Ondřej Konrád: Jak úředně definovat Romy

27.09.2013 20:20

Úbytek romských dětí, které často z nejasných důvodů, včetně předsudků, musí chodit do speciálních škol a jsou označeny jako „lehce mentálně postižené“, by Česká školní inspekce chtěla vykázat Evropskému soud pro lidská práva. Ten totiž roku 2007 řekl, že 18 romských žáků bylo zařazeno na zvláštní školu neoprávněně.

Ondřej Konrád: Jak úředně definovat Romy
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Romský festival v Chánově

Stát by tedy chtěl prokázat, že nedochází k segregaci a malí Romové nekončí ve speciálkách častěji než ty z většinové populace a zůstává zachována šance na rovné příležitosti.

Tomu sice lze rozumět, potíž je ovšem s metodikou získávání podkladů pro takový materiál. Citlivá je především definice Roma, jak je popsána v průvodním dopise, který dostali ředitelé příslušných škol: podle ní jde o ty, kdo se za Romy považují, anebo je za ně považuje „významná část jeho okolí“. Jestliže jde ovšem o děti mírně mentálně postižené, těžko se jich ptát prostřednictvím dotazníku, zda se cítí být Romy. Nemluvě o rasistickém nádechu takového šetření. 

Jak říká jeden z ředitelů škol, jeho podřízení se snaží brát prostě děti jako děti a učit je bez toho, aniž by se hovořilo o jejich původu. A předseda Asociace speciálních pedagogů Jiří Pilař upozorňuje například na to, že není nikde řečeno co to je významná část okolí, tedy kolik lidí by to mělo být, a také jak posuzovat děti ze smíšených manželství. A Pilařovi se také nezamlouvá, že pokud ředitelé škol odmítnou takové sčítání, provede ho určený inspektor, ale odpovědnost za získaná čísla ponese přesto ředitel.  

A z oné definice Roma, proti níž neměl větších námitek ani Úřad veřejného ochránce práv, přitom uvádí do rozpaků i ombudsmanova zástupce Stanislava Křečka: považovat někoho za Roma proto, že tak činí jeho okolí, vidí jako nešťastné. Nicméně připouští, že jiný způsob zatím není k dispozici. Při posledním sčítání lidu se totiž k romské národnosti přihlásilo pouhých 13 tisíc obyvatel a vzít to v potaz by znamenalo úplně jiné počty dětí na školách. 

A Česká republika je momentálně v časové tísni, s Radou Evropské unie bude na toto téma rokovat ještě před koncem roku, proto inspekce spěchá a tlačí na ředitele, aby se měla čím vykázat. Výsledky ale mohou být dost nepřesné, a to některé pedagogy pobuřuje, jiní dotazníky vyplňují více méně „z musu“ a moc si nad nimi hlavy nelámou. A už citovaný Jiří Pilař také říká, že podstatnější než čísla pro Unii je především odstraňování nedostatků v romském vzdělávání, včetně působení na rodiny, aby posílaly děti do škol a záleželo jim na prospěchu. 

Což je ovšem součástí kardinální velké a léta neřešené romské otázky. Kterou těžko mohou před kritikou Unie zakrýt problematicky zjišťované údaje. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

13:04 Zbyněk Fiala: Úroky dolů, a koruna drží

Snižování základní úrokové sazby na 5,25 procenta nás sice drží daleko od cílových 2 – 3 procent, al…