Jihočeši 2012: V integraci dopravy Jihočeský kraj zaspal

10.08.2012 13:04 | Zprávy

Rozvoj integrovaného systému dopravy v Jihočeském kraji je v současné době pozadu za moderním pojetím a organizací dopravy nejenom v zahraničí, ale i ve srovnání s ostatními kraji v České republice.

Jihočeši 2012: V integraci dopravy Jihočeský kraj zaspal
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

Organizaci veřejné dopravy zajišťuje pro Jihočeský kraj v současné době společnost JIKORD, ta v podstatě ustrnula v pozici organizátora dopravy - tzn., že zajišťuje smluvní vztahy s dopravci, koordinuje veřejnou dopravu a spoluvytváří jízdní řády. JIKORD ovšem nenaplňuje svůj cíl, s nímž byla společnost v roce 2010 založena, a to je příprava integrovaného dopravního systému. Nyní funguje nezávisle v rámci kraje pouze IDS TA, který zahrnuje města Tábor, Sezimovo Ústí a Planá nad Lužnicí.

Co sousloví „integrovaný dopravní systém“ vlastně znamená? Ve zkratce se jedná o stav, kdy jsou cestující na určitém území přepravováni na základě shodných tarifních a přepravních podmínek a to v rámci zapojených dopravců různých druhů dopravy (autobusové, železniční, městské, vodní). Území je rozděleno na zóny, od kterých se odvíjí cena jízdného. V praxi se tedy pak nemůže stát, že za stejnou trasu cestující zaplatí u každého dopravce jinou částku. Další výhodou IDS je možnost časových jízdenek, toto znamená výhodu především pro cestující, kteří využívají veřejnou dopravu pravidelně k dopravě do škol či zaměstnání. Stejně jako je to u předplatných jízdenek u městské hromadné dopravy, pravidelný cestující ušetří a navíc může kombinovat různé typy dopravy. 

Při zapojení městských hromadných doprav do IDS v jihočeských městech, by pak cestující mohl za stejný tarif či jízdenku využít služeb i těchto dopravců. Ekonomicky by měl tedy IDS v Jihočeském kraji přinést úsporu jednak cestujícím, ale i celkové úsporou veřejných prostředků vynakládaných na dopravní obslužnost, jelikož odpadá duplicita spojení.

Pro názornost uvedu „krajské“ výdaje na veřejnou dopravu v přepočtu na jednoho obyvatele, v roce 2012 byly v Jihočeském kraji 1,24 tis. Kč, zatímco v Jihomoravském kraji s jedním z nejpropracovanějších IDS v ČR to bylo pouze 0,99 tis. Kč.[1] Významných zvýšením uživatelského komfortu je také jednotné značení spojů a přehlednější jízdní řády. Ty se v IDS nerozdělují podle dopravce, ale podle tras. Regionální autobusové linky by také začaly posilovat městskou dopravu, neboť by je cestující mohli využívat i pro cesty po městě a naopak dojíždějícím cestujícím by se usnadnil pohyb po městech.

Vypracované systémy IDS můžeme pozorovat například v Praze, Libereckém, Královéhradeckém či Jihomoravském kraji. Jednotlivé systémy IDS se liší stupněm pokrytí území a stupněm integrace, nicméně tendence je v posilování obojího. Některé systémy jsou doplněny i jednotnými elektronickými kartami, které nabízejí mimo funkce nosiče předplatné jízdenky a elektronické peněženky i další služby a slevy – například liberecká OPUS karta.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jihocesi2012.cz

Mgr. Renáta Zajíčková byl položen dotaz

Dozvěděla jsem se, že řešíte bezpečnost na školách

Zajímalo by mě, zda řešíte i šikanu mezi dětmi a fakt, že se třeba mladiství dopouští kolikrát i dost vážné trestné činnosti a to i na dospělých - třeba na učitelích, seniorech apod? Měla by se podle vás snížit hranice trestně právní odpovědnosti? A pomohlo by to podle vás vůbec? Kde je podle vás ch...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Zwyrtek Hamplová: Lobbování kolem Dukovan v přímém přenosu

18:05 Zwyrtek Hamplová: Lobbování kolem Dukovan v přímém přenosu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k zákonu o lobbingu