Dvořák (KSČM): Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!

11.01.2012 21:28 | Zprávy

Tak je tu máme zase. Církevní restituce jsou zřejmě nesmrtelnější než „nesmrtelná teta“.

Dvořák (KSČM): Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pozemky a peníze církvi jako omluva státu za minulé křivdy

Věci veřejné již poněkolikáté předkládají připomínky, Nečas vyhrožuje pádem vlády. A nemá cenu se tím zabývat, neboť zcela zjevně jim všem jde o něco zcela jiného. A zcela jisté bylo i to, že se zase nějak dohodnou (což se také dnes stalo).

Tunel zvaný církevní restituce je již příliš dlouho „rozestavěný“ a s rychle klesající podporou církví ze strany občanů se stává stále více politickou přítěží. Možnost „vrátit“ církvím majetek odmítají více než 2/3 občanů, a to i za situace, kdy dost lidí stále ještě nechápe, že nejde fakticky o vracení majetku, ale spíše o jeho darování ideologicky spřízněné kamarile. Kdyby si většina občanů uvědomila, že nejde o žádné vracení, ale o čistý (či nečistý) dar, pak by pravděpodobně podpora restitucím a potažmo i církvím klesla k nule. Vrátit lze totiž jen něco, co někdo skutečně vlastnil, a to jen tomu, kdo to vlastnil. Vše ostatní není restituce – „uvedení v původní stav“, ale jen kvazirestituce po česku, tedy „odklon“ či jiný zastírací název pro vyvedení státního majetku do soukromých rukou.

Je v podstatě jisté, že větší část ze 17 církví, kterých se tato kvazirestituce týká, nevlastnila žádný majetek. Je jisté i to, že podstatná část majetku zejména katolické církvi, a dalším dříve existujícím církvím, byla již vrácena na začátku devadesátých let zákonem o řešení některých majetkových křivd. Je prokazatelné, že většinu majetku, který má být vrácen – darován katolické církvi, tato nikdy nevlastnila, neboť to byl veřejný majetek, tedy majetek státu, který církev držela pouze ve správě. Je rovněž jisté, že většinu majetku církvi, o který se v restituci hlásí, odejmula zákonem již monarchie – zejména Josef II., přičemž to nebylo vinou úřadů  (tedy státu) plně realizováno.

Pokud, by mělo být něco vraceno, bylo by  proto namístě nejdříve dotáhnout do konce zákonné reformy Rakousko-Uherské monarchie, jakož i první pozemkové reformy předmnichovské ČR. A na ně se v žádném případě účelový restituční zákon s hranicí roku 1948 nemůže vztahovat. Následně rozhodnout, stejně jako to bylo u fyzických osob v případě institutu trvalého užívání zákonem, zda vůbec a v jakém rozsahu se institut správy majetku státu registrovanou církví změní na institut vlastnictví. A teprve následně by měl být takto identifikovaný majetek v držení státu případně předán relevantním subjektům, případně jejich právním nástupcům, či převeden s jejich souhlasem na jiný subjekt. A majetek, který by nemohl být ze zákonných důvodů takto předán, by pak měl být v souladu se zákonem finančně uhrazen. Netroufnu si spekulovat, jak velký by pak majetek k vrácení byl, ale fundované autority hovoří o rozsahu „řádově nižším“, než jaký chce darovat církvím současná vláda.

Jakákoliv dohoda s církvemi je v tomto ohledu, při existenci dosud nenaplněných zákonných norem, vysloveně nadbytečná. Neboť pozemkové reformy jsou právně platné a stát je povinen se jimi řídit, pokud je dalším platným, právně závazným úkonem nezruší či nezmění. Stejně tak stát je povinen zákonem stanovit dopředu a následně se tím řídit, za jakých podmínek a v jakém rozsahu se na majetek ve správě bude pohlížet jako na majetek ve vlastnictví. Vzhledem k tomu, že tyto povinnosti platně existovaly již v 90. letech, byl i „blokační paragraf“ víceméně účelový a nadbytečný a evidentně měl sloužit spíše jako forma nátlaku na obce a občany, aby následné restituce bez výčtu bezvýhradně akceptovali, jen aby se uvolnil jejich blokovaný majetek.

Nevím, z jakých čísel jsou prováděny výpočty o tom, co vracet, protože pokud jde o skutečná čísla, měl by existovat seznam majetku církví, z kterého součet vychází, stejně jako alespoň orientační ocenění. Pokud ale neexistuje seznam, nejde stanovit ani číslo, kolik procent se vrací naturálně a kolik finančně. Pokud seznam existuje, může zároveň existovat jen jeden logický důvod, proč jej nezveřejnit, totiž že obsahuje i položky již dávno vrácené, nebo zcela jednoznačně neoprávněné (podobně jako „vrácení“ Nové scény ND Voršilkám) a že je proplácený majetek finančně nadhodnocen. Jako nejpravděpodobnější se mi tak jeví závěr, že uváděná procenta a částky jsou v rámci jednání „vycucaná z prstu“, přesně ve stylu oné hospodské položky „jde to“ na účtu.

Jisté je, že vláda bude spěchat. Vztah občanů k církvím taje jako sníh na letním slunci. Předpoklad konzervativců z počátku 90. let, že náboženství nahradí materialismus a mezilidskou solidaritu, že církve se stanou, stejně jako v USA, „duchovním tankem“, který bude jako ve středověku pomáhat udržovat poddané v poslušnosti k mocným, se ukázal jako chybný. Nemalou měrou se o to zasloužily i samotné církve, jako za dob husitů, svou touhou po majetku a bezbřehým straněním současné moci.

Že tento svůj úkol církve v ČR nesplnily a zřejmě jej již ani nesplní, je již skoro jisté. Základním smyslem současné etapy církevních restitucí tak zůstává jen onen pro současný mafiánský kapitalismus v ČR příslovečný „tunel na majetek“ státu. Je na nás všech, abychom vládě, která nám předkládá v pozici onoho hospodského ten cinknutý účet, hlasitě řekli - „Nejde to“!

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ksm.cz

Mgr. Aleš Dufek byl položen dotaz

Pozitivní diskriminace

Na jednu stranu odsuzujete pozitivní diskriminaci, na druhou stranu vám nevadí, že se jí vaše vláda dopouští? Proč třeba neustále zvýhodňujete Ukrajince? Já to chápal zpočátku, ale po třech letech? A druhá věc, proč už se dnes nemůžou problémy nazývat skutečnými jmény, proč se kolem některých našlap...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Konečná (KSČM): Vysoké ceny energií mohou ohrozit demokracii v EU

22:14 Konečná (KSČM): Vysoké ceny energií mohou ohrozit demokracii v EU

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke zdražování zapřičiněnému Green Dealem.