Přemysl Čech: Symbol jménem trabant

05.10.2014 14:17 | Zprávy

První auto, které jsem začal řídit, byl tátův trabant. Svým způsobem to bylo ďábelské auto. Pod bakelitovou (přesněji duroplastovou) kapotou vyzývavě brumlal dvoutaktní, vzduchem chlazený dvouválec o výkonu celých 26 koní.

Přemysl Čech: Symbol jménem trabant
Foto: wikipedia
Popisek: Trabant 601 Universal.

Řadicí páka se obsluhovala podobně jako u traktoru a pokud jsem se snažil aspoň trošku frajeřit před děvčaty za volantem, u pumpy už to nešlo vůbec. Před tankováním se musela otevřít přední haubna, potom nádrž, ve které se zjišťoval stav paliva jakýmsi umělohmotným pravítkem. Potom se mohla obsluha požádat o natankování směsi benzínu s olejem.

Pokud nebyla pumpa vybavena mixovacím stojanem, nastal ponižující rituál, kdy se benzín načerpal do konve, přidal olej, vše se promíchalo a teprve potom vlilo do nádrže. Tady šla veškerá frajeřina stranou. Kromě toho, že trabant opravdu jezdil, se pro mě stal ještě symbolem. Symbolem toho, že v blízké zemi se mají lidé hůř než my, protože u nás se přece vyráběly škodovky, které s přehledem strčily trabanty do kapsy.

Pak se psal rok 1989. V Praze začal Palachův týden a na pražské západoněmecké velvyslanectví se v tichosti uchýlila první šestice východních Němců toužících po cestě na Západ. Možná to tehdy ještě nebylo úplně zřejmé, ale těmito kroky začala v obou zemích neodvratná demontáž socialistického zřízení. 

V květnu maďarská vláda odstranila zátarasy na hranicích s Rakouskem a do Maďarska okamžitě zamířily kolony trabantů z NDR. Tamní vláda zareagovala zavedením vízové povinnosti pro cesty do Maďarska, ale vůle obyvatel NDR žít jinde, už byla příliš velká.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: Český rozhlas

Bc. Tomáš Kubín byl položen dotaz

Proč EU nezačne u sebe?

Vám přijde v pořádku, že prosazuje zákaz spalovacích motorů, aktuálně chce, aby velké firmy používaly jen elektroauta, mimochodem otázkou je, co je podle EU velká firma?, ale to, že politici létají z Bruselu do Štrasburku, to EU nevadí? Neznečišťují letadla snad životní prostředí mnohem víc? A k čem...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vlastimil Vondruška: Špatně mě vychovali aneb O vlastenectví a vlastizradě

16:30 Vlastimil Vondruška: Špatně mě vychovali aneb O vlastenectví a vlastizradě

Komentář na veřejném facebookovém profilu politické strany Trikolora k vlastenectví