Průzkum: Lákavé popisky prodávají zeleninová jídla lépe než apel na zdraví

06.07.2017 16:23

Američtí vědci ze Stanfordské univerzity přicházejí s novým plánem, jak mezi Američany zvýšit spotřebu zeleniny. V jejich experimentu se osvědčila propagace zdravých zeleninových pokrmů pomocí lákavých popisků, jaké používají restauranty u různých chuťovek. Výsledky experimentu zveřejnil spotřebitelský server Consumerist.

Průzkum: Lákavé popisky prodávají zeleninová jídla lépe než apel na zdraví
Foto: Hans Štembera
Popisek: Zeleninové občerstvení

Vědci ze Stanfordu zkusili totožný pokrm pojmenovat čtyřmi různými způsoby a nabízet ho v jednom dni strávníkům jako čtyři různá jídla. První jednoduše popisoval, z čeho se skládá, druhý apeloval na jeho výživové hodnoty, třetí vyzdvihoval, jaké nezdravé přísady neobsahuje. V posledním případě se pak vědci pokusili pokrm představit jako netradiční chuťovku.

Pro ilustraci, v prvním případě se jednalo o prostou „řepu s limetkou“, v druhém „řepný talíř plný antioxidantů“, ve třetím „lehkou řepu bez cukru“ a v posledním to byla „ohnivá chilli řepa s nakyslým limetkovým přelivem“.

Největší popularitě se mezi strávníky těšila možnost, která zdravé jídlo prodávala jako netradiční chuťovku. S čtvrtinovou ztrátou se za ní umístila možnost s prostým jednoduchým popisem, na třetím místě byl apel na výživové hodnoty. Nejméně populární mezi strávníky bylo vyzdvihování nepřítomnosti nežádoucích látek.

Propagace zdravého jídla jako zábavného a chutného pokrmu zvedla konzumaci zeleniny o 23 % oproti tomu, když bylo jídlo inzerováno běžným způsobem, a o celou třetinu oproti propagaci vymezováním se vůči nezdravým přísadám.

Autoři experimentu proto apelují na propagátory zdravé výživy, aby změnili strategii. Metody, které prodávají nezdravé chuťovky, fungují stejně dobře i pro zdravá zeleninová jídla. Kampaň na propagaci zdravého stravování je v takové podobě navíc velmi levná, nevyžaduje více než trochu kreativity na vymýšlení lákavých popisků jídel. Vědcům se také líbila dřívější kampaň, která počítala s využitím postaviček superhrdinů pro propagaci zdravé výživy mezi dětmi. V závislosti na výsledcích experimentu proto doporučují, aby na ni bylo navázáno.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

20:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 351. díl. Coriolanus

Ve vaší blízkosti, pánové, by mi mohl změknout mozek... Petr Žantovský našel zdroj pro poetické zhod…