Československé dějiny, Blažej Ráček-1948
Horoucí tužbou císaře Josefa II (1780-1790) bylo učinit své poddané bohatými a šťastnými. Měl dobré srdce, cítil s lidem, jehož potřeby znal a snímž se uměl dorozumět. Více než 20 milionů zlatých, jež zdědil po svém otci, daroval státu. Rozpustil švýcarskou gardu, pážata poslal do Teresiana studovat, omezil i jiná vydání, jichž vyžadovalo vydržování skvělého matčina dvora. Zrušil některé obory v blízkosti Vídně, sloužící loveckým zábavám a Práter, přístupný jen pánům, otevřel též obecnému lidu.
Nejpronikavější změny provedl Josef v životě církevním. R.1781 vydal toleranční patent, kterým bylo dovoleno v jeho zemích vyznávat víru luterskou, kalvínskou a pravoslavnou. Ještě za života matčina uzrál v Josefovi záměr zrušit pokud možno všechny kláštěry. Císař chtel především p ř e v é s t z n a č n é c í r k e v n í j m ě n í d o r u k o u s v ě t s k ý ch a omezit množství řeholního kléru. Úplně zrušil řehole, které neměly škol nebo nemocnic, především kurtyzány, karmelitány, františkánky nebo augustiánky. Jiným ztenčil počet klášterů. První, na který jeho ruka dopadla, byl kláštěr blah. Anežky Na Františku. R.1782 přečetl komisař ulekaným pannám císařský rozkaz a poněvadž prosby nic nepomáhaly, rozešly se řeholnice ponejvíce ke svým příbuzným, kde žily ze skromné penze udělované jim z prodaných církevních statků. Kláštěrní pozemky, budovy a celá zařízení přišly do dražby.,z tohoto jediného kláštěra bylo nabídnuto ke koupi 500 obrazů, Z výtěžku byla pořízena "náboženská matice" neboli fond spravovaný od státu ve prospěch církve. V klášterních budovách jsou nyní umístěny dílny kolářské, porouchané kostely stojí prázdné. Týž osud stihl svatojírský a voršilský kláštěr na Hradčanech, jež byly proměněny v kasárny.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV
Co říkáte na vystoupení vašeho bratra?
A jak chcete docílit toho, že najdete společnou řeč, když ji evidentně nenajdete ani s bratrem? Navíc mě přijde, že vám politikům jde hlavně o sebe, a že nejste schopni tu společnou řeč vůbec najít, pořád na sebe jen útočíte, a to jste dělal i vy i ostatní. Jak věřit tomu, že to bude jinak? Co proto...
Další články z rubriky
16:12 Václav Kovalčík: Chci opět normální náš národ a okolní svět
Stydím se za akademické půdy našich univerzit, když vyvěšovaly vlajky teroristů Hamásu. Obávám se, ž…
- 11:35 Wang Yi: Budování společenství se sdílenou budoucností lidstva – Studovat a uplatňovat ducha čtvrtého plenárního zasedání 20. Ústředního výboru Komunistické strany Číny
- 9:16 Miroslav Josef Bezecný: Já, Pražák, učím venkovany, jak se nakládá zelí
- 13:57 Jiří Paroubek: Dětina Stanjura a vlajková válka
- 12:40 Petr Brandtner: Nemilosrdné zrcadlo naší doby aneb My všichni jsme vinni
- 11:51 Vladimír Ustyanovič: Lidovecké theatrum mundi




