Skanska, jíž pan Ťok tehdy šéfoval, na ni vyhrála dvoumiliardový tendr před sedmi lety společně s firmami Geosan a EDS. Později ale část svého podílu přenechala Geosanu a to na jeho přání.
Geosan ovšem sám nestavěl, najal si na to - opět Skansku, respektive dva její pobočné závody, které se údajně přihlásily do soutěže bez vědomí Skansky.
To samo o sobě vyhlíží zvláštně. Za přidanou subdodávku v nižší ceně, než byla na počátku stanovena, měl Geosan získat asi stomilionů korun navíc. A ty - prý - zmizely. Švédský auditor Anders Blomkvist se domnívá, že šly na úplatky. V tom případě nejspíš na ministerstvo dopravy.
Auditor navíc tvrdí, že Dan Ťok o všem věděl a že s ním počínání Geosanu konzultoval při jednání ve Stockholmu. Podle tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty Skanska používala Geosan na vyvádění peněz. To ale také můžeme brát jen jako odmítání možnosti, že úplatky směřovaly buď přímo k němu, anebo k jeho straně Věci veřejné.
Dan Ťok vědomí o korupci popírá, a jak uvedeno v úvodu, vysvětluje kauzu malou kontrolou nad pobočními podniky, což se následně mělo napravit. Poznamenává také, že Blomkvist podepsal před lety dokument, v němž o korupci není řeč.
Stojí v něm jen, že změna v zakázce nebyla předem projednána s centrálou Skansky. Blomkvist, říká Ťok, ve Skansce už nepůsobí a ministr nechápe, proč nyní vyrukoval s pochybnostmi. Leda snad ze msty za vyhazov. A Ťok zdůrazňuje: švédská centrála případ prověřovala a závěrečná zpráva vylučuje porušení etických zásad nebo přímo korupční jednání.
Jistě - mohlo jít o zametení kauzy pod kobereček, a aby přece jen nevzniklo podezření, bylo lépe ponechat Ťoka ve vedení české větve firmy. Případem se zabývá protikorupční policie, ale zatím se zdá, že věcné důkazy scházejí a jde o tvrzení proti tvrzení. Na druhé straně se kolem Geosanu už vynořovaly pochybnosti dříve a částečně figuruje i ve vyšetřovaném případu opravy Hřebčína Kladruby.
Andreji Babišovi, který ministra do čela resortu dopravy instaloval za kritizovaného Antonína Prachaře, ovšem i pouhé podezření, že Ťok mohl o nějakých machinacích Geosanu vědět, milé jistě nebude. Zvlášť nyní, kdy do sebe hnutí ANO a ČSSD všelijak šťouchají a premiérovi se každé oslabení Babišových favoritů výborně hodí.
Na Ťoka je i bez tohoto případu vyvíjen tlak, aby konečně přišel s koncepcí efektivnějších staveb silnic. A sociální demokraté čerstvě odmítají, aby prodloužil smlouvu firmě Kapsch na provozování mýtného (ministr si za to sliboval získat od Rakušanů slevu), a trvají na vypsání tendru.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Český rozhlas