Sofie Chrtková: Na třech židích

13.01.2014 9:03

Lidová moudrost praví, že: „sedět na dvou židlích se nevyplácí“. Expremiér seděl na třech židlích a dopadl nevalně, ale ty byly alespoň jedna jako druhá a zadnici měl z toho vysedávání v různých křeslech už docela velkou a tvárnou. A jak jinak, jeho pád oslavovala většina občanů. Dosud „možná premiér“ se nepoučil a s úsměvem si také sedl na tři a přitom by stačilo k nenadálému pádu sedět jen na dvou. židích. A aby vypadal hodně odvážně, tak jako správný kaskadér si zvolil ještě židle různé velikosti a výšky – inu hazardér. Kdyby se nejednalo o vládu a odpovědnost za občany a stát, nechť si sedí na vlastním dvorku jak chce a hazarduje si se svým, dle svého uvážení.

Sofie Chrtková: Na třech židích
Foto: Hans Štembera
Popisek: Bohuslav Sobotka

Víme, jak nesmírně dlouhá doba uplynula po odchodu p. Paroubka z vedení ČSSD, než si strana zvolila  nového předsedu a jak straně trvalo dlouho, než se na novém předsedovi dohodla. Již to svědčí o akční (ne)schopnosti strany a jejich poměrech uvnitř. Vládu „možná premiér“ sestavuje „na třech židlích“  již tři měsíce, ale svůj politický vrchol dosud jistý nemá. Kdyby  se pevně usadil na jedné židli a neměnil názory a postoje podle ostatních dvou židlí, které používá jako berličky při výstupu na politický vrchol nebo odešel raději do opozice se zdůvodněním, že na svých slibech, daných voličům trvá, zachoval by si tvář i směr a nehrozil by mu pád ze tří nestabilních židlí  a hodnocení občanů, že bude hrát jen užitečného idiota a prodlužovat nefunkčnost vlády k prospěchu těch, kdo tahají z pozadí za nitky politických kašpárků. Doba je totiž velmi vážná a na další politický teátr  dle předchozích scénářů,  nemají občané náladu.

V politice je hodně dlouho, a to by v tom čert byl, aby po zásluze netoužil dosáhnout svého životního  a politického vrcholu,  třeba přes „tři židle“. Bohužel, sebevědomí a cílevědomost by měla odpovídat vlastním schopnostem a u politika se předpokládá, že bude umět předvídat a hodnotit a bude dodržovat a klást důraz i na to, jakými lidmi se obklopuje z pohledu společensko-morálního, ale i umu dobré politické strategie.  „Možná premiér“  je možná dobrým úředníkem, ale  funkce premiéra  požaduje zcela jiný fortel a pevné morální zásady, do nichž nepatří prosazování, a to  přímo do vlády, někoho, kdo vystudoval za 9 měsíců na bakaláře, či má jiný morálně-společenský vroubek, ale jinak může být i schopným člověkem, ale může být také všehoschopným, protože pokud by měl studovat poctivě 9 měsíců na profláknutých  plzeňských právech, tak lze minimálně pochybovat o poctivosti –  k sobě i ostatním. 

Premiér má být osobnost, která preferuje především  morálně-společenské aspekty a jde příkladem s tím, že nepoctivost si do vlády nepustí, protože je to obrázek i o něm samém. Předseda ČSSD by měl vědět, jak to v politice funguje i to, že by si nikdo v reálném životě na tři židle různé velikosti nesedl ani po pár panácích v místní hospodě, protože vždy se najde nějaký šprýmař, který čeká na to, jak tu jednu ze tří židlí zezadu  podrazit  k pobavení celé hospody. V hospodě se jen smějí, ale v politice jeho pádu a zad, zaručeně využije  dobrý řitní alpinista a přitom mu zlomí i nějaké to pomyslné  žebro, aby jej na delší čas znehybněl, což má neblahý dopad i na nás občany a stát. Dobrý kormidelník a dobrý kapitán si najme i dobrou a schopnou posádku, protože jinak může při první bouři jít celá loď ke dnu.

