Celkem 7000 učitelů tak musí do konce roku opustit učebny. „Je to důsledek struktury školství,“ říká Richard Hindls. „Ve zdrcující většině tam dělají lidé s vysokoškolským vzděláním a ve vyšším věku, ale jejich plat je na úrovni celostátního průměru.“ Proto se zaměstnávají ještě nekvalifikovaní, nebo i ti, kteří si do konce roku kvalifikaci ani nedodělají.
Do školství se neinvestuje
„Neustále mluvíme o významu vzdělávání a školství pro rozvoj osobnosti, ekonomiky i celé společnosti. Ale přistupujeme k tomu jak k nebezpečí zvýšené hladiny cholesterolu. Ono nás to zas tolik netrápí. Ono to nebolí ten den. Za deset patnáct let to ale bude problém.“ I proto je prioritou nového ministra školství Marcela Chládka kariérní řád a zvýšení platů.
„Každý chceme mít jistotu zaměstnání. A společnost zkrátka musí vnímat tu obrovskou zodpovědnost, kterou učitelé mají, a musí ji ocenit.“ Neměli bysme ale zapomínat ani na rodinnou výchovu. „Stále máme vysoké požadavky na učitelský sbor a nízké požadavky sami na sebe ve výchově v rodině. To prostě od sebe oddělit nejde.“
Co si dále Richard Hindls myslí o spořivosti Čechů nebo o situaci na Ukrajině a sankcích vůči Rusku? Poslechněte si ze záznamu v našem iRadiu.
Komentář zazněl v pořadu Českého rozhlasu Plus Názory a argumenty Publikováno se souhlasem vydavatele.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz