Petice za nediskriminační prostředí na ZŠ a SŠ v dovednostních předmětech

08.09.2014 13:05

Petice za nediskriminační prostředí na českých ZŠ a SŠ dle článku 18 Listiny základních práv a svobod a zákona č. 85/1990 Sb. o právu petičním.

Petice za nediskriminační prostředí na ZŠ a SŠ v dovednostních předmětech
Foto: Hans Štembera
Popisek: Studenti, ilustrační foto

Účelem této petice je zamezení diskriminace, nerovného chování, hrubého pocitově urážlivého chování a šikaně ze strany učitelů k žákům všech českých základní i středních škol. Primárně se tato petice zaměřuje na nerovné chování učitelů v předmětech: Tělesná výchova, Výtvarná výchova, Hudební výchova, Pracovní výchova a jiné dovednostní předměty, u kterých záleží převážně na každé jednotlivé osobnosti každého jednotlivého žáka, tj., že při těchto předmětech NEMŮŽOU BÝT VYŽADOVÁNY od každého žáka naprosto stejné výsledky a dovednosti, které vyplývají z tabulkového hodnocení.

Jako jeden příklad za všechny můžeme uvést, např. tabulkové požadavky na výkony v tělesné výchově, kde jde především o výkon a ne o onu OSOBNOSTNÍ STRÁNKU ŽÁKA. V tomto případě je tedy možné toto (vycházím z mojí ‚praxe‘ na všech stupních vzdělání, které, upozorňuji, nebyly zaměřeny na tělesnou výchovu ani sport): Ve třídě je 10 žáků (chlapců), každý provozuje sport na jiné úrovni – od naprostého ‚lenocha‘, kterého ale sport zajímá a nemá s ním žádný problém ho překousnout a pravidelně cvičí jódu a jezdí na in-line bruslích (jakým jsem byl i já), až po náruživého fotbalistu a házenkáře, pro kterého je spot vším. Teď si můžete představit, jak vypadá takový běh na 3000 m. Samozřejmostí je, že nejlepší výsledky mají zkušení sportovci, kteří jsou chváleni. Nejhorší výsledky mají ti, kteří se sportu aktivně nevěnují a dostávají se jim za to posměšky, urážky a pomluvy ze strany žáků, ale převážně vyučujících, kteří si svoje tajemství nenechají pro sebe a okamžitě ho roznesou k ostatním vyučujícím, kteří si z vás následně utahují v jejich hodinách. Ale toto není úplně ten pravý důvod této petice. Důvodem jsou, tzv. tabulky předepsaných výkonů, které ukládají každému žákovy (bez rozdílu) splnit úplně stejné požadavky, např. při skoku do dálky se můžete setkat s něčím podobným (známka/skočená dálka): 1/370cm, 2/355cm, 3/340cm, 4/325cm, 5/méně než 325cm. Samotné ‚škatulkování‘ do určených skupin výkonů je VYSOCE DISKRIMINAČNÍ A NEMOTIVUJÍCÍ pro samotné žáky. Ministerstvo školství a tělovýchovy (dále pouze Mšmt) přitom pořád říká, že se ve všech školách a na všech úrovních vzdělání všichni žáci cítí svobodně a je pouze na jejich úsilí, jaké budou mít studijní výsledky. ALE TOTO JE VELKÝ OMYL! Ve výše vyjmenovaných předmětech výuky toto vůbec neplatí. Neplatí žádná svoboda, platí pouze slovo učitele, kterému jsou sice žáci podřízeni, ale toto konečné slovo učitele se už zase neshoduje se svobodou, kterou slibuje všem žákům Mšmt a konec konců i Ústava České republiky. Uvedu názorný příklad: Učitel dá všem povinně udělat 30 kliků bez přestávky, ale jeden ze žáků (v tomto případě vyprávím skutečný příběh, tím žákem jsem já) je velmi unavený z předchozího cvičení, požádá tedy o malou přestávku na vydýchání, ale učitel má svoje poslední slovo – žádná přestávka nebude! Žák musí tedy splnit úkol, který je ale nad jeho síly – toto ale upravuje školní řád v sekci Práva žáků, že musí mít v případě potřeby nárok na přestávku. Žák ale tento úkol splní jen z poloviny a učitel se do něj ještě opře, že je neschopný. A výsledkem této situace, při které se žák alespoň snažil je, že tento unavený, uražený a v širším slova smyslu šikanovaný žák musí za posměchu ostatních uklízet všechny žíněnky bez nároku na přestávku mezi hodinami, kterou upravuje Mšmt a školní inspekce na minimálně 5 minut.

Další součástí této petice je SAMOTNÉ HODNOCENÍ A MOTIVACE ve výše uvedených předmětech. V případech činností, kde záleží hlavně na osobnosti, fyzické zdatnosti a zájmu žáků je NESPRÁVNÉ HODNOTIT ŽÁKY KLASICKÝMI ZNÁMKAMI, jako je tomu v ostatní (znalostních) předmětech. Jako příklad ze své ‚praxe‘ můžu uvést: Žák nesplní ani požadovanou délku z jakéhokoli důvodu a dostane nekompromisně pětku i s posměškem učitele: „Příště se musíš víc snažit!“ Toto není naprosto ŽÁDNÁ MOTIVACE, o které tak mohutně hlásá Mšmt, že je důležitá a že se dostává každému žákovi bez rozdílu. Ale toto není pravda. Každý je dobrý v něčem jiném, např. v chemii a fyzice, a naopak má každý své nedostatky, např. obezita a různé osobní důvody, které mu jsou tak často vytýkány i v normálním životě, tak proč ještě více přikládat do ohně v těchto naprosto nemotivujících hodinách. Žák má poté pocit méněcennosti a bezmocnosti. Celé toto je DEMOTIVUJÍCÍ a pro učitele kontraproduktivní, protože žák se začne přirozeně těmto hodinám vyhýbat a zvýší se jeho absence a učitel si začne na žáka stěžovat a vyptávat se proč se těmto hodinám vyhýbá. Poté už od žáka stačí jedna stížnost výchovné poradkyni školy a učitel může čelit i trestnému činu za porušení svobodného práva žáka/ů.  Jednoduché shrnutí tohoto odstavce: ŽÁK MÁ PRÁVO NA TO, BÝT OHODNOCEN PODLE JEHO OSOBNOSTI A FYZICKÉ ZDATNOSTI. V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ NESMÍ DOJÍT KE SROVNÁVÁNÍ PODLE TABULEK, OSTATNÍCH ŽÁKŮ NEBO DOKONCE OSOBNÍCH NÁZORŮ UČITELE! PETICE PROTO NAVRHUJE ZRUŠENÍ STANDARTNÍHO HODNOCENÍ V TĚCHTO PŘEDMĚTECH (tedy převážně v Tělesné výchově) A ZAVEDENÍ SLOVNÍHO HODNOCENÍ ŽÁKA PODLE JEHO ÚSILÍ NEBO HODNOCENÍ TOHOTO PŘEDMĚTU ÚPLNĚ ZRUŠIT.

Ještě bych rád uvedl, že je velmi NESPRÁVNÉ VYŽADOVAT PO ŽÁKOVI JAKÉKOLI ČINNOSTI, KTERÉ ON SÁM POVAŽUJE ZA NEBEZPEČNÉ, MÁ Z NICH TRAUMA, TRPÍ NĚJAKOU FOBIÍ NEBO SE NA VÝKON JEDNODUŠE NECÍTÍ. Např., při hodině plavání je žák s klaustrofobií nucen se potápět a vydržet pod vodou určitý čas. Žák toto, samozřejmě oprávněně, odmítne splnit a všechny důvody vysvětlí i učiteli, který ho ale nekompromisně přinutí se potopit. Žák toto znovu razantně odmítne, ale učitel ho za každých okolností přiměje se potopit. Žák vydrží pod vodou jen malou chvilku – je to pro něj samozřejmě nepříjemné. A učitel ho ohodnotí známkou 5, která toho žáka samozřejmě výrazně motivuje k tomu, aby se do příští hodiny zbavil svého celoživotního traumatu. Jednoduché shrnutí – DISKRIMINACE A NERESPEKTOVÁNÍ PRÁVA ŽÁKŮ.

Proto vás, všechny žáky, studenty, rodiče i absolventy, kteří se s tímto chováním setkali, prosím o podpis pod tuto petici, která může změnit naše, ale i životy vašich dětí. Tato petice může pomoci žákům a studentům, kteří se s tímto problém potýkají a postupně se do sebe uzavírají a mají psychické problémy. TATO PETICE VYŘEŠÍ PROBLÉM S DISKRIMINACÍ A ŠIKANOU ZE STRANY UČITELŮ K ŽÁKŮM A NAPOMŮŽE K DODRŽOVÁNÍ TAK ZÁSADNÍCH LIDSKÝCH PRÁV PODLE LISTINY ZÁKLADNÍCH LIDSKÝCH PRÁV A SVOBOD A TAKÉ ÚSTAVY ČESKÉ REPUBLIKY.

Prosím o podpis za všechny diskriminované a přehlížené žáky a studenty na českých základních i středních školách!

Petici můžete podepsat ZDE

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: petice, ParlamentniListy.cz

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

20:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

Ve vaší blízkosti, pánové, by mi mohl změknout mozek... Petr Žantovský našel zdroj pro poetické zhod…