Petr Dufek: Spotřebitelé zůstávají při svých nákupech i nadále obezřetní

09.02.2022 9:01 | Komentář

Že v ČR neprobíhá žádný nákupní boom potvrdila už i prosincová čísla z maloobchodu. Oproti listopadu se tržby po očištění snížily o jedno procento, meziročně byly vyšší jen o 2,8 procenta.

Petr Dufek: Spotřebitelé zůstávají při svých nákupech i nadále obezřetní
Foto: investicniweb.cz
Popisek: Petr Dufek

Důvodem je nepochybně vysoká inflace, nebo přesněji rychle rostoucí náklady na bydlení, které spotřebitele nutí nakupovat s rozvahou. Pro úplnost je třeba dodat, že jde o čísla po sezónním a kalendářním očištění.

S výjimkou internetových obchodů byly prodeje téměř ve všech obchodech meziměsíčně slabší. Ukazuje se tak, že obliba nakupování z domova přetrvává i v době, kdy jsou „kamenné“ obchody otevřené bez výraznějších omezení. Pohodlnost nákupů, široká nabídka, a především pak možnost jednoduše srovnávat ceny přihrává internetovým obchodům stále nové zákazníky. Za poslední tři roky se totiž tržby internetových obchodů zvýšily reálně o 77 %, za posledních pět let o 161 %.

Umírněný růst poptávky potvrzují nejenom výsledky z posledních měsíců, ale i celoroční výsledky obchodníků. Tempo růstu reálných tržeb obchodníků totiž dosáhlo jen 4,4 %. Když pomineme výjimečný rok 2020, kdy do výsledků promluvily lockdowny, šlo o nejpomalejší růst reálných tržeb od roku 2014.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pavel Foltán: Fialová estráda – pohádky pro ovčánky?!?

19:56 Pavel Foltán: Fialová estráda – pohádky pro ovčánky?!?

Je to jen pár dní, co se na XychtBuchu (krycí jméno „FaceBook“) objevilo video asi z předvolební „dí…