Jsme přesvědčeni, že tento typ střední školy v Brně a celém regionu znatelně chybí, a zde jsou pro toto tvrzení argumenty:
1. Waldorfská střední škola realizuje perspektivní vzdělávací model osvědčený více než devadesátiletou praxí v zahraničí a patnáctiletou domácí tradicí. Zájem o tento typ vzdělávání výrazně roste. Za posledních 30 let se počet waldorfských škol ve světě zvýšil desetkrát a velkému přetlaku zájemců čelí i základní waldorfské školy v České republice. Na základě opakovaného obrovského zájmu bude v září 2016 ZŠ Waldorfská v Brně nově otevírat paralelní 1. třídu. Roste i zájem o ucelený koncept třístupňového waldorfského vzdělání, proto je důležité nabídnout v našem kraji návaznost studia na waldorfské střední škole.
2. Waldorfská střední škola má výraznou evropskou a mezinárodní dimenzi a je součástí standardů obvyklých v Evropě. Univerzální charakter učebního plánu nabízí rozsáhlé možnosti studentských a učitelských výměn a společných evropských projektů.
3. Střední waldorfská škola by měla patřit do pestrého portfolia vzdělávání, které má kraj nabízet. Skutečnost, že v Brně ještě není, znamená, že prestiž našeho kraje se snižuje tím, že zde není takový výběr, jaký by mohl v tak velkém městě/kraji být a který se přirozeně očekává.
4. Jihomoravský region v současnosti investuje velké množství finančních prostředků do své propagace v zahraničí. Cílem je přilákat sem k práci, studiu a životu vzdělané lidi. Mnoho z nich se bude rozhodovat na základě nabídky vzdělání pro své děti. Fakt, že zde nenajdou waldorfskou střední školu - tehdy platformu v zahraničí tak oblíbenou - kraji ubere na popularitě.
5. Waldorfská střední škola poskytuje nejen široký vzdělanostní základ s důrazem na vnitřní motivaci, ale především podněcuje k aktivnímu, tvůrčímu, vnitřně svobodnému a zodpovědnému postoji dospívajícího člověka vůči světu, v němž bude pracovat a dále se vzdělávat. Absolventi obdobného středoškolského studia v zahraničí jsou podle výzkumů a analýz nadprůměrně flexibilní, aktivní a úspěšní jak ve vysokoškolském vzdělávání, tak v uplatnění na trhu práce. Vzdělávací systémy v Evropě i ve světě přecházejí na koncept celoživotního vzdělávání, pracovní flexibility a rekvalifikací. K tomu je potřeba poskytnout studentům široký vzdělanostní základ s důrazem na vnitřní motivaci a celostní osobnostní rozvoj. Právě takový program nabízíme.
6. Waldorfské školy mají vynikající výsledky. Např. ve státní maturitě v roce 2011 bylo Waldorfské lyceum v Praze 4 – Opatově na 1. místě v České republice v rámci středních odborných škol. Druhý ročník téhož lycea byl také na 1. místě v rámci středních odborných škol v testech čtenářské gramotnosti Scio. Další SOŠ se v absolutním pořadí všech středních škol (včetně gymnázií) umístila o 113 míst níže.
7. Základním rysem waldorfské pedagogiky je snaha o rozvoj člověka v jeho celistvosti, tzv. holistické pojetí výchovy. Pojetí studia tehdy vychází z potřeb osobnostního rozvoje a vyučované předměty nejsou cílem, ale prostředkem k celkovému rozvoji osobnosti mladého člověka. Proces učení se děje především osobním spoluprožíváním dění při výuce, myšlenkovým zpracováváním poznatků a sebepoznáváním, které studentům zprostředkovává nejen znalosti a kvalifikace, ale i životní kompetence. Víme, že podobně pojatá výuka v našem městě chybí.
Všechny výše uvedené důvody a argumenty nás vedou k záměru založit v Brně střední waldorfskou školu.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV