Proti této skutečnosti se postavila Česká asociace rusistů, jejíž předseda Jiří Klapka předal na MŠMT v úterý následující otevřený dopis, v němž vysvětluje nesmyslnost a ryze politickou motivaci tohoto úředního aktu:
Vážený pane ministře,
jako představitelé České asociace rusistů, z.s. – profesní organizace sdružující především učitele ruského jazyka a literatury, jsme velmi znepokojeni Vaším postojem k výuce ruského jazyka na školách v České republice. Jsme znepokojeni zjevnou snahou potlačit výuku ruského jazyka na českých základních školách v rámci Velké revize Rámcových vzdělávacích programů pro základní vzdělávání, které určují podobu vzdělávání u nás. Velice nás zaráží, že při výběru druhého cizího jazyka nemá být počítáno s ruštinou, kterou si bude možno volit jen jako případný třetí cizí jazyk ve školách s rozšířenou výukou jazyků.
Od roku 1989, kdy si žáci mohli cizí jazyk začít vybírat podle vlastních preferencí, až do nedávné doby si ruština na českých školách (po počátečním útlumu v 90. letech) vedla velmi dobře. Co do počtu žáků učících se rusky na základních školách od r. 2003/04 do roku 2012/13 ruština zaznamenala trvalý nárůst, a to z 0,10% na 3,96%. Během dalších tří let se výuka ruštiny téměř zdvojnásobila. Na počátku školního roku 2014/15 dosáhla 7,34% a poté se stabilizovala na úrovni přibližně 7% až do školního roku 2022/23. Jsou ovšem kraje, kde se ruštinu učí mnohem více žáků – 10% i více. Ruština si vždy držela 3. či 4. místo (po angličtině a němčině), které si střídavě vyměňovala většinou s francouzštinou. V některých letech byla i na místě druhém. Pro výuku ruského jazyka na různých typech škol bylo českými autorskými kolektivy vytvořeno několik moderních učebních komplexů (Raduga po-novomu, Pojechali, Klass, Klassnyje druzja a další). Příslušná nakladatelství na svých webových stránkách nabízejí k těmto učebním komplexům také řadu doplňkových a rozšiřujících materiálů. Ruštinu učí kvalifikovaní pedagogové. Každým rokem vycházejí z několika pedagogických fakult mladí ruštináři.
Učitelé mají možnost si dále zvyšovat kvalifikaci například na pravidelných metodických seminářích pořádaných Katedrou rusistiky a lingvodidaktiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, na každoročním celostátním rusistickém semináři organizovaném Českou asociací rusistů ve spolupráci s dalšími organizacemi a při jiných podobných příležitostech. Žáci se pravidelně každý rok zapojují do konverzační soutěže v ruském jazyce, která probíhá ve školních, okresních a krajských kolech po celé České republice a poté v kole ústředním. Každoročně, již 59 let, se ve všech krajích pod vedením svých učitelů připravují na festival Puškinův památník, resp. ARS POETICA -Puškinův památník, kde vystupují s recitací či zpěvem děl ruských autorů nebo s divadelními scénkami, a jsou pro ně pořádány i další akce.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV