Petr Hartman: PPF koupila Telefónicu

05.11.2013 21:00

Španělská Telefónica, která patří k největším poskytovatelům telekomunikačních služeb v Evropě, investovala do svého rozvoje miliardy eur. Strategii růstu této firmy a s tím související rozvoj zkomplikovala ekonomická krize.

Petr Hartman: PPF koupila Telefónicu
Foto: Archiv
Popisek: Mobilní telefon - ilustrační foto.

Španělská Telefónica tak byla nucena řešit zadlužení blížící se hranici padesáti miliard eur a změnit pohled na další vývoj firmy. Jednou z možností, jak zlepšit svoji ekonomickou kondici, je prodej některých částí firmy a soustředění se na perspektivní a lépe vydělávající trhy. Španělé si vyhodnotili, že pro ně bude přijatelné obětovat českou společnost včetně její slovenské „dcery“.

Od Kellnerovy PPF inkasovali kolem 64 miliard korun. V přepočtu to je asi dvě a půl miliardy eur. Z pohledu celkového zadlužení Španělů to není závratná částka, z hlediska PPF se jedná naopak o významnou investici. Slovo investici je potřeba zdůraznit. Dostojí-li firma jeho významu, měla by českou Telefónicu po nějakém čase za výhodných podmínek opět prodat. Takovýmto způsobem fungují investiční společnosti. Nebývají dlouhodobými vlastníky.

I když u tuzemské telekomunikační firmy by mohla být strategie odlišná. Jedná se o málo zadlužený a přes klesající zisk i o nadále relativně dobře prosperující podnik. Což pochopitelně neznamená, že by nemohl vydělávat více. Toho se dá dosáhnout dalším snižováním nákladů.

Vlastnictví významného poskytovatele telekomunikačních služeb může mít pro PPF i jiný přínos než ten vzniklý na základě rozdílu mezi náklady a výnosy. Řeč může být například o tom, že klienty nově získané firmy jsou i podniky ve vlastnictví státu či přímo státní instituce. A nejde pouze o ně. Síť zákazníků je poměrně hustá a pomocí jí mohou k lidem lépe pronikat i jiné společnosti patřící do impéria PPF. Namátkou můžeme jmenovat Home Credit nebo AirBank. Z tohoto pohledu skutečně nemusí jít o krátkodobou investici.

Pochopitelně bude hodně záležet na tom, jakým způsobem se bude vyvíjet telekomunikační trh a jak tvrdá na něm bude konkurence. Ve hře totiž bude aukce kmitočtů pro superrychlé sítě. Nákupem firmy Telefónica by mohla posílit pozice PPF v boji o tuto část telekomunikačních služeb. Přinejmenším v tom, že tímto krokem se může poněkud zúžit prostor pro proniknutí konkurence, která by mohla ohrozit už zavedené firmy působící na tuzemském telekomunikačním trhu. 

Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty  Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: rozhlas.cz

PhDr. Lubomír Zaorálek byl položen dotaz

Stejné mzdy za stejnou práci v celé Evropě

Zajímalo by mě, jak toho chcete docílit? A kde by třeba podniky nebo zaměstnavatelé na dorovnání mezd měli brát peníze?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Weigl: Absurdní důchodové divadlo

15:49 Jiří Weigl: Absurdní důchodové divadlo

Pondělní glosa Jiřího Weigla