Děti, které nejsou přepravovány v předepsaném zádržném systému, čelí sedminásobně vyššímu riziku úmrtí při dopravní nehodě. Pokud dojde ke kolizi vozidla v rychlosti 50 km/h, na posádku působí takové síly, jež znamenají zvýšení hmotnosti každé z přepravovaných osob na 25násobek. Spoléhat na to, že udržíme v rukou třicetikilogramové dítě, jehož nárazová hmotnost bude v okamžiku kolize činit nemalých 750 kilogramů, je pošetilé. Nepřipoutané dítě bude čelit následkům jako po volném pádu z výšky 10 metrů. Belgický institut pro bezpečnost silničního provozu BIVV uvádí, že dokonce náraz v rychlosti 15 km/h může mít pro nepřipoutané dítě fatální následky. „Dětské autosedačky významně snižují riziko vzniku fatálního zranění při nehodě. Statistiky dopravní nehodovosti dokazují, že je ovšem nelze považovat za zázračný všelék, základem bezpečí dítěte je zodpovědná jízda rodičů,“ upozorňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.
Kategorie dětských autosedaček
Dnešní dětské autosedačky jsou konstruovány s ohledem na anatomická specifika dětské postavy. Hmotnost hlavičky nejmenšího dítěte činí až 25 procent jeho celkové hmotnosti, zatímco u dospělého člověka se jedná o cca 6 procent. V případě kolize tak působí na hlavu a krk malých dětí usazených čelem ve směru jízdy enormní síly, jež mohou zanechat trvalé zdravotní následky. Navíc hmotnost a výška dětí se s věkem rychle mění, nepostačí tak používat jakési univerzální sedadlo. Aby bylo dítě při prudkém brzdění či dokonce kolizi účinně chráněno, je třeba je usadit do autosedačky příslušné hmotnostní kategorie.
Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV



_profil_top.jpg)