Každý, kdo měl možnost si vyzkoušet chůzi o berlích ví, že je na nich nejen závislý, nejistý, ale také značně pomalý a nestabilní a asi by se ani nepokoušel zdolat Everest – to je zkušenost z toho normálního a reálného života. A protože zdolat Everest i mocenský, je touhou mnoha různých alpinistů -  v politice je navíc  silná skupina řitních - ti bez berlí se dostanou k vrcholu snáze a rychleji. A protože jsou mocenští  alpinisté  také značně soutěživí, a to i nekalým způsobem, jistě nebudou váhat  a  dříve či později, „možná premiérovi“  podrazit  nohy, jako by to neznal z vlastní zkušenosti a není to tak dlouho.

A co nepůsobí na občany vůbec dobře, je to tajení a tajnosti, schované za politické a nic neříkající fráze poté, co si sedl na tři židle a upustil od předvolebních slibů, včetně oddálení a došetření církevních restitucí a oddálení platnosti nového občanského zákoníku a jiných slibů, ohledně sociální politiky a daní. Mnohé totiž může napadnout, že ten největší řitní  alpinista se má stát premiérem, což  se těžko přijímá, minimálně právě po té společensko-morální stránce.  Dosud „možná premiér“, přestal mluvit srozumitelně, jasně a otevřeně vůči občanům a ani se nenamáhá, aby mu bylo rozuměno. Řekne jednu dvě věty a v další popře, co řekl v těch prvních a vše je doplněno politickými frázemi. I tento způsob komunikace vůči občanům, hodně začíná vypovídat o jeho osobě – bohužel.

V minulých nedělních OVM  hovořil „možná premiér“  a na Partii finanční exmág. Po pár větách jsem je vypnula, protože na  naučené  frázosliby  na jednom kanálu  a  ujetý demagogický egoismus na druhém, od starých politických mazáků  a moderátora, který si myslí, že řídí z obrazovky  ČT  celou zeměkouli  z titulu  největšího  patentu na rozum, není na dobré zažívání nedělního oběda s „gumami“. Jen mě napadlo,  jak bychom byli daleko a čemu všemu bychom se vyhnuli, kdyby  politici udělali tolik, kolik toho nakecali  za 24 let. Ono se holt musí více dělat a méně kecat  či okecávat vlastní neschopnost a v politice je to stejné, jako v normálním životě, protože jen  kecama nikdo ještě nic bohulibého a stabilního, nevytvořil.

A my budeme opět jen čekat, jak asi to bude trvat dlouho,  ale už se nebudeme smát, protože kaskadérů a hazardérů máme v politice již za 24 let hodně a padáme spolu s nimi.  Klaďme si otázku, zda jsou tak gumoví  nebo  už  úplně vygumovaní.

A něco málo navíc:

nepohádka na nedobrou noc:  „O obzvláště dobře vypečených pekařích“

Oni tihle obzvláště vypečení  a nejen „pekařští odborníci a světoví experti“,  vám vždy po čtyřech rocích mírného hladomoru v mezích vypatlaných zákonů,  slibují rohlíčky obzvlášť dobře vypečené. Nařídili z moci královské hlouposti a jeho vypečených rádců,  zrušit  okamžitě pekaře i pekárny, ševce i  švadleny , pláteníky a jinou potřebnou dělnou pakáž pro lidi, neb došli k úžasnému rozhodnutí,  že rohlíků,  chleba,  škrpálů ani šatů v našem království vyrábět  netřeba.

Pekárny, kovárny, ševcovské i plátenické dílny nechali tajně  odvézt do jiných království, a to po nocích,když prostý lid spal a taky proto,  aby na ně nebylo vidět  a neviditelná ruka trhu si pořádně zařádila pod vedením samotného krále. Za potajmu odvezené si naplnili  vlastní  měchy i břichy a za mrzký peníz  prodali  i  vzácné recepisy, včetně těch na dobré  české rohlíčky a všude lidu hlásali, že chleba, škrpálů, šatů a všeho,  co lidi potřebují, mají  v cizích královstvích lepší.

Tak zmizeli nejen pekaři, ševci, pláteníci, uhlíři, kováři, sedláci, ale i jejich obchůdky,  dílny a pole. Na polích vyrostl plevel  a místo  žita, pšenice a píce pro dobytek,   se zaselo to, co  lid ani dobytek pozřít nemůže a srna se otráví,  neb olejáři osadili pole bylinami, ze kterých udělali olej do železných a smrdutých ořů. Oni  jsou ti královští rádcové a král natolik vypečení, že prodali tajně i stromy v lesích a vodu v řekách a potocích.

