Je nepochybně pravda, že ministr nese politickou odpovědnost za činnost ministerstva, ale to nesmí znamenat, že může na základě svých subjektivních představ obcházet a měnit rozhodnutí, připravená kolektivními orgány, na něž příslušnou pravomoc přenesl. Ty za ně totiž nesou vlastní odpovědnost.
V případě výběrového řízení na elektronické náramky monitorující pohyb odsouzených, se ministryně dožadovala podrobností, které měly být známy pouze členům výběrové komise zavázaným mlčenlivostí, že o nich nebudou informovat nikoho, kdo členem komise není. Porušení závazku by znamenalo porušení slibu daného ministerskou komisí a riziko znehodnocení výběrového řízení.
Ministryně má zřejmě problém pochopit, že ačkoliv komisi jmenuje, není jejím členem, a nemůže se proto dožadovat stejných informací, jaké mají pouze členové komise. To se lidem, kteří jsou zvyklí řídit autoritativně, často stává. Náměstek považoval chování ministryně, která se pokusila informace získat za jeho zády, za nestandardní a informoval o tom policii a sdělovací prostředky. Reakce byla velmi zajímavá.
Většina komentátorů začala považovat jeho neochotu porušit nastavená pravidla bezmála za důkaz, že něco skrývá, protože přece rozhoduje ministr, a tak má mít přístup ke všem informacím. Jenže, jak se za takových podmínek dá dosáhnout transparence při rozhodování?
Novinář nemá jinou šanci, jak kontrolovat fungování státní správy, než prostřednictvím kontroly, jak se dodržují formální pravidla rozhodování. Protože na jejich dodržování dbal Pavel Štern, zpovídat se měla ministryně Válková. Bohužel, média, včetně veřejnoprávních, opět předvedla, že je formální pravidla vlastně vůbec nezajímají.
V zemích okolo nás platí zásada, že v koaličních vládách odpovídá politicky za resort pouze ta strana, která nominovala ministra. Výskyt náměstků z jiných politických stran je neblahým dědictvím první Klausovy vlády, kdy si partaje parcelovaly ministerstva jako zlatokopecké klajmy.
Na neštěstí ani Sobotkova vláda s nastavenou absurdní praxí neskoncovala. Rozmazává se tím odpovědnost a ministrům dává šance, aby svoje problémy v řízení resortu sváděli na intriky jiných politických stran.
Doplatil na to profesionální státní úředník Pavel Štern, který postavil a léta vedl Probační a mediační službu s nezpochybnitelnou integritou. Chtěl dodržovat pravidla transparentní státní správy a vysloužil si místo toho nálepku intrikána a bezmála agenta sociální demokracie, který dostal úkol svrhnout ministryni Válkovou.
Co má však dělat státní úředník, který se dostane do podobné situace, v jaké se ocitl Pavel Štern? V Německu existuje na každém ministerstvu ombudsman, jehož lze na nestandardní chování některého z aktérů správního rozhodování upozornit. Pravda, běžně se tím nemyslí ministr.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: rozhlas.cz
Lídři EU se shodly na zvýšení tlaku na Rusko
Dobrý den, mám pár dotazů, k tomu, co pořád slyšíme. Kdo jsou to ti lídři EU? Kdo jim dal mandát něco rozhodovat a vyjednávat? A schvalujete to, co vyjednají pak i vy poslanci? Jestli ne, tak k čemu vás volíme, když pak rozhodují jiní? Neměli by ti, co jsou voleni občany mít ten nejsilnější mandát? ...
Další články z rubriky

21:25 Pavel Foltán: Ústavní soud – třetí komora parlamentu?
Komentář k historii tribunálu, o kterém se opět mluví.