Rudolf Mládek: Premiér Babiš a rychlovlaky

18.05.2019 13:57

Dokonce dvakrát ve svém posledním vystoupení na TV Barrandov zmínil premiér Babiš fakt, že Česká republika stále neprovozuje rychlovlaky, a nepřímo to označil za chybu.

Rudolf Mládek: Premiér Babiš a rychlovlaky
Foto: Archiv Rudolfa Mládka
Popisek: Rudolf Mládek

Rychlá spojení totiž umožňují, aby do velkých aglomerací dojížděli v dobrém čase lidé i z větší vzdálenosti a snižuje se tím tak na výstavby bytů v těchto městech a zároveň se nevylidňují města menší, odkud lidé dojíždějí. Fakta, která jsou v takovém Japonsku známa již od šedesátých let minulého století. A nejen tam.

Premiér chystá „Národní investiční plán“, jehož zatím neveřejný výtisk v TV Barrandov ukazoval. Nevíme dosud, na jaké období je plánován, v jaké výši a jaké prioritní projekty si tam stát připravil. Soudě podle společného příslibu ministerstva dopravy a SŽDC (Správa železniční dopravní cesty), jsou v Národním investičním plánu zahrnuty i investice na nové vysokorychlostní tratě (VRT), které se údajně začnou za šest let stavět. Po více jak třiceti letech od prvního plánu výstavby VRT se snad nějakých kousků tratí dočkáme. Že se to takto nikde ve světě nedělá resp. nestaví, to ví asi i školák základní školy.

Co nevíme je to, kdo a z čeho zajistí financování plánovaného Národního investičního plánu. Peníze z Evropské unie se budou tenčit a brzy nebudou žádné. Investiční stavby v dopravě jsou obvykle dlouhodobou, finančně náročnou záležitostí a příp. zastavovat jejich rozpracovanost bývá dost nákladné. Nevíme také, zda Česká republika konečně opustí své skoro feudální pohledy na spolupráci státu se soukromým sektorem a zda Národní investiční plán tedy počítá s projekty typu PPP (Public Private Partnership), které v Evropě úspěšně fungují už přes šedesát let.

Premiér Andrej Babiš správně de facto zkritizoval, že stav na železnicích zaspal dobu, ale zda má připravený lék na zlepšení této smutné reality zatím nevíme. Babiš svůj Národní investiční plán moderátorovi Jaromíru Soukupovi nedal s tím, že ještě není hotov. Budeme si muset tedy počkat. Je ale logické, že otázky se hned vynořují už jen proto, že sliby o vysokorychlostní železnici posloucháme dvacet pět let a lidově řečeno skutek zatím absolutně utek. Třeba to premiér Babiš konečně změní.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

12:26 Václav Hošek: Příležitosti se meze nekladou

Chtěl bych se dožít toho, až naše silnice budou brázdit jen elektrické vozy. Jak říkají pirátští pos…