Jenže ti  pekaři, ševci,  pláteníci, kováři, sedláci a s nimi i ti, kteří jim pomáhali a vydělávali proto, aby měli jejich ženy a děti co do huby, tak co do huby nemají a nemají ani do  čeho a kde píchnout, když  zde řádila neviditelná ruka jakéhosi trhu a král raději zhasnul, aby na ni nebylo vidět. Hloupému králi i jeho rádcům nedošlo, že nebudou moci lidi z čeho platit daně a různé desátky. Rádcové i král přesto začali všem daně zvyšovat a danili a danili a vymýšleli další a další daně a nařizovali lidu utahovat stále více opasky, až se mnozí dokonce uškrtili, jak si ho utáhli. Lid už byl tak hubený, že nebyl vrchností viděn i pro ty břicha, která všem pánům z odevzdaných daní  narostla a zvedly se jim z plných břichů  dokonce i nosy, které nosí čím dál výše a proto ani nevidí, co se  děje v podzámčí.

Danit a danit a danit museli, protože by si pánové rádcové a jejich pohůnkové a slouhové  a ani samotný král, neměli čím plnit břicha a měchy a pak by nemohli bohatě hodovat, stavět si paláce a obcovat s různými lehkými ženštinami, které obdarovávají  drahými šperky, šaty a železnými oři za chvilku toho mrzkého potěšení s nimi. A aby mohli vybírat  dále i od těch, kteří na daně už nemají, vyhlásili zákon, že kdo nemá na placení, bude mu zabaveno pole, kravka, slípka,  žena, děti, vidle, kolečko i hrábě a nakonec i chalupa. Rádcové  vypravili  ohromnou armádu různých drábů, kteří se rozprchli do všech chalup v celém království vybírat daně a když na ně chudák  neměl, přišel  o vše i o chalupu, ženu a děti.

Lidem se po pekárnách a českých pekařích, českém chlebu a vypečených rohlících, začalo stýskat, protože  mnozí na  předrahý  chléb z cizího království začali hudrovat a jiní zase na něj ani neměli a dokonce se některým po cizím chlebu začalo dělat špatně a střeva jim hrála nekonečnou polku. Někteří z lidí  měli tak nafouklá břicha z hladu, a protože už  měli váhu pírka, docestovali až do království nebeského, kde se usídlili již navěky.

A aby měli lidi na cizí chleba, cizí šaty a boty  a mohli si opravit chatrč či si novou postavit, koupit si slípku nebo kravku, vypečení rádcové zařídili, že si za drahý peníz mohou lidé na vše vypůjčit, protože se budou mít blaze. A aby lidem nepřipomínali časy, kdy měli do huby i jejich děcka a ženy, kdy pekaři pekli nejen chléb, ale i rohlíky, švec ušil boty, švadlena šaty, sedláci hospodařili na polích a chovali dobytek, pro který bylo hojně píce, že se dokonce do cizích království vyvážela,  počali  lhát a vymýšlet si o době, kdy bylo chleba i práce dostatek, jako o době nesmírně temné a zlé a hrůzostrašné. Najmuli si různá pimprlata a začali  hrát  po ryncích pro lid teátr, že budou mít lidi práci i co do huby, a že si zase budeme péct sami chléb i rohlíky. A lidi se začali ptát a klít, jak můžou péct chleba, když nejsou pekárny, jak chtějí  osadit pole, aby měli co do huby  lidi i dobytčata, když se mají dát jakýmsi černokněžníkům, kázajícím o věčném životě v království nebeském, který nastane, až  když člověka  uloží  navěky do futrálu, což  už bude lidem k ničemu.

Zkrátka, s těmito vypečenými pekaři a „odborníky na obzvlášť dobře vypečené rohlíčky“, se nikdy  žádných  rohlíků  lidi nedočkají, natož dobře propečených, ale je už dobře, že lidi prokoukli ten panský teátr  o obzvlášť dobře vypečených pekařích.  A protože jde o nepohádku, tak zvonec nezazvoní, čímž  ani konec prozatím není.

Publikováno se souhlasem vydavatele.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vasevec.cz

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 352. díl. Schmeedovy paměti

18:28 Petr Žantovský: Jak jsem potkal knihy – 352. díl. Schmeedovy paměti

Čtenářský zážitek Petra Žantovského z pamětí Woodyho Allena.