Zaměstnavatelské a podnikatelské svazy: K programovému prohlášení vlády

16.02.2014 18:20

Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů (KZPS) ČR k vybraným bodům „Programového prohlášení Vlády ČR“

Zaměstnavatelské a podnikatelské svazy: K programovému prohlášení vlády
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předsedové stran pózují s kopiemi koaliční smlouvy

V programovém prohlášení vlády chybí z našeho pohledu zásadní princip správného fungování každého moderního státu: komunikace, aktivní dialog se sociálními partnery, včetně zachování a udržení sociálního smíru a účinný systém výměny zkušeností mezi vládou a sociálními partnery. K řešení konkrétních problémů pak obnovu a funkčnost jednotlivých pracovních týmů RHSD ČR, jejichž činnost se osvědčila.

Vzhledem k vleklé stagnaci cítíme absenci závazků z oblasti prorůstových opatření, které by jednoznačně vedly k nastartování české ekonomiky a k jejímu posílení. S ohledem na charakter koaliční smlouvy jsme návrh konkrétních opatření tohoto charakteru očekávali v programovém prohlášení vlády. S ohledem na skutečnost, že konkrétní opatření nejsou ani v tomto dokumentu, který pouze rámcově stanoví předpokládané cíle, zásadně požadujeme zpracování Hospodářské strategie vlády, jako nelegislativního strategického dokumentu určujícího směřování české ekonomiky ve střednědobém výhledu, od kterého by se měly odvíjet hlavní směry a úkoly jednotlivých rezortů.


P ř i p o m í n k y   k   o b s a h u   d l e   m i n i s t e r s t e v

3.1    Ministerstvo financí

Jednou z našich priorit je zlepšení výběru daní - tento záměr v programovém prohlášení vítáme. Zároveň postrádáme jakoukoli zmínku ohledně výše daňové zátěže. Nezvyšovat zátěž podnikatelům je sice obsaženo v koaliční smlouvě, ale s ohledem na závažnost by mělo být i mezi programovými prioritami vlády.

3.2    Ministerstvo práce a sociálních věcí

Zásadně nesouhlasíme s úvahou navýšit minimální mzdu na 40 % průměrné mzdy. Realizace takovéhoto opatření by znamenala ztrátu konkurence schopnosti českého průmyslu s následným zánikem řady firem a nekontrolovatelného růstu nezaměstnanosti. V této souvislosti žádáme o zpracování rozboru ze statistiky, jaké procento občanů pobírá průměrnou mzdu.

Přechod financování sociálních služeb na kraje
Při plánovaném přechodu financování sociálních služeb na krajskou úroveň, resp. na jednotlivé kraje není možné jen zachovat současnou výši státních dotací, nýbrž také vytvořit systém financování, který by byl transparentní, spravedlivý a v porovnání se současným systémem efektivní. Zejména je pak nutné stanovit jako prioritu nastavení takových podmínek financování, která nebudou v rozporu s evropskou legislativou, resp. financování služeb v obecném hospodářském zájmu.

Zaměstnanost
Nezaměstnanost je jedním z největších problému nejen v oblasti národní ekonomiky a hospodářství, ale i sociální politiky a ochrany. Programové prohlášení postrádá nové a inovativní nástroje aktivní politiky zaměstnanosti, zvyšování flexibility na trhu práce a slaďování pracovního a rodinného života (jako např. sdílená pracovní místa, dětské skupiny, podpory částečných úvazků, služby domácnostem apod.). Programové prohlášení neuvádí jako prioritu snižování nezaměstnaných absolventů a osob do 30 let.

Dlouhodobá péče
Ani v rámci rezortu MPSV ČR ani rezortu MZdr ČR není zmiňována problematika dlouhodobé péče, resp. zdravotně sociálních služeb. Není možné tento problém ignorovat a neřešit. Jde o zásadní součást jak zdravotní, tak sociální péče, které je nutno věnovat zvýšenou pozornost. V současné době je otázka dlouhodobé péče, její dostupnost a udržitelnost prioritou většiny západoevropských zemí. Absence tohoto zásadní tématu v návrhu programového prohlášení je zarážející.

3.5    Ministerstvo průmyslu a obchodu

Při jednáních na všech úrovních poukazujeme na malou podporu, ze strany státu věnovanou rozvoji malým a středním podnikům, jehož důsledkem je výrazně menší podíl těchto firem v zastoupení na trhu u nás. V programovém prohlášení je mezi resortními prioritami MPO uvedeno že „Vláda podpoří rozvoj malého a středního podnikání, které stále představuje nevyužitou rezervu růstu a zaměstnanosti“. S ohledem na celospolečenský charakter tohoto problému, na jehož řešení se musí podílet více resortů, jsme toho názoru, že rozvoj MSP by měl být zařazen přímo mezi priority vlády, jako celku.

Mezi vládními prioritami rovněž postrádáme snižování administrativní zátěže MSP a družstev s tím, že ne každá novelizace dotčených legislativních předpisů vede ke zjednodušení a zpřehlednění právní úpravy (viz v současné době předložený návrh zákona o změně daňových zákonů v souvislosti s rekodifikací soukromého práva hmotného. Rovněž novely zákona o DPH zvýšily administrativní náročnost).

Mezi resortními prioritami postrádáme podporu financování založení a rozvoje sociálních družstev (sociálních podniků) například formou návratných zvýhodněných půjček spojených se vzděláváním a nefinanční podporou a nutnost dořešit a zjednodušit systém podpory zejména v oblasti klasifikace zdravotního postižení pro trh práce, certifikace – „vymezování“ zaměstnavatelů tohoto typu a v oblasti obchodní podpory tohoto „chráněného“ trhu práce.
Pokud jde o zahraniční politiku, oblast zahraničního obchodu  a spolupráci mezi MPO a MZV, vláda by měla mezi priority zařadit větší využití zastupitelských úřadů a specializovaných vládních agentur v zahraničí tak, aby koordinovaně a více podporovaly české podniky v zahraničí, pomáhaly při otevírání nových trhů a nalézání nových obchodních kontaktů, a to především v Číně, Rusku, Brazílii, Indii a dalších zemích s vysokým ekonomickým potenciálem. Především by měla být odstraněna dvoukolejnost v jejich činnosti – společný bod s MZV.
V oblasti stavebnictví postrádáme tato další opatření:

Aktualizovat Státní politiku bydlení do roku 2020; včetně výstavby „sociálních“ bytů;

Při transpozici evropských směrnic nezvyšovat stanovené standarty a limity nad jejich rámec;

Rozšířit institut státní expertizy na celou oblast investiční výstavby u veřejné zakázky (nejen dopravní infrastruktury) ve všech ukazatelích (účelnost, hospodárnost, technické řešení, náklady).

V oblasti těžebního průmyslu a energetiky

Aktualizovat Státní energetickou koncepci a Státní surovinovou politiku tak, aby zajistily surovinovou a energetickou bezpečnost České republiky, konkurenceschopnost české ekonomiky a ceny energií přijatelné pro podniky a pro obyvatelstvo;

Novelizovat horní zákon tak, aby stát měl zajištěn přístup k nerostnému bohatství;

Podporovat vědu, výzkum a inovace v oblasti vývoje a využívání „clean coal technologies“ při modernizaci energetiky a teplárenství;

Podporovat technické vzdělávání a včetně přípravy odborníků pro těžební průmysl.

3.6    Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

V oblasti vzdělávání by mělo Programové prohlášení konkrétně vytýčit prostředky, které podpoří především technické vzdělání. Větší podpora učňovského školství  ze strany státu a jeho zkvalitnění, zvýšit spolupráci s družstvy a zatraktivnit učňovské školství, jakož i zvýšit motivaci udělováním krajských nebo podnikových stipendií pro vybrané obory.

3.7    Místopředseda vlády pro vědu, výzkum a inovace

Podnikatelská sféra požaduje větší spolupráci firem a vědeckých organizací při výzkumu a zlepšit zapojení ČR do mezinárodní spolupráce v oblasti VaVI.

3.9    Ministerstvo zemědělství

Podporujeme prioritu nové vlády a její zemědělské politiky ke zvýšení produkčního rozměru zemědělství - zvýšení potravinové bezpečnosti a soběstačnosti, výrobu krmiv, zajištění zvýšení podílu zemědělství na obnovitelných zdrojích a další nepotravinářské využití.
K tomu mj. požadujeme zajištění zdrojů pro Podpůrný garanční rolnický a lesnický fond a opětovné přijetí vratky spotřební daně na tzv. „zelenou naftu“.

3.13    Ministerstvo pro místní rozvoj

Vláda a MMR sice zajistí maximální možné dočerpání EU fondů za období 2007 – 2013, a to jak z pozice národního koordinátora, tak z pozice řídicího orgánu operačních programů. Nejčernější scénář však počítá podle dnešního vyjádření ministryně pro místní rozvoj s tím, že by země mohla z programů vypsaných na období do roku 2013, které lze čerpat do roku 2015, přijít až o 100 miliard korun, což je alarmující.

3.16    Ministerstvo zahraničních věcí

Pokud jde o zahraniční politiku, oblast zahraničního obchodu  a spolupráci mezi MPO a MZV by vláda měla prioritně zařadit důslednou realizaci postupů vyplývajících ze schválené strategie „Proexportních opatření pro rok 2012 – 2020“.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Názory, ParlamentniListy.cz

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

16:14 Jiří Paroubek: I. čtvrtletí - růst čínské ekonomiky o 5,3 %

Světové agentury, vč. např. Bloombergu, zveřejnily počátkem týdne čísla převzatá od čínského statist…