Jihočeši 2012: V integraci dopravy Jihočeský kraj zaspal

10.08.2012 13:04 | Zprávy

Rozvoj integrovaného systému dopravy v Jihočeském kraji je v současné době pozadu za moderním pojetím a organizací dopravy nejenom v zahraničí, ale i ve srovnání s ostatními kraji v České republice.

Jihočeši 2012: V integraci dopravy Jihočeský kraj zaspal
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

Organizaci veřejné dopravy zajišťuje pro Jihočeský kraj v současné době společnost JIKORD, ta v podstatě ustrnula v pozici organizátora dopravy - tzn., že zajišťuje smluvní vztahy s dopravci, koordinuje veřejnou dopravu a spoluvytváří jízdní řády. JIKORD ovšem nenaplňuje svůj cíl, s nímž byla společnost v roce 2010 založena, a to je příprava integrovaného dopravního systému. Nyní funguje nezávisle v rámci kraje pouze IDS TA, který zahrnuje města Tábor, Sezimovo Ústí a Planá nad Lužnicí.

Co sousloví „integrovaný dopravní systém“ vlastně znamená? Ve zkratce se jedná o stav, kdy jsou cestující na určitém území přepravováni na základě shodných tarifních a přepravních podmínek a to v rámci zapojených dopravců různých druhů dopravy (autobusové, železniční, městské, vodní). Území je rozděleno na zóny, od kterých se odvíjí cena jízdného. V praxi se tedy pak nemůže stát, že za stejnou trasu cestující zaplatí u každého dopravce jinou částku. Další výhodou IDS je možnost časových jízdenek, toto znamená výhodu především pro cestující, kteří využívají veřejnou dopravu pravidelně k dopravě do škol či zaměstnání. Stejně jako je to u předplatných jízdenek u městské hromadné dopravy, pravidelný cestující ušetří a navíc může kombinovat různé typy dopravy. 

Při zapojení městských hromadných doprav do IDS v jihočeských městech, by pak cestující mohl za stejný tarif či jízdenku využít služeb i těchto dopravců. Ekonomicky by měl tedy IDS v Jihočeském kraji přinést úsporu jednak cestujícím, ale i celkové úsporou veřejných prostředků vynakládaných na dopravní obslužnost, jelikož odpadá duplicita spojení.

Pro názornost uvedu „krajské“ výdaje na veřejnou dopravu v přepočtu na jednoho obyvatele, v roce 2012 byly v Jihočeském kraji 1,24 tis. Kč, zatímco v Jihomoravském kraji s jedním z nejpropracovanějších IDS v ČR to bylo pouze 0,99 tis. Kč.[1] Významných zvýšením uživatelského komfortu je také jednotné značení spojů a přehlednější jízdní řády. Ty se v IDS nerozdělují podle dopravce, ale podle tras. Regionální autobusové linky by také začaly posilovat městskou dopravu, neboť by je cestující mohli využívat i pro cesty po městě a naopak dojíždějícím cestujícím by se usnadnil pohyb po městech.

Vypracované systémy IDS můžeme pozorovat například v Praze, Libereckém, Královéhradeckém či Jihomoravském kraji. Jednotlivé systémy IDS se liší stupněm pokrytí území a stupněm integrace, nicméně tendence je v posilování obojího. Některé systémy jsou doplněny i jednotnými elektronickými kartami, které nabízejí mimo funkce nosiče předplatné jízdenky a elektronické peněženky i další služby a slevy – například liberecká OPUS karta.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

autor: jihocesi2012.cz

Ing. Markéta Šichtařová byl položen dotaz

Politické neziskovky

Jak se pozná politická neziskovka? Kdo by to měl určovat? Protože podle mě je politicky orientovaná většina neziskovek.

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:

Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Laudát (KAN): Kolabující dopravní tepny Prahy. Za Kupky se nehnulo ani s okruhem

6:14 Laudát (KAN): Kolabující dopravní tepny Prahy. Za Kupky se nehnulo ani s okruhem

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k dopravě v Praze.