Richard Seeman: Lidské ostatky v Berlíně, propletená historie

09.06.2021 21:21

Kosterní pozůstatky, které se zkoumají na půdě berlínského Institutu Otto Suhra podle zjištění TAZu rozšiřují pohled na politiku paměti. Někteří lidé si možná mysleli, že se to začíná komplikovat, když více než 250 lidí bylo přítomno digitální prezentaci Svobodné univerzity v Berlíně o nálezech fragmentů lidských a zvířecích kostí na jednom z jejích pracovišť. Vykopávky, které kosti odhalily v letech 2015 a 2016, také v reakci narazily na ostrou kritiku.

Richard Seeman: Lidské ostatky v Berlíně, propletená historie
Foto: Hans Štembera
Popisek: Berlín, ilustrační foto

Podobné nálezy byly učiněny již v průběhu stavebních prací, ty však byly zlikvidovány, aniž by se nejprve pokusili zjistit totožnost osob, od nichž ostatky pocházely. Přitom k tomu byl dobrý důvod, protože místo, kde byly nalezeny, je historicky citlivou oblastí. V letech 1927-1945 sídlil na místě, které dnes patří Svobodné univerzitě, Ústav císaře Viléma pro antropologii, dědičnost a eugeniku (KWI-A),který měl jak známo, úzké vazby na vyhlazovací tábor Auschwitz. Proto tehdy vzniklo podezření, že by mohlo jít o úlomky kostí obětí nacismu.

Zjištění nyní prezentovaná jsou však složitější. Podle ní nelze vyloučit, že některé z nálezů jsou ostatky zavražděných lidí z dalších nacistických koncentračních táborů.

Zejména sádrový odlitek mrtvého muže je záhadný. Zároveň však indicie naznačují, že většinu nálezů lze vysledovat z antropologických a archeologických sbírek, které byly uchovávány v ústavu a existovaly již před nacistickým režimem. Některé z těchto sbírek byly shromážděny již před založením ústavu, zejména během německého koloniálního období ve všech částech světa. Na základě dosud použitých metod nelze říci nic o přesném regionálním původu lidí, jejichž ostatky byly pohřbeny v Dahlemu. Jisté však je, že ostatky byly záměrně pohřbeny, aby se jich někdo zbavil nebo je ukryl a zjištění jsou mrazivá.

Jak totiž zdůraznila Susan Pollocková, vedoucí vyšetřování, že ve všech případech byly ostatky na místě pohřbeny s neúctou. Nová zjištění zároveň rozšiřují záběr historické paměti. Naznačují, že kontexty nespravedlnosti, které jsou obvykle považovány za samostatné jevy, se někdy překrývají. A že tyto přesahy vyžadují vzájemně provázané vzpomínání založené na solidaritě.

Dějiny KWI-A, z jejichž postupů nálezy vycházejí, jsou samy o sobě dějinami překrývání. Zde se prolínaly různé kontexty nespravedlnosti a různé mocenské vztahy. Ústav byl založen za Výmarské republiky a fungoval až do roku 1945. Zde probíhal výzkum, jak funguje dědičnost u člověka: Je to dědičný materiál, který určuje vlastnosti, chování a nemoci lidí? Nebo je to vlivem prostředí? To byla ústřední otázka, kolem které se točil výzkum v rámci Lidské ostatky na univerzitní půdě.

Zaměstnanci KWI-A se také aktivně podíleli na provádění eugenických opatření, jako byla například rasistická sterilizace a politika nacionálních socialistů zaměřená proti postiženým, která si vyžádala přibližně 400 tisíc obětí .Tím KWI-A podporoval nacistickou politiku pronásledování a vyhlazování a zároveň z ní profitoval - obzvláště drastickým způsobem, když si bioložka Karin Magnussenová nechala posílat z vyhlazovacího tábora Auschwitz-Birkenau části těl tam zavražděných členů rodiny Sintů Mechau pro svůj výzkum.

Odesílatelem byl Josef Mengele, který byl v táboře jako "lékař". Výzkum KWI-A vycházel také z koloniálních poznatků: Eugen Fischer v roce 1908 zkoumal potomky bílých osadníků a Khoi Khoi v německé jihozápadní Africe, dnešní Namibii. To mu přineslo slávu, která mu otevřela cestu k ředitelskému místu v Dahlemu.

V institutu převzal antropologickou sbírku s kostmi několika tisíc lidí, z nichž většinu nechal nasbírat Felix von Luschan v koloniálním období a které se rovněž zkoumaly v KWI-A. Soubor poznatků a myšlenek, které formovaly KWI-A, nelze jednoduše zaškatulkovat: zde "koloniální poznatky", tam "eugenické poznatky výmarské éry", tam "nacistické poznatky". Zejména ne z pohledu současníků, pro které pravděpodobně tvořily kontinuum, v němž se občas objevovaly zlomy a zvraty.

"Rasa" je ústředním pojmem, který utváří toto kontinuum. Stejně tak ale například postava "míšence". V době Fischerova výzkumu v Namibii byla zajímavá také proto, že koloniální správa přemýšlela, jaké postavení a práva má přidělit těm, kteří se bránili její snaze vytvořit společnost rozdělenou podle dichotomií běloch/barevný nebo kolonizátor/kolonizovaný. Fischer varoval, že tito lidé by v žádném případě neměli být ztotožňováni s bělochy.

Nacionální socialisté měli naopak zájem na uskutečnění myšlenky Německa jako "árijské" země. KWI-A je ráda podpořila tím, že lidi označené za "míšence" stylizovala jako nebezpečí. Její pracovník Wolfgang Abel studoval afro- a asijsko-německé děti a dospívající a poskytl nacistickým úřadům odůvodnění pro jejich sterilizaci. Doktorská práce o "německo-židovských míšencich" napsaná na KWI-A, která vykreslovala nedostatečné oddělení Židů a Nežidů jako hrozbu, nahrávala nacistickým úřadům, které stále častěji činily osoby označované za "poloviční" nebo "čtvrtinové Židy" terčem své perzekuční a vyhlazovací politiky.

Fischerovy závěry z Namibie o "rasových směsích" posloužily nacistickým stratégům, kteří uvažovali o účinném uplatňování norimberských rasových zákonů. Výzkum a aktivity KWI-A negativně ovlivnily lidi, které obvykle považujeme za příslušníky různých "skupin obětí":

Postižení lidé, Židé, Sinti a Romové, chudí lidé, kolonizovaní lidé, černoši, asijští Němci, Východoevropané. Seznam je dlouhý - a "rozmanitý". Na tuto rozmanitost potenciálních obětí se zaměřila i prezentace nálezů lidských ostatků na Svobodné univerzitě. Přítomní zástupci samosprávných organizací požadovali, aby i oni byli zahrnuti do úvah o tom, jak naložit s ostatky. Vedení univerzity již konzultovalo tuto záležitost s Ústřední radou Židů v Německu a Ústřední radou německých Sintů a Romů. Nyní někteří požadovali, aby se všechny příslušné organizace společně dohodly na postupu v neveřejném prostředí. Bude to složité?

Nemusí to tak být. V Německu se často poukazuje na nebezpečí konkurence obětí. Takzvaná Causa Mbembe, která dominovala fejetonům v roce 2020, je poslední kapitolou tohoto příběhu. Někteří v něm kritizovali postkoloniální přístupy za to, že mají zásadní problém s antisemitismem. Přitom naznačovali, že kritické zkoumání nacistických zločinů je neslučitelné s oceňováním jiných zločinů, zejména koloniálních. Hrozila relativizace šoa, pokud by vedle něj byly zviditelněny další zločiny, nebo by s ním dokonce souvisely. To je varování, které již v minulosti formovalo diskuse, jako například v roce 2019 o tom, že Židovské muzeum v Berlíně se zabývá i nežidovskými perspektivami. Přitom boj proti antisemitismu a boj proti jiným formám rasismu nejsou v žádném případě neslučitelné

Když byla v roce 1982 založena Ústřední rada německých Sintů a Romů, byla její cesta podporována také Ústřední radou Židů. V devadesátých letech uspořádaly ženy celou řadu konferencí feministických aliancí, na nichž se organizovaly mimo jiné "přistěhovalkyně, černošské Němky, Židovky a vyhnankyně". V roce 2013 na tuto tradici navázala konference FemoCo v Berlíně.

Považovala se za místo "pro ženy, trans a inter, které se považují za černošky, barevné, židovky, žijící v exilu, Sinti a Romky nebo migrantky". Projekty jako www.verwobenegeschichten.de vědomě vyprávějí příběhy lidí s různým postavením v jejich propletencích.

Pod označením "Dny židovsko-muslimské průvodcovské kultury" se na podzim roku 2020 praktikovala vážná solidarita. V loňském roce se také sešla četná "společenství", aby společně se Sinti a Roma protestovala proti hrozícímu "přemístění" památníku Sintů a Romů Evropy zavražděných za nacionálního socialismu. V rámci berlínského projektu "Decolonial" se sešli černoši, Židé, Asiaté, muslimové, Sinti a Romové, aby si vyměnili zkušenosti z různých kultur paměti." Seznam by mohl pokračovat.

(Text vychází z informací Die Tageszeitung, stejnou měrou známého i pod svou zkratkou taz. Jde o deník s levicově-alternativním pozadím a současně sedmý největší v Německu vycházející v Berlíně. Z téměř 60.000 prodaných exemplářů připadá kolem 50.000 exemplářů na předplatitele.)

Vyšlo na Vasevec.cz. Publikováno se souhlasem vydavatele

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama

autor: PV

reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Petr Hampl: Jak dál s obranou Západu

18:08 Petr Hampl: Jak dál s obranou Západu

Denní glosa Petra Hampla