují. Ne všechny informace však může pojišťovna uvést, například kritizované provize, které se promítají v ceně produktu, nemůže vždy pojišťovna sdělit a to ať už z důvodu, že se výše provizí v čase mění, tak i z důvodu že s tímto zveřejněním nesouhlasí konkrétní distributor, tedy společnost MLM (multi-level marketingu).

Ve velké většině případů omyl u klienta nezpůsobuje sama pojišťovna poskytující produkt, ale poradce, který o produktu neposkytne dostatečné, přesné či pravdivé informace. Smyslem práce poradce či zprostředkovatele není a nemá být pouze samotný prodej produktu za štědrou provizi, ale především podpora a poradenství klientovi, který od zprostředkovatele očekává skutečně pravdivé informace, podporu a poradenství.

Faktem je, že prostředí, které se vyvinulo v posledních dvaceti letech, kdy distribuci pojistných produktů ovládá několik velkých MLM společností, které obsadili trh a mohou si diktovat ceny a výši provizí, vede k nadměrnému nárůstu výše provizí. Tento nárůst a orientace na provizi ze strany nejen samotných distribučních společností, ale i ze strany jednotlivých poradců, které pro tyto společnosti pracují, vede k tomu, že pro poradce je rozhodující zisk a uzavření smlouvy za každou cenu.

Čtenář Karel k tomu dodává. „Poradce mi může sdělit cokoliv a já nemám možnost si tuto informaci ověřit. Navíc nemůžu dokázat, že mi poradce něco řekl, nebo mi něco slíbil, nebo prostě řekl nějakou blbost. Vše je na úrovni tvrzení proti tvrzení a poradci toho velmi často využívají.„

Nedostatek kontroly prodeje a kvality prodeje pojistných produktů ze strany poradců společností MLM je dalším příznakem nedostatečné kontroly a regulace odvětví. Kontrola je v podstatě neefektivní a často i nemožná.

Dle informací a zjištění, které jsme získali, dosahují výše provize pro zprostředkovatele až 200 procent ročního pojistného. To v praxi znamená, že celé dva roky klienti platí v platbách životního pojištění pouze náklady na zprostředkování často i nekvalitního poradce. Jedná se tak o zcela nepřiměřené náklady, které nese na svých bedrech klient. Poradce sice přímo neplatí, ale tyto náklady zaplatí v ceně produktu.

V následujícím díle článku o trhu životního pojištění se budeme věnovat možnostem pojišťoven při nápravě nepříznivé situace na trhu a možnostem řešení, která by poměry v prodeji pojišťovacích produktů výrazně zlepšily.

www.bankovnipoplatky.com

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ivo Strejček: Lídr se nevolí…

12:26 Ivo Strejček: Lídr se nevolí…

Dnes nepíšu glosu. O smrti se glosy nepíší. Dnes chci ještě několika svými řádky vzpomenout na Mirka…