Osobní auto je od počátku, kdy se na silnicích objevilo, výrazem a symbolem svobody jednotlivce. Nejrůznější omezování individuální dopravy je proto dnes stejně symbolické a symptomatické. Stejně jako omezování svobody slova, svobody nosit zbraň a řady dalších.
Nekonečné hory nejrůznějších omezení, dnes již dohnaných takřka do extrému, a čím dál intenzivnější represe mají jediný cíl: Nikoli bezpečnost, ale co nejvíce individuální dopravu znepříjemnit, a přesunout co nejvíce lidí do prostředků dopravy státem řízené. Je součástí tažení proti všemu individuálnímu. Absurdní omezení rychlosti na úsecích, kde to postrádá jakýkoli smysl (včetně malých obcí), je dokonalým výrazem této zvrhlosti. Už se ani nepředstírá, že pokuty, coby "dodatečná daň z rychlosti" zaručují slušné příjmy obecním rozpočtům i výrobcům potřebných zařízení. S bezpečností na silnici či v obci to nemá vůbec nic společného - přesto si to mnozí myslí.
Jde samozřejmě o typický projev propagandy - ve zdánlivě "nepolitické" oblasti našich životů. Ve skutečnosti je to však politikum jako hrom. Nezávislé studie ze zahraničí naopak ukazují, že narůstající represe rizika na silnicích naopak zvyšují. Propaganda za omezování individuální dopravy nápadně připomíná propagandu proti svobodě držení zbraní. Argumenty jsou podobně děravé a většinou zcela vylhané.
Skutečným cílem je však pořád totéž: úplná kontrola nad pohybem a soukromým životem každého z nás. Stále se zvyšující počet kamer či nejrůznější "chytrá" zařízení montovaná do aut (vysílající nejen naši polohu, ale i řadu dalších informací o autě a jeho posádce) jsou pro to typickým nástrojem. A státem toužebně vyhlížený finální stav? Auta, u nichž nebude moci řidič ovlivnit trasu ani rychlost. Plně automatizovaná vozidla, kompletně pod kontrolou Velkého bratra. O něčem takovém se hovoří a vyvíjí již desítky let, masové rozšíření těchto ničivých technologií je na dosah. A mnozí si myslí, že to bude báječné.
Zatím řešíme vesměs "jenom" tu rychlost. O pozoruhodných souvislostech a následcích jejího omezování - ze zdánlivě bezpečnostních důvodů (všechno, co má omezit naše svobody, přece dělá Velký Bratr jen pro naše dobro a bezpečnost) zajímavě pojednává dopravní expert Petr Miler. Už jsme totiž zapomněli...

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV