Rudolf Mládek: Jak v létě předjedeme cyklistu?

02.07.2020 13:24

Pozoruhodné řešení nabízí poslanec Petr Dolínek, který svým návrhem na změnu zákona cˇ. 361/2000 Sb., o provozu na pozemni´ch komunikaci´ch hodlá tento problém řešit. Obzvláště zajímavé to bude v prázdninovém provozu, kdy cyklisté na našich silnicích zjevně přibudou. A každý řidič ví, že předjet celou cyklistickou rodinu či početnou skupinu není na našich okresních silnicích až tak jednoduché.

Rudolf Mládek: Jak v létě předjedeme cyklistu?
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek
reklama

Dolínkův návrh říká, že řidič motorového vozidla nesmí předjíždět, jestliže by nedodržel bezpečný boční odstup při předjíždění cyklisty. Za bezpečný odstup při předjíždění cyklisty Dolínek rozumí vzdálenost mezi nejbližšími okraji motorového vozidla a jízdního kola nejméně 1,5 m. Za účelem dodržení bezpečného odstupu při předjíždění cyklisty pak Dolínek navrhuje, že řidič smí přejíždět vodorovnou dopravní značku „Podélná čára souvislá“.

Diskuzi o délce 1,5 metru a jejího stanovení řidičem ponecháme odborníkům, protože drtivá většina řidičů ví, že předjíždí cyklisty spíše v menší vzdálenosti. Tou horkou otázkou je, zda je možné přejet vozidlem do protisměru v místě, kde je to zakázané podélnou souvislou čárou. Značka se totiž používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu. Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky. Značka se neužívá samovolně, ale právě pro zvýšení bezpečnosti. Podle Dolínkova návrhu by jí z důvodů předjetí cyklistů mohl řidič přejíždět i do protisměru. Bude takový manévr bezpečný?

Anketa

Sledujete i letos seriál Chalupáři?

38%
62%
hlasovalo: 6518 lidí

V části nepřehledných míst nezřídka jezdí řidiči v protisměru téměř na označené podélné čáře. Často to vidíme i na dálnicích, kde je to ze strany řidičů zjevně zbytečné, protože dálniční pruhy jsou dostatečné široké. Obvykle je takový způsob jízdy na dálnici varováním ostatním řidičům před začátečníkem, před řidičem, co telefonuje a u kamionů jde o nebezpečí výrazné v podobě mikrospánku a jiných jevů.

Je na místě se proto ptát, zda navržené řešení nevyvolá nejen zvýšené nebezpečí jiných řidičů, ale zda nepovede k nevhodnému návyku dopravní značení nerespektovat. Při už tak vysoké české nehodovosti moc neobstojí námitka, že cyklisté si zaslouží zvýšenou ochranu. Cyklisté ano, řidiči nikoliv? Bezpečnost všech je důležitá.

Česká veřejnost se o projednávání zákonů obvykle moc nestará a stejně tak sněmovní tisk č. 893/0 ze dne 17.6.2020, který obsahuje návrh poslance Dolínka, nepochybně většina řidičů ani nezaregistrovala. Dlužno dodat, že nezájem veřejnosti o tom, jak se mění česká legislativa je známý. Rozčarování, které mnohdy populisticky přijaté návrhy přinesou, pak vyvolávají nechápavé kroucení hlavou. Ale kdo se nestará, ať se pak nediví.

Dolínkův návrh se cyklistům nepochybně bude líbit. Zda je ale pro bezpečnost na našich silnicích v navržené podobě přínosem lze s úspěchem pochybovat. Kdo například bude viníkem nehody při srážce s vozidlem v protisměru, bude-li se riskující řidič, co přejel dopravní značku „Podélná čára souvislá“ hájit tím, že při předjíždění jen dodržel vzdálenost 1,5 metru od cyklisty? A výčet mnoha obdobných praktických dotazů by mohl pokračovat. Tak snad si je i poslanci položí.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

reklama
autor: PV
reklama


Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Jan Urbach: Orbán o novém evropském politickém domu

7:37 Jan Urbach: Orbán o novém evropském politickém domu

Maďarský premiér a lídr strany Fidesz Viktor Orbán v pravidelném vystoupení na vlnách rozhlasové st